Moderator: Redaktörer
Har du räknat med något rumsstöd i den simuleringen? Annars kanske ingen dämpning behövs alls.Kalejdokom skrev:Kul och intressant element. Lite knäppa parametrar men hög verkningsgrad!
Jag skulle inte köra sluten låda eftersom det ser ut att krävas på tok för mycket EQ för att få upp responsen under 40 Hz, oavsett storlek på låda.
Däremot är den perfekt för underavstämning. Jag skulle testa 60 liter basreflex avstämd vid 25 Hz. Kanske krävs då lite dämpning med EQ; ett shelving LP-filter på ca 4 dB mellan 40-80 Hz, så får man i princip rak kurva ner till 23 Hz (allt enligt teoretisk simulering!):[/img]
schmutziger skrev:varför inte gå ner i area/volym på slitsen jämfört med port?
det är ju en av fördelarna att de blir ju turbulenta mycket senare och hur hårt har du tänkt att spela dessa, egentligen?
Kalejdokom skrev:Jag har ganska små lådor med låg avstämning och använder vanliga 3-tums aeroportar med invändig diameter på 68 mm. Funkar finfint utan problem med flåsljud. Jag tror inte att du behöver vara orolig för hög lufthastighet i porten.
Med 68 mm rör får du en teoretisk avstämning på 25 Hz med 235 mm längd på röret. I verkligheten (uppmätt avstämning) hamnar du sannolikt på 18-20 cm längd.
Kalejdokom skrev:Nej, jag har XLS-10, men principen och problematiken kring flåsljud är väl inte elementberoende? Dessutom är mina lådor väsentligt mindre i volym (vet inte om det är bättre/sämre mtp flåsljud):
http://www.faktiskt.se./modules.php?nam ... &start=128
Doofus skrev:Vad tycker ni vore bra drivning behringer inuke utan dsp verkar prisvärt, några andra förslag ?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster