Bygga hobbyrum

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PetterPersson

Bygga hobbyrum

Inläggav PetterPersson » 2013-05-23 17:01

Jag har fått tag i ett utrymme i källaren att bygga om till hobbyrum. Utrymmet är helt kalt överallt och jag kommer sätta upp en vägg som avskärmar utrymmet till resten av källaren. Dörren är flyttbar längs den vägg den sitter på nu. De övriga väggarna (och naturligtvis dörrväggen också...) är tillgängliga för förvaring av verktyg, material osv...

Hur hade du planerat rummet? Verktyg ska vara lättillgängliga och dessutom dammsäkrade. Skåp / plastlådor med lock exempelvis. Det ska få plast med en bordssåg för att hantera skivor, dock inte fullstora eftersom jag ska hantera dem själv men ändock respektabel storlek. En fast plats för kap/gersågen skulle också vara fint. Hand(el)verktygen tar jag fram vid behov. Hur skulle ni tänka med arbetsbord? Här finns alla möjligheter till ett stort arbetsbord. Tror ni det skulle gå att använda färgspruta i ett utrymme likt detta? Tyvärr finns inget bra fläktsystem.

Jag lämnar resten öppet och tar varmt mot förslag. Jag har tänkt en del själv, men tänkte att det finns säkert många smarta lösningar att använda på ett begränsat utrymme.

Tack för hjälpen!
Petter

Bild

Bild
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-05-23 17:51

Först av allt -Jag är jätteavundsjuk! Lyllo!

Jag vet inte med vad du ska jobba med, vilka material och så vidare, men tänk på att försöka få så bra dammuppsamling som möjligt, det är trevligare och framför allt hälsosammare att arbeta i en sådan lokal. Alla handmaskiner bör ha möjlighet att koppla till dammsugare, åtminstone dom som dammar mycket så som slipmaskiner, sågar, fräs osv. Något jag tycker man bör lägga en extra fundering på vid nya inköp. Arbetar man med olika saker i olika format så är det vettigt att ha en så flexibel verkstad som möjligt, allt som går att göra mobilt bör vara det.

Som arbetsbord är en klassisk hyvelbänk svårslagen om man ska just det, hyvla alltså, men är man ute efter ett bord som är smidigt att fästa saker i för maskinell bearbetning finns det smartare alternativ. Hyvelbänkens storlek blir snabbt för liten vid lite större jobb. Som den Festool-geek som jag är har jag vant mig vid och lärt mig att älska deras MFT/3. Eller ja, inte nödvändigtvis just deras bord, men tanken med hålrader är extremt praktiskt. Har du tillgång till CNC så kör upp en 22mm MDF i den storlek som är lagom för dig med hålrader med cc 96mm och diameter på 20mm. Då är det fritt fram att använda Festools alla trevliga tillbehör, men det finns även en hel del andra tillbehör för 20mm hål. Praktiskt att såga, fräsa, slipa, montera mm. Även smidigt att lägga upp skivor för vinkelräta kapningar, möjlighet att bygga en enkel bordsfräs mm. Under skivan hade jag gjort ett hyllsystem med utdragslådor för alla handverktyg mm.

Sprutmålning känns lite knepigt utan ett vettigt ventilationssystem. Man kan ju förvisso tänka sig ett litet plast-tält i ena kortsidan för målning med vattenbaserade färger, men ska man köra med tvåkomponent så krävs det rejält sug om man inte ska bli allt för snurrig i bollen. Verkstad och lackbås brukar man försöka skilja åt så gott det går, i ditt fall tror jag att jag hade avstått den iden tills vidare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-23 19:02

Börja i rätt ände... Vilka högtalare skall du ha där?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-05-23 23:22

Rent ogentomtänkt; en vägghängd stabil bänk (av vanliga reglar & byggskivor gör man i ett nafs billiga hardcorekonsoler) på högra kortsidan som fortsätter ca halva bortre väggen och sedan vänder in en bit i rummet skulle nog vara najs.

Kod: Markera allt
|___   __________H|

Edit: utstickande delen bör förstås ha ben el. hurts.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-05-24 20:49

Tack så mycket för tipsen :) Här kommer det byggas köksbord, lister,
soffbord, renoveras utemöbler och byggas högtalare naturligtvis. Alltså
det mesta i snickeriväg. En redig spånsug står högt på önskelistan...det
är det helt klart värt! Kan svära på att det kommer bilder härifrån sen... :roll:
Medskyldig till No Frills Audio

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-05-28 08:29

Jag har inte kunnat starta med nya högtalarbyggen och det mesta beror på att jag har byggt en massa annat, bland annat garage/verkstad/kontor mm. Alla idéerna funkar nog inte i ditt hobbyrum, men något av det kanske du kan "sno" :-)

Bild
Jagh ar byggt bänken fristående på plats. Den vilar med andra ord direkt på golvet. Den är sedan fäst i väggarna för lite stabilitet(Har osb bakom allt gips så det är bara att skruva vart man känner för). Fördelen med att inte skruva bänken direkt i väggen är att man kan banka som f*n utan att vibrationerna går ut i väggarna, man behöver inte oroa sig för att lasta på lite vikt heller.
Bild
Höjden blev 104, lagom höjd så man får in maskiner på två plan (Även skön arbetshöjd). Skivan är dubbel mdf 16mm. Jag lät bli att limma ihop dem, endast skruvade underifrån så att man kan byta den övre om man skulle förstöra den. Sitter en rostfri L-profil i framkant som jag fräste ner för att spara just kanten. Hyllan i mitten fick också en Lprofil, icke rostfri dock.
Nu är det bara ett rejält skruvstycke som fattas, och eventuellt en riktigt spånsug.
I övrigt syns en hållare i taket för långt virke mm och en på väggen för kortare grejjer.

Och till det viktiga...

Bild

skruvade ner mina bak-kanaler som jag inte upplever att jag använder, nu fick de ny plats i verkstaden :-)
Saknar bara en reciever, men har lite på gång. Finns plats för en sub i hörnan också, får bli lite testbyggen framöver.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-05-28 11:19

Rullbara bordsmoduler är inte så dumt.

4 st 600x1200 som kan stå vid väggen för att sedan skjutas ihop till ett 1200x2400 stort bord i mitten vid behov.

Rullbara bord är guld så man slipper kånka runt allt.

Men det ska vara bra låsbara hjul på dom.

Återgå till DIY-forum