det ultimata diy systemet.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

vilket syste tror ni mest på?

system 1
1
25%
system 2
3
75%
 
Antal röster : 4

Användarvisningsbild
anjora
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 2011-11-25

det ultimata diy systemet.

Inläggav anjora » 2013-06-09 12:37

målet med projekten är att både uppnå mycket bra frekvensgång, inget hörbart brus och ingen hörbar olinjär dist. frekvensområdet 1hz till 100000hz avses, givetvis är detta mycket svårt att uppnå och det handlar delvis om prestanda för prestandans skull, jag vill ha en ordentlig säkerhetsmarginal för sinnesfriden

ljudvolymerna som avses är upp till 120dB för alla frekvenser upp till 3000 hz, jag vill kunna spela extremt dynamisk musik utan att förstärkaren klipper eller att elementen går sönder.

jag blev mycket imponerad av RAALs banddiskant 140-15d, speciellt frekvensgången är väldigt imponerande och jag använder den diskanten i båda mina idéer. mer om RAAL http://www.raalribbon.com/technology.htm

idé 1

1x http://www.loudspeakershop.eu/raal-14015d-p-1797.html http://www.audioexcite.com/?page_id=2523
2x http://www.audiotechnology.dk/iz.asp?id=4|a|935||| http://www.audioexcite.com/?page_id=2683
4x http://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=11

göran(audioexcite) håller på med ett projekt med just den diskanten och det mellanregistret http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... rence.html intressant att han inte verkar bry sig om att minimera diffraktionsproblem genom att placera mellanregistret och diskanten så nära som möjligt eller tom över diskanten. jag kommer invänta resultatet från görans projekt innan jag bestämmer mig.

i det här fallet är horisontell MTM konfiguration tänkt att användas, detta innabär att interferencproblem endast kommer uppstå i y-led, att använda två mellanregister istället för 1 har i princip bara fördelar om man bortser från den extra kostnaden, jag är därför förundrad över att det inte är vanligare än vad det är i komersiella byggen, med andra ordningens delningsfilter så blir MTM inte speciellt mycket sämre än MT i interferenssynpunkt, dock är det olämpligt att använda brantare delningsfilter än då(inklusive accustisk) då detta leder till problem strax under delningsfrekvensen.

fördelen med den relativt stora membranytan som 140-15d har är att effektiviteten ökar och att man kan dela diskanten lägre, nackdelen är dålig spridning över 20khz, om detta är någon man behöver bry sig om kan man diskutera.

idé 2
1x http://www.loudspeakershop.eu/raal-14015d-p-1797.html http://www.audioexcite.com/?page_id=2523
4x http://www.scan-speak-store.dk/da/melle ... 31t00.html http://www.zaphaudio.com/temp/Scanspeak ... -00-HD.gif
2x http://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=4 https://sites.google.com/site/drivervau ... akers-lo15

genom att använda 4 mellanregisterelement istället för 2 så fördubblas effekttåligheten och även effektivitieten(on axis), genom att placera elementen jämte varandra i x-led minimerar interferensproblem där, mina beräkningar säger att interferens i praktiken endast kommer vara problem i y-led ändå(om ens där) då elementen är realtivt små.

efterssom mellanregister element generellt sett har dålig effekttålighet så tror jag tyvärr det är nödväntigt att använda 4 element för att komma upp i de ljudvolymer jag siktar på.

tanken är att mellanregistret och diskanten skall delas passivt medan basen och subbasen delas aktivt, tänkte köra på 12dB/octav effektiv delning för alla element.

generellt sett så finns det väldigt få element som uppfyller mina krav, det finns gott om dyra element men tyvärr presterar många av de dyrare elementen dåligt sett till kostnaden och ofta sämre än betydligt billigare element. om ni känner till något element som är bättre än de som jag har länkat här så får ni gärna nämna det i tråden, just mellanregister element har jag kollat igenom det mesta redan men jag har inte tittat så mycket på baselement än.

2 eller 4 baselement per kanal borde vara lagom, kanske ytterligare 1 till aktiv basabsorbent. har inte flyttat hemifrån än så jag vet inte hur många subbasar som krävs för att kunna spela med låg dist ner till 1hz, tänkte använda linkwitz transform för att nå ner till frekvensen där rummstödet ökar med 12dB/octav, bör ligga 10...20 hz

subbas:
http://www.data-bass.com/data?page=system&id=90
och http://www.data-bass.com/data?page=system&id=89

ser bra ut, 8 per kanal kanske är lagom? tänkte köra basen i stereo då man ev kan känna var ljudet kommer ifrån vid riktigt låga frekvenser, har tittat på andra lösningar såsom fläktsubbar men jag blev inte övertygad. jag tycker dayton elementet är mest intressant då det är tillverkat i amerika och dess utom presterar bättre.
Senast redigerad av anjora 2013-08-28 14:55, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
anjora
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 2011-11-25

Inläggav anjora » 2013-06-09 12:40

för att mäta så kan man antingen köpa något billigt som duger
http://www.minidsp.com/products/acousti ... ent/umik-1
eller köpa riktig mic som man då också kan använda för andra saker
http://peakaudio.se/qtc50-p-210-c-188.aspx men då tillkommer även kostnad för mic preamp och adc

tänkte driva subbasarna med lämpligt class D steg, vilket har jag inte bestämt, givetvis är ett krav att förstärkaren skall förstärka alla frekvenser under 2000hz lika mycket, vissa förstärkare har högpassfilter inbyggt eller så är designen sådan att de tappar vid låga frekvenser, detta är ingenting jag accepterar ens vid 1hz. jag tänkte sattsa på ca 600W per subbas.

frontarna kan man skaffa en finare förstärkare, låta en kanal driva basarna och en mellanregister+diskant, omkring 1000w/kanal borde vara lagom.
Senast redigerad av anjora 2013-06-09 16:40, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
anjora
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 2011-11-25

Inläggav anjora » 2013-06-09 12:47

jag har fortfarande inte bästämt mig för hur kabinetterna skall utformas, detta kan bli första gången jag bygger högtalare så jag räknar inte med att lyckas med första kontruktionen, kanske bäst att börja med att bygga boxar för diskant och mellanregister så man får lite rutin innan man börjar med de större lådorna(där det är dyrare att misslyckas).

alla lådor kommer vara slutna då detta är lättast att lyckas med och är det jag är anhängare av.
Senast redigerad av anjora 2013-06-09 13:25, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2013-06-09 12:48

Intressant!
Jag hoppas du får mycket input från folk.

Om du ändå ska bygga ett fyrvägssystem, varför inte sätta en miniDSP 2x4 på varje sida och dela allt aktivt? Kräver visserligen mer slutsteg, men ger stora möjligheter.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
anjora
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 2011-11-25

Inläggav anjora » 2013-06-09 12:58

tvett skrev:Intressant!
Jag hoppas du får mycket input från folk.

Om du ändå ska bygga ett fyrvägssystem, varför inte sätta en miniDSP 2x4 på varje sida och dela allt aktivt? Kräver visserligen mer slutsteg, men ger stora möjligheter.

jag har funderat på det, dock tror jag att en ensam dac och analoga filter ger bättre prestanda för samma pengar, och analoga filter är väldigt flexibla också ifall man har möjlighet att på egen hand löda.

startade först en tråd på pinkfishmedia(för att avleda diskussionen från en annan tråd där) men då blev många hatiska och tråden spårade ut, försökte förklara grundläggande fysik men det var lönlöst då folk inte tog det till sig. någon störra hjälp fick jag inte. därför startade jag tråd här då folk här faktiskt brukar vara kunniga och att brukar gå att diskutera sansat här.

Användarvisningsbild
Allram
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 2010-06-17

Inläggav Allram » 2013-06-09 13:16

Roligt projekt!
Men om det är din första konstruktion, och inte ens vet hur rummet de skall användas i kommer att se ut skulle jag satsa på något enklare och billigare.

Att få ihop en 3-vägshögtalare + sub är inte helt enkelt, och innan man har skaffat sig tillräcklig erfarenhet så är det risk för att det inte alls presterar som man har tänkt sig. Då känns det mindre jobbigt om inte elementen kostat en halv förmögenhet. Erfarenheter är inget man kan läsa sig till eller diskutera sig till. Det måste bygga på egna erfarenheter och misstag och egen förståelse för all problematik som uppstår.

Enligt min personliga åsikt är det systemets utformning och dess integration med rummet som står för den största delen av slutresultatet. Elementens prestanda har mindre med slutresultatet att göra än man tror så länge man valt rätt typ av element på rätt ställe i sin konstruktion. Det är mer den allra översta toppen på resultatet som går att snitsa till lite extra med riktigt bra element.


Jag vill inte måla fan på väggen, du kanske är en naturbegåvning på området, men min rekommendation i all välmening är att sikta lite lägre.

Du kan ju alltid börja med en stativare med den midbas + diskant du tänkt använda. Sedan addera sub, och till sist basen till ett trevägssystem + sub.

Användarvisningsbild
anjora
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 2011-11-25

Inläggav anjora » 2013-06-09 13:24

Allram skrev:Roligt projekt!
Men om det är din första konstruktion, och inte ens vet hur rummet de skall användas i kommer att se ut skulle jag satsa på något enklare och billigare.

Att få ihop en 3-vägshögtalare + sub är inte helt enkelt, och innan man har skaffat sig tillräcklig erfarenhet så är det risk för att det inte alls presterar som man har tänkt sig. Då känns det mindre jobbigt om inte elementen kostat en halv förmögenhet. Erfarenheter är inget man kan läsa sig till eller diskutera sig till. Det måste bygga på egna erfarenheter och misstag och egen förståelse för all problematik som uppstår.

Enligt min personliga åsikt är det systemets utformning och dess integration med rummet som står för den största delen av slutresultatet. Elementens prestanda har mindre med slutresultatet att göra än man tror så länge man valt rätt typ av element på rätt ställe i sin konstruktion. Det är mer den allra översta toppen på resultatet som går att snitsa till lite extra med riktigt bra element.


Jag vill inte måla fan på väggen, du kanske är en naturbegåvning på området, men min rekommendation i all välmening är att sikta lite lägre.

Du kan ju alltid börja med en stativare med den midbas + diskant du tänkt använda. Sedan addera sub, och till sist basen till ett trevägssystem + sub.

jo jag börjar naturligtvis med att köpa diskant och mellanregister, detta hade man ev kunnat bygga innan man har flyttat hemifrån. audiotechnology mellanregistret borde man kunna köra utan basstöd med någorlunda gott samvete, jag hade faktiskt tänkt att först komplettera med bas och sist av allt subbas.

med delning innan förstärkaren så finns det rätt stora möjligheter att anpassa systemet efter rummet.

Jag har lite svårt att förstå att folk rekomenderar minidsp till höger och vänster, jag förstår att dess funktioner är trevliga att ha, och jag använder en själv.
Men jag tycker att den har för mycket bakgrundsbrus och andra hyss för sig för att platsa i ett finlyssningssystem.

jag är personligen inget fan av digitala filter, visserligen kan man kompensera för undermåliga element(till priset att ännu högre dist) men detta är ingen väg jag har tänkt att gå.

analoga filter innan förstärkaren är billiga även ifall man har väldigt höga krav, ingen risk för klippning, ingen mjukvara att tänka på och dess utom väldigt flexibla.

Användarvisningsbild
smile
 
Inlägg: 1269
Blev medlem: 2006-04-10
Ort: Rimbo

Inläggav smile » 2013-06-09 14:16

För att förtydliga citatet ovan Ang. Minidsp.

Jag tog bort mitt inlägg när jag läste igenom tråden ordentligt och insåg att det inte passade in i diskutionen riktigt.

Nu ska jag inte ta mera plats.

Lycka till med bygget, jag tror att det kan bli kanon och kommer att följa det med intresse!

Användarvisningsbild
anjora
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 2011-11-25

Inläggav anjora » 2013-06-09 18:17

hur mycket behöver man oroa sig för diffraction och interferens egentligen?
RAAL diskanten bör delas vid ungefär 3khz enligt mätningarna på audioexcite, vid delningsfrekvensen spelar det ingen roll ifall man har MT eller MTM konfiguration, under delningsfrekvensen är MT bättre men då kommer ljudet komma från ett annat håll.

jag tänkte skapa en ljudbild där allt ljud ligger på samma höjd. detta för att få bra integration mellan elementen, dock verkar standard vara att skapa en ljudbild där basen är längre ner.

mellanregisterelementen från audiotechnology är något större än de från scan speak, scan speak elelenten verkar vara avsedda för att spela högre i frekvens, scan-speak elementen är mindre vilket minskar centre-centre avståndet och spridningen vid högre frekvenser är antagligen större.

delningen mellan mellanregister och bas tänkte jag ha omkring 400hz, om man delar för högt så får man problem med spridningen och att elementen inte har lika bra frekvensgång vid dessa höga frekvenser.

som jag tänker så borde interferense inte vara något större problem i praktiken då intensiteten i sidled antagligen är väldigt låg ändå vid dessa frekvenser, och vid lyssningsavstånd på 2M så bör teoretisk en minimivinkel på 20° (från mitten) inte ställa till någre problem.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-09 21:18

Vid användning i MTM är min erfarenhet att man bör dela lägre än med MT.

3KHz känns högt, såvida inte mellanregistren är rätt små, typ mindre än 5".

Delning mellan bas och mellanregister tycker jag skall styras av baffelstegseffekten så att mellanregistren inte drabbas av verkningsgradsförlust. Du är nog på rätt väg med tankarna runt 400Hz, men då kommer du relativt nära nästa delning.

Kluriga saker :)

//Magnus som också bygger 3-vägs slutna toppar med MTM. Dock elektronisk delning mallan basar/midbasar och midbasar/mellanregister då jag har alltför stor verkningsgradsskillnad mellan de olika registrena för en passiv delning där.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
anjora
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 2011-11-25

Inläggav anjora » 2013-06-09 22:27

MagnusÖstberg skrev:Vid användning i MTM är min erfarenhet att man bör dela lägre än med MT.

3KHz känns högt, såvida inte mellanregistren är rätt små, typ mindre än 5".

det är ungefär den storleken mellanregistren ligger på(beroendé på vilken modell jag väljer), dock kommer avstånden mellan mellanregistren bli 280mm ifall jag väljer scan speak 12mu (den mindre modellen) tillsammans med RAAL diskanten.

det där med delningsfrekvens måste man nog prova sig fram till för att det skall bli riktigt bra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-09 22:36

Har du tittat på det system chrisss på forumet gjort?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Inläggav tvett » 2013-06-09 22:51

MagnusÖstberg skrev:Har du tittat på det system chrisss på forumet gjort?


LOUD onwall? En mycket trevlig tråd.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
anjora
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 2011-11-25

Inläggav anjora » 2013-06-10 17:54

tvett skrev:
MagnusÖstberg skrev:Har du tittat på det system chrisss på forumet gjort?


LOUD onwall? En mycket trevlig tråd.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Vissa likheter finns helt klart skillnaden är att planerar WWMTMWW och låter varje elementtyp täcka större frekvensområde.

RAAL 140-15d: 3...100 khz
Lambda td15m: 40...400hz och hjälper subbasarna ner till DC.

Användarvisningsbild
anjora
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 2011-11-25

Inläggav anjora » 2013-06-22 09:21

jag har funderat lite kring valet av diskant, kanske är det bättre att sattsa på en mindre och billigare modell och istället dela högre.

RAAL har modellerna 70-20XR (egentligen endast till OEM) och 70-10d, 79-10d har visserligen bara 1/3 av 140-15d:s bandyta, men detta kan man konpensera genom att dela vid 5000hz istället för 2900hz, detta bör resultera i aningen bättre spridning.

fountek fr88ex, fr89ex borde kunna köras ner till ca 600hz, tanken är då att använda något mindre och billigare woofer, detta innebär att subbasarna inte kommer få lika mycket hjälp under 20hz.

om det blir bättre än ursprungliga planen vet jag inte, men det är iallafall betydligt billigare.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2013-06-22 16:28

Vad tråkigt det vore om det ultimata DIY-systemet vore uppfunnet. Då skulle det ju inte bli något mer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
anjora
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 2011-11-25

Inläggav anjora » 2013-06-23 00:16

Svante skrev:Vad tråkigt det vore om det ultimata DIY-systemet vore uppfunnet. Då skulle det ju inte bli något mer.

Extra tråkigt vore det ifall jag kom undan "billigt", inte speciellt kul för nybilsklubben. Rubriken är något missvisande(utrymmesskäl) då jag precis som alla andra har en ekonomi att tänka på och jag skall försöka hålla totalkostaden under 100 000 SEK.

Jag vill också undika att lägga ut förmycket pengar på samma gång, jag överväger
att försöka hålla nere kostnaden för bas+mellan+diskant och kanske använda begagnade baselement, ifall man då senare vill uppgradera så blir den ekonomiska förlusten inte lika stor(ännu bättre blir det ifall man inte 'behöver' uppgradera).

Användarvisningsbild
anjora
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 2011-11-25

uppdatering

Inläggav anjora » 2013-07-15 12:45

har spenderat lite tid på att läsa om olika basslutsteg, jag har följande krav
-S/N ratio över 110dB
-passiv kylning
-rak frekvensgång ner till DC.
-får inte kosta över 3kr per W.

hypex har en del intressanta produkter, vet inte om det är det jag är ute efter.
http://hypex.nl/product/2012-11-23-13-3 ... 2koem.html (kan man ens köpa den som privatperson?)
http://hypex.nl/product/2012-11-23-13-42-14/smps3k.html

har iallafall hittat en dac(kommande) som uppfyller alla mina krav http://wikkii.org/wiki/M-DAC_Next tydligen kommer det gå att köpa en nya där pcb:n uppgraderas på en trasig mdac.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-15 17:31

Nu vet jag inte vad priset blir, men UCD700-moduler brygade går att modda för DC.

Men under 21 papp borde det gå att få stereosteg på 2x700W/4 ohm
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7544
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-07-15 17:52

3 kr per Watt, inte 30 kr. Räkna om, räkna rätt 8) .

2x700W x 3 kr = 4.200 kr. Då får man nog leta begagnat eller billigt klass D.

Användarvisningsbild
anjora
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 2011-11-25

Inläggav anjora » 2013-07-15 18:18

MagnusÖstberg skrev:Nu vet jag inte vad priset blir, men UCD700-moduler bryggade går att modda för DC.

ucd700hg modulen kostar 260 euro, aningen dyrt för 700W(då psu kostnad tillkommer). då köper jag hellre ett begagnat PA-steg och moddar ex ep4000.

kollade https://www.hypexshop.com/ och det verkar gå att beställa ucd2k, vet inte varför de skriver OEM, 2000W till lägre pris än 700W är inte fel, dock bör subbasarna inte ha för låg impedans i så fall. man borde kunna låta varje ucd2K modul driva två subbar, man kan då ha två ucd2k tillsammans med varje smts3k. jag skall kolla upp ifall man kan modda ucd2k för att kunna återge DC.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 2008-06-20
Ort: Uppsala

Re: det ultimata diy systemet.

Inläggav Komorok » 2013-07-15 18:49

anjora skrev:
lutar mot att ha 4 baselement per kanal, kanske ytterligare 1 till aktiv basabsorbent. har inte flyttat hemifrån än så jag vet inte hur många subbasar som krävs för att kunna spela med låg dist ner till 1hz, tänkte använda linkwitz transform för att nå ner till frekvensen där rummstödet ökar med 12dB/octav, bör ligga 10...20 hz

http://www.data-bass.com/data?page=system&id=90 ser bra ut, 8 per kanal kanske är lagom? tänkte köra basen i stereo då man ev kan känna var ljudet kommer ifrån vid riktigt låga frekvenser, har tittat på andra lösningar såsom fläktsubbar men jag blev inte övertygad.


Om du vill spela 1Hz hörbart med låg distorsion så räcker din budget tyvärr inte. Och då utgår jag från att du ska spela med detta system i ett rum som du får plats i. Du kommer att behöva pumpa kubikmetervis med luft för att känna 1Hz i ett rum. Glöm 1Hz och nöj dig med 10Hz. Det målet kan du möjligen klara med den budgeten. Och vad låg dist är vid 10Hz är inte lätt att säga. Kan du spela 10Hz så att det är hörbart alls så skulle jag vara glad. Riktigt djup basåtergivning är dyrt.

Men i övrigt: Lycka till! :D Jag gillar projekt som siktar högt där inget är omöjligt.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58295
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-07-15 18:56

1Hz? Känns som det är läge för hydraulik istället för soffben då...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
anjora
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 2011-11-25

Re: det ultimata diy systemet.

Inläggav anjora » 2013-07-15 19:05

Komorok skrev:
Om du vill spela 1Hz hörbart med låg distorsion så räcker din budget tyvärr inte. Och då utgår jag från att du ska spela med detta system i ett rum som du får plats i. Du kommer att behöva pumpa kubikmetervis med luft för att känna 1Hz i ett rum. Glöm 1Hz och nöj dig med 10Hz. Det målet kan du möjligen klara med den budgeten. Och vad låg dist är vid 10Hz är inte lätt att säga. Kan du spela 10Hz så att det är hörbart alls så skulle jag vara glad. Riktigt djup basåtergivning är dyrt.

Men i övrigt: Lycka till! :D Jag gillar projekt som siktar högt där inget är omöjligt.

jag fuskar genom att räkna in rumsstödet, så egentligen siktar jag in mig på 10hz...20hz om man bortser från rummet, man kan förstås diskutera hurvida det är tillräckligt att uppnå rätt tryck vid 1hz eller om man även måste ha vinden, det senare går att fixa med fläktar.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai
 
Inlägg: 11317
Blev medlem: 2008-06-20
Ort: Uppsala

Re: det ultimata diy systemet.

Inläggav Komorok » 2013-07-15 19:33

anjora skrev:
Komorok skrev:
Om du vill spela 1Hz hörbart med låg distorsion så räcker din budget tyvärr inte. Och då utgår jag från att du ska spela med detta system i ett rum som du får plats i. Du kommer att behöva pumpa kubikmetervis med luft för att känna 1Hz i ett rum. Glöm 1Hz och nöj dig med 10Hz. Det målet kan du möjligen klara med den budgeten. Och vad låg dist är vid 10Hz är inte lätt att säga. Kan du spela 10Hz så att det är hörbart alls så skulle jag vara glad. Riktigt djup basåtergivning är dyrt.

Men i övrigt: Lycka till! :D Jag gillar projekt som siktar högt där inget är omöjligt.

jag fuskar genom att räkna in rumsstödet, så egentligen siktar jag in mig på 10hz...20hz om man bortser från rummet, man kan förstås diskutera hurvida det är tillräckligt att uppnå rätt tryck vid 1hz eller om man även måste ha vinden, det senare går att fixa med fläktar.


Har du undersökt var hörtröskeln för att höra/känna dessa låga frekvenser ligger? Min erfarenhet är att man behöver spela infraljud väldigt starkt för att det ska vara någon mening alls med det.

Ja, det är möjligt att du kan lösa det med fläktar, men då får du också en delning till att ta hänsyn till. Inte omöjligt, men knivigt. Särskilt med en låg budget.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
anjora
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 2011-11-25

Re: det ultimata diy systemet.

Inläggav anjora » 2013-07-15 20:02

Komorok skrev:
Har du undersökt var hörtröskeln för att höra/känna dessa låga frekvenser ligger? Min erfarenhet är att man behöver spela infraljud väldigt starkt för att det ska vara någon mening alls med det.

Ja, det är möjligt att du kan lösa det med fläktar, men då får du också en delning till att ta hänsyn till. Inte omöjligt, men knivigt. Särskilt med en låg budget.

det är i så fall ett senare projekt, eller så väljer jag att inte bry mig, jag har inte hittat någon vettig fläktlösning hittills iallafall.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 30031
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-15 20:12

anjora skrev:
MagnusÖstberg skrev:Nu vet jag inte vad priset blir, men UCD700-moduler bryggade går att modda för DC.

ucd700hg modulen kostar 260 euro, aningen dyrt för 700W(då psu kostnad tillkommer). då köper jag hellre ett begagnat PA-steg och moddar ex ep4000.

kollade https://www.hypexshop.com/ och det verkar gå att beställa ucd2k, vet inte varför de skriver OEM, 2000W till lägre pris än 700W är inte fel, dock bör subbasarna inte ha för låg impedans i så fall. man borde kunna låta varje ucd2K modul driva två subbar, man kan då ha två ucd2k tillsammans med varje smts3k. jag skall kolla upp ifall man kan modda ucd2k för att kunna återge DC.


Det kan man inte. Det var därför ja skrev UCD700 - för att den kan det.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2013-07-15 20:15

Mmm, det är lite intressant med det här hur vi uppfattar toner... Märker när jag mixar elbas - låt oss säga en vanlig 4-strängad där låga E ligger på drygt 40Hz - att jag hör tydlig skillnad med ett HP filter på 30-35Hz och att det fordras att man sänker det ytterligare (till kanske 20-25Hz) eller höjer Q för att det inte ska bli någon hörbar skillnad. För musik finns ju bla 5-strängad bas, kyrkorgel och bassyntar som går ännu lägre och för er som har biosystem verkar det finnas information med ännu lägre frekvens...

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2013-07-15 20:34

ser inget skrivet om hur du ska mäta upp högtalaren och hur designen av filtret ska ske.
att budgetera för mätutrustning, fundera på mätlokal och mätmetod, samt bekanta sig med mätutrustningen är ett absolut måste om du ska fixa "det ultimata".

Sen är ju rummet en oerhört viktig del av ett "ultimat" system. Hur stor del av budget avsätts till detta?

Ser heller ingen direkt kravspec. Vilka ljudtryck ska det klaras? Vilket frekvensomfång? Ska det anpassas till ett speciellt rum?

Det som är obsolut viktigast när det kommer till högtalare är alla de "mjuka" värdena. Dvs teorin bakom det som högtalaren (och rum) ska åstad komma. Det bestämmer sedan vilka lösningar man behöver för att uppfylla ett speciellt behov.

De föreslagna elementen kanske täcker behovet. Men samtidigt vet jag inte så mycket om dem. Ska man vara seriös så bör man nog utvärdera flera olika element själv eller åtminstone hitta "objektiv" information som talar om hur bra de faktiskt är.

Jämför med IÖ och hans utveckling av baselementet och diskanten till pi60. Eller fråga Peter om utvecklingen av hans baselement. Vet inte om 100k stoppar när det kommer till utveckling av de elementen.

Nu kan man ju använda begreppet i en vidare mening. Jag menar inte att klanka ner. Men jag känner igen resonemanget, jag har varit där själv. Dyra, "häftiga" element måste ju vara bra eller? Det jag upptäckt under mina 15 år av högtalarfunderingar och byggen är att jag missade det grundläggande: Mätningar och delningsfilter. Innan man kan detta så är det inte så mycket elementen det handlar om.

Titta på Dunlavy, tidiga Snell och andra erkänt bra konstruktioner. Det handlar om elementselektering snarare än exotiska material. Avancerade mätningar i kontrollerade miljöer. Avancerade filterlösningar grundat i mycket funderingar kring akustik, psykoakustik osv.

Du kan bygga högtalare som är bättre än 80% av det som går att köpa för pengar bara genom att optimera låda och filter till relativt billiga element. Spenderar du bara lite till (dvs betydligt mindre än 100k) kan du nog konkurrera med 90% av det som går att köpa.
Men det förutsätter att du börjar i rätt ände.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
anjora
 
Inlägg: 193
Blev medlem: 2011-11-25

Inläggav anjora » 2013-07-15 21:02

det känns som jag bara börjar få en uppfattning om vilka element jag kommer sattsa på, det tar sin tid innan man hittar bra mätningar och element man kan tänka sig, iallafall mellanregister. baselement har jag inte kollat så mycket på än.

det verkar som om basen är det som är svårast att spara in pengar på, det finns bra mellanregister under 500kr men om man skall ha infrabas så kommer man inte undan, plus kostnaden för slutstegen som är svår att undvika, min budget är för övrigt väldigt flexibel.

jag har redan insett att bra element inte behöver vara speciellt dyra, jag syftar speciellt på fountek fr88ex som kostar 400kr och mäter bättre än nästan alla mellanregister på marknaden

eller RAALs banddiskanter där den dyrare modellen har större membranyta, det är visserligen en fördel vid låga frekvenser men en direkt nackdel vid riktigt höga frekvenser pga diffraktion, jag har dock läst att 140-15d har bättre frekvensgång on axis men detta kan man likväl ådstakomma med passiva filter.

MagnusÖstberg skrev:Det kan man inte. Det var därför ja skrev UCD700 - för att den kan det.

skulle vara intressant att veta hur ucd700 presterar vid 2ohm ohm, ifall man får ut mer än 1200W då så är det helt klart ett alternativ, då är vi nere i en mer försvarbar kostnad per W, 28A(högsta tillåtna) blir effekten 1568W vid 2ohm, spänningen borde vara det som begränsar prestandan då. EDIT: 28A var piek värdet så prestandan bör bli ungefär samma vid 2ohm.

hypex visar bara en graf för 4ohm så det är svårt att veta ifall prestandan i 8ohm är nedmärkt för att steget skall se bättre ut, dock tror jag att märkningen på 360w i 8ohm är hyfsat korrekt.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster