Hur löder man mycket tunna kablar?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Hur löder man mycket tunna kablar?

Inläggav PerStromgren » 2013-05-16 21:00

Min sons AKG-lurar (518DJ) har länge legat obrukbara därför att kontakten och kabeln gjort slut. För n:te gången. Problemet är att sladden är så dj-a tunn, så att det ställer till när den ska lödas in på 3,5mm-kontakten. Han har själv lött på kablen n-1 gånger, men nu tänkte jag hjälpa honom att göra det ordentligt.

Hur gör ni som är duktiga på ett sådan pillrigt jobb? Finns det några trick?

Jag har tillgång till en tempreglerad lödkolv och diverse handverktyg. Behövs något mer? Jag vill att resultatet ska bli robust. Så robust det nu går med en sådan liten kontakt. Finns det mer eller mindre bra 3,5mm-pluggar, förresten?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-16 21:05

Fyll med smältlimm efteråt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-05-16 21:09

Något stadigt att sätta fast kontakten i är trevligt, gärna något som håller kabeln också, kolla på CO eller Kjell&Company efter en "hjälpande hand" ( en sån med krokodilklämmor och förstoringsglas på)
Kolla också om det finns möjlighet att fästa kabeln på något mera ställe än i lödpunkten, typ med en klick smältlim.

Sen är det bare å löd! :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-05-16 21:14

Såna tunnisar brukar vara plastade vilket gör att det blir en skum hinna på dem, svårt att få tennet att fästa. Bästa är om man kan pilla bort plasten innan men det är pilligt, blir bättre dock. Smältlim efteråt är bra som sagt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-16 21:16

Sen kan man gå på med gummeringstejp för fixeringen sen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-05-16 21:21

Se till att dragavlastningen blir på hela kabeln och lägg ledarna i en liten ögla/böj så att ett ryck i kabel inte belastar lödningen.

Smältlim? Jag är skeptisk, men jag har ju inte provat så jag vet ju inte.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-05-16 21:42

MagnusÖstberg skrev:Sen kan man gå på med gummeringstejp för fixeringen sen.

Vad är gummeringstejp?

PS. Jag googlade och hittade bara Magnus inlägg! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2013-05-16 21:48

Om det inte behöver bli skitsnyggt så värm på en stump krympslang(Med lim). Kanon som dragavlastning och böjskydd

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-05-16 21:50

Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-05-17 20:11

sicken going :) skall snart införskaffas till allehanda fix....
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-18 00:15

Har lött många teleproppar till hörlurar;

För att få lodet att fastna på lackerad tråd så är det enklaste/bästa att se till att man värmer tråden ordentligt (tillsammans med lite smält lod) så lacken bränns bort och lodet fastnar på/i tråden. Sotet flyter bort s.a.s.

Är det en sån där vit avlastningstråd inuti kan den i vissa fall också brännas bort, eller så får man pilla fram, ta bort och tvinna trådarna igen före lödning.

Köpte nyligen 3,5-plugg på Kjell men de är ärligt talat inte bra, speciellt det veckade höljet som ska skydda böjpunkten gick sönder väldigt lätt. Fula och klumpiga och inte så bra precision i själva stiftdelen heller, men vad gör man. Oftast brukar jag slakta originalkontakter om höljet går att få av intakt, men då får man inte den sladdklämma som sitter på köp-pluggarna.

Skit i plasthöljet (det som man ska skruva på) och använd pluggen, kläm fast när du lött färdigt. Trä på skympslang eller annat på sladden innan du löder, irriterande när man glömt det... :mrgreen: :)

Denna suger:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... reo-p39102

Denna kanske bättre (metall)
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... reo-p39102

Köpte en sån här också
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... reo-p39103
men plastskalet var stort och fult, hålls ihop med gummiring(!), se bild.... samt mkt stort hål för sladden (bra till kablar el.dyl, inte vanliga hörlurssladdar)

Något slags lim kan vara bra men knappast för dragfasthet, utan mer för att trådar/lödpunkter fixeras och inte kläms samman osv. För dragfasthet är det enda vettiga att klämma fast sladden i därtill avsedd metalldel - med knut framför om det nu får plats.

Annars får man kanske skruva fast plastskalet trots allt och göra nåt brutaltfult med en massa tejp eller nåt, men tejp blir ofta kladdig och glider av efter ett tag...!

Skulle tro att krympslang kan vara bättre och snyggare, eller vulktejp, men det har jag aldrig använt själv.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-05-18 00:20

Om nån vet var man kan köpa riktigt snygga och bra teleproppar (ej Kjell-tråk) vore jag tacksam...!

F.ö. kan det ibland vara enklast att byta hela sladden om du har nån annan över.

Edit:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... 5-m-p39680

Klipp av RCA-kontakterna så har du en ny (men inte så snygg) hörlurssladd! :D

Edit 2 :

Brutal Neutrik (Zink!) hos Kjell:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... rcb-p67289

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-05-18 07:01

Tack alla! Det verkar vara konsensus kring krympslang.

Jag har också tänkt tanken att ta en färdig sladd och klippa av den, men då landar jag i skarvträsket i stället. Är det lättare? Ja, kanske.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-05-18 23:39

När jag lött mikrofonkapslar med supertunn tråd så har jag avslutat med att gjuta in lödningen i epoxy efteråt, det sitter som berget men skulle kabeln gå av från mekanisk nötning vid ingjutningen så är man körd. *s*

Återgå till DIY-forum