Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Intressant!
Jag hoppas du får mycket input från folk.
Om du ändå ska bygga ett fyrvägssystem, varför inte sätta en miniDSP 2x4 på varje sida och dela allt aktivt? Kräver visserligen mer slutsteg, men ger stora möjligheter.
Allram skrev:Roligt projekt!
Men om det är din första konstruktion, och inte ens vet hur rummet de skall användas i kommer att se ut skulle jag satsa på något enklare och billigare.
Att få ihop en 3-vägshögtalare + sub är inte helt enkelt, och innan man har skaffat sig tillräcklig erfarenhet så är det risk för att det inte alls presterar som man har tänkt sig. Då känns det mindre jobbigt om inte elementen kostat en halv förmögenhet. Erfarenheter är inget man kan läsa sig till eller diskutera sig till. Det måste bygga på egna erfarenheter och misstag och egen förståelse för all problematik som uppstår.
Enligt min personliga åsikt är det systemets utformning och dess integration med rummet som står för den största delen av slutresultatet. Elementens prestanda har mindre med slutresultatet att göra än man tror så länge man valt rätt typ av element på rätt ställe i sin konstruktion. Det är mer den allra översta toppen på resultatet som går att snitsa till lite extra med riktigt bra element.
Jag vill inte måla fan på väggen, du kanske är en naturbegåvning på området, men min rekommendation i all välmening är att sikta lite lägre.
Du kan ju alltid börja med en stativare med den midbas + diskant du tänkt använda. Sedan addera sub, och till sist basen till ett trevägssystem + sub.
Jag har lite svårt att förstå att folk rekomenderar minidsp till höger och vänster, jag förstår att dess funktioner är trevliga att ha, och jag använder en själv.
Men jag tycker att den har för mycket bakgrundsbrus och andra hyss för sig för att platsa i ett finlyssningssystem.
MagnusÖstberg skrev:Vid användning i MTM är min erfarenhet att man bör dela lägre än med MT.
3KHz känns högt, såvida inte mellanregistren är rätt små, typ mindre än 5".
MagnusÖstberg skrev:Har du tittat på det system chrisss på forumet gjort?
tvett skrev:MagnusÖstberg skrev:Har du tittat på det system chrisss på forumet gjort?
LOUD onwall? En mycket trevlig tråd.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
Svante skrev:Vad tråkigt det vore om det ultimata DIY-systemet vore uppfunnet. Då skulle det ju inte bli något mer.
MagnusÖstberg skrev:Nu vet jag inte vad priset blir, men UCD700-moduler bryggade går att modda för DC.
anjora skrev:
lutar mot att ha 4 baselement per kanal, kanske ytterligare 1 till aktiv basabsorbent. har inte flyttat hemifrån än så jag vet inte hur många subbasar som krävs för att kunna spela med låg dist ner till 1hz, tänkte använda linkwitz transform för att nå ner till frekvensen där rummstödet ökar med 12dB/octav, bör ligga 10...20 hz
http://www.data-bass.com/data?page=system&id=90 ser bra ut, 8 per kanal kanske är lagom? tänkte köra basen i stereo då man ev kan känna var ljudet kommer ifrån vid riktigt låga frekvenser, har tittat på andra lösningar såsom fläktsubbar men jag blev inte övertygad.
Komorok skrev:
Om du vill spela 1Hz hörbart med låg distorsion så räcker din budget tyvärr inte. Och då utgår jag från att du ska spela med detta system i ett rum som du får plats i. Du kommer att behöva pumpa kubikmetervis med luft för att känna 1Hz i ett rum. Glöm 1Hz och nöj dig med 10Hz. Det målet kan du möjligen klara med den budgeten. Och vad låg dist är vid 10Hz är inte lätt att säga. Kan du spela 10Hz så att det är hörbart alls så skulle jag vara glad. Riktigt djup basåtergivning är dyrt.
Men i övrigt: Lycka till!Jag gillar projekt som siktar högt där inget är omöjligt.
anjora skrev:Komorok skrev:
Om du vill spela 1Hz hörbart med låg distorsion så räcker din budget tyvärr inte. Och då utgår jag från att du ska spela med detta system i ett rum som du får plats i. Du kommer att behöva pumpa kubikmetervis med luft för att känna 1Hz i ett rum. Glöm 1Hz och nöj dig med 10Hz. Det målet kan du möjligen klara med den budgeten. Och vad låg dist är vid 10Hz är inte lätt att säga. Kan du spela 10Hz så att det är hörbart alls så skulle jag vara glad. Riktigt djup basåtergivning är dyrt.
Men i övrigt: Lycka till!Jag gillar projekt som siktar högt där inget är omöjligt.
jag fuskar genom att räkna in rumsstödet, så egentligen siktar jag in mig på 10hz...20hz om man bortser från rummet, man kan förstås diskutera hurvida det är tillräckligt att uppnå rätt tryck vid 1hz eller om man även måste ha vinden, det senare går att fixa med fläktar.
Komorok skrev:
Har du undersökt var hörtröskeln för att höra/känna dessa låga frekvenser ligger? Min erfarenhet är att man behöver spela infraljud väldigt starkt för att det ska vara någon mening alls med det.
Ja, det är möjligt att du kan lösa det med fläktar, men då får du också en delning till att ta hänsyn till. Inte omöjligt, men knivigt. Särskilt med en låg budget.
anjora skrev:MagnusÖstberg skrev:Nu vet jag inte vad priset blir, men UCD700-moduler bryggade går att modda för DC.
ucd700hg modulen kostar 260 euro, aningen dyrt för 700W(då psu kostnad tillkommer). då köper jag hellre ett begagnat PA-steg och moddar ex ep4000.
kollade https://www.hypexshop.com/ och det verkar gå att beställa ucd2k, vet inte varför de skriver OEM, 2000W till lägre pris än 700W är inte fel, dock bör subbasarna inte ha för låg impedans i så fall. man borde kunna låta varje ucd2K modul driva två subbar, man kan då ha två ucd2k tillsammans med varje smts3k. jag skall kolla upp ifall man kan modda ucd2k för att kunna återge DC.
MagnusÖstberg skrev:Det kan man inte. Det var därför ja skrev UCD700 - för att den kan det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster