Först av allt -Jag är jätteavundsjuk! Lyllo!
Jag vet inte med vad du ska jobba med, vilka material och så vidare, men tänk på att försöka få så bra dammuppsamling som möjligt, det är trevligare och framför allt hälsosammare att arbeta i en sådan lokal. Alla handmaskiner bör ha möjlighet att koppla till dammsugare, åtminstone dom som dammar mycket så som slipmaskiner, sågar, fräs osv. Något jag tycker man bör lägga en extra fundering på vid nya inköp. Arbetar man med olika saker i olika format så är det vettigt att ha en så flexibel verkstad som möjligt, allt som går att göra mobilt bör vara det.
Som arbetsbord är en klassisk hyvelbänk svårslagen om man ska just det, hyvla alltså, men är man ute efter ett bord som är smidigt att fästa saker i för maskinell bearbetning finns det smartare alternativ. Hyvelbänkens storlek blir snabbt för liten vid lite större jobb. Som den Festool-geek som jag är har jag vant mig vid och lärt mig att älska deras
MFT/3. Eller ja, inte nödvändigtvis just deras bord, men tanken med hålrader är extremt praktiskt. Har du tillgång till CNC så kör upp en 22mm MDF i den storlek som är lagom för dig med hålrader med cc 96mm och diameter på 20mm. Då är det fritt fram att använda Festools alla trevliga tillbehör, men det finns även en hel del andra tillbehör för 20mm hål. Praktiskt att såga, fräsa, slipa, montera mm. Även smidigt att lägga upp skivor för vinkelräta kapningar, möjlighet att bygga en enkel bordsfräs mm. Under skivan hade jag gjort ett hyllsystem med utdragslådor för alla handverktyg mm.
Sprutmålning känns lite knepigt utan ett vettigt ventilationssystem. Man kan ju förvisso tänka sig ett litet plast-tält i ena kortsidan för målning med vattenbaserade färger, men ska man köra med tvåkomponent så krävs det rejält sug om man inte ska bli allt för snurrig i bollen. Verkstad och lackbås brukar man försöka skilja åt så gott det går, i ditt fall tror jag att jag hade avstått den iden tills vidare.