Hur switcha mellan högtalarkopplingar..?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
njoak

Hur switcha mellan högtalarkopplingar..?

Inläggav njoak » 2013-05-12 18:19

Kan någon smartare än jag tipsa mig om hur man bäst löser det här? Alternativt förklara för mig att jag är knäpp...

Om man har en linjehögtalare med 28 fullrangeelement och vill ha möjlighet att byta mellan två lägen:
1) alla 28 elementen spelar som vanligt, alltså tillsammans som en enda högtalare
2) 25 av elementen spelar tillsammans som en högtalare och de översta tre spelar tillsammans som Front High i en hembioanläggning

Bild
(de översta tre elementen kommer sitta i en egen, sluten, kavitet -- vilket inte figuren visar)

Det handlar alltså om att byta mellan de två kopplingarna nedan, helst med en switch utanpå högtalaren. Jag kan inte se hur, eller ens om, man kan göra detta. Man kan alltid koppla som alternativ två och helt enkelt inte koppla in eller skicka någon signal till FH-segmentet när det inte används. Det känns bara som slöseri att de tre översta elementen inte används då... :)

Bild

Anledningen till att använda just 28 element är att höjden på högtalaren passar som en handske till takhöjden då, ihop med enkelheten att serie-/parallellkoppla 4/7 st.
Smile, this is a hobby! :)

Återgå till DIY-forum