Dedikerat lyssningsrum i hemmet?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Dedikerat lyssningsrum i hemmet?

Inläggav Kraniet » 2013-06-10 14:20

Jag bor ju bara i lägenhet än så länge men inför framtiden kan det ju vara intressant att undersöka möjligheterna till att ha ett riktigt lyssnings/filmrum i själva bostaden. Många bygger ju i ett angränsande rum eller fristående byggnad. Det är ju enklaste vägen att gå ifall man vill undvika att störa de andra familjemedlemmarna.

Men jag tilltalas av idén av att ha ett rum i själva bostaden då detta känns mer "vardagspraktiskt". Ett "vardagsrum" helt enkelt som man kan nyttja mer seriöst när man så vill.
Min tanke är att ett helt dedikerat(avsides) rum inte får så mycket användning i vardagen. Men jag kanske har fel?

Men hur bär man sig åt för att isolera detta från resten av bostaden så man kan se film eller lyssna på musik utan att det stör de andra?

Antar att man måste bygga ett "rum i rummet", sen behövs ju välisolerade väggar och ljudisolerade dörrar. Ventilationen kan man kanske tänka sig är separat för det tänkta rummet?

Hur besvärligt behöver det vara? Blir det onödigt dyrt?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-10 14:34

"Hur starkt vill du spela och hur djupt ned i basen?" är väl en grundfråga. Ju mer av de parametrarna destu dyrare och svårare blir det.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-10 14:44

Nattlorden skrev:"Hur starkt vill du spela och hur djupt ned i basen?" är väl en grundfråga. Ju mer av de parametrarna destu dyrare och svårare blir det.

Ja.. jag spelar ju inte herrans starkt (jämfört med en del här på forumet) men sk "referensnivå" vill jag ju iaf uppnå. Så vad blir det 90dB medel med 120-130 peak ungefär. Nedåt vill jag iaf spela 15Hz, kanske något lägre.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-10 14:52

Kraniet skrev:
Nattlorden skrev:"Hur starkt vill du spela och hur djupt ned i basen?" är väl en grundfråga. Ju mer av de parametrarna destu dyrare och svårare blir det.

Ja.. jag spelar ju inte herrans starkt (jämfört med en del här på forumet) men sk "referensnivå" vill jag ju iaf uppnå. Så vad blir det 90dB medel med 120-130 peak ungefär. Nedåt vill jag iaf spela 15Hz, kanske något lägre.

Då talar vi rejält dyrt, om över huvud tagen möjligt. Jag är inte säker på att jag når dit själv.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-06-10 14:55

Kraniet skrev:

Det är starkt och det kommer att låta rejält i hela huset. Min fru föredrar att ta en liten promenad när jag ska se film på den nivån.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-10 15:11

ja förmodligen är det i överkant även för mig. Så det ska nog ses som en absolut övre gräns.

Men om man tar frågan från andra hållet då. Vilket ljudtryck kan man tänka sig klara i ett sådant rum utan allt för mycket störnivå ut? Och till en rimligt kostnad/arbetsinsats.

Ovanför det lägsta basområdet verkar det förhållandevis enkelt att uppnå ca 50dB dämpning i väggar. En ljuddämpad dörr brukar ligga runt 35dB.
Men basområdet är ju en annan femma förstås..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-10 15:14

75dB i snitt med lagom avrullning vid eller gärna strax över 20Hz skulle jag nog kunna tänka mig att du kan komma undan med lagom ombyggnad. Men jag bara höftar nu, finns andra som vet mer exakt är jag övertygad om.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-10 15:22

Kraniet skrev:

Nej, referensnivå är 105 dB för alla kanaler utom baskanalen, som då fullt
utstyrd ger ifrån sig 115 dB.

Fast rent terminologiskt ligger referensnivån på 85 dB. Och ovanför den så
finns det en överstyrningsmarginal om 18-20 dB (beroende på standard).

Lite klurigt det där med att det är så lätt att blanda ihop nivå och gain.

Referens-gain igenom kedjan betyder att referenstonen (eller kalibrerings-
ton/kalibreringsbrus) spelas på referens-nivå, skulle man kanske kunna
säga.

Vh, iö

- - - - -

PS. Många receivrar petar ur sig kalibreringstoner/brus som inte ligger på
just -18 eller -20 dB, ofta brusar de mycket svagare med volymen ställd
på referensgain (alltså 0 dB efter kalibrering). Oftast rör det sig om 75 dB.

PPS. Hur starkt en film sedan spelas i praktiken beror på en massa saker,
och det går inte att säga något om varken medelvärde eller toppvärde mer
än att toppvärdet inte kan vara större än alla kanaler fullt utstyrda sam-
tidigt.

Men medelvärdet för ljudet på en specifik film kan vara 49 dB eller 82 dB
eller det kan vara helt tyst. Det beror ju på hur filmskaparna velat att det
skall vara.

Det nästan enda man kan komma med en rimligt insatt gissning om är att
dialogens medelvärde ligger i trakterna av 70 dB i de flesta filmer, lite drygt
blir det oftast.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-06-10 17:50

Kraniet skrev:ja förmodligen är det i överkant även för mig. Så det ska nog ses som en absolut övre gräns.

Men om man tar frågan från andra hållet då. Vilket ljudtryck kan man tänka sig klara i ett sådant rum utan allt för mycket störnivå ut? Och till en rimligt kostnad/arbetsinsats.

Ovanför det lägsta basområdet verkar det förhållandevis enkelt att uppnå ca 50dB dämpning i väggar. En ljuddämpad dörr brukar ligga runt 35dB.
Men basområdet är ju en annan femma förstås..

Nu blandar du ihop ljuddämpning och reduktionstal. Det får man inte göra.

Reduktionstalet är inte en siffra på ljuddämpningen (som inte är generellt
beräkningsbar överhuvudtaget då det alltid beror på till vart).

Från reduktionstalet kan man räkna ut vilket faktisk ljuddämpning från en
lokal till en annan man får, men om lokalerna har kort efterklang så är det
mycket mera komplicerat än så.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-10 21:14

jaha jag trodde reduktionstalet i princip var detsamma som absorbering(eller ljudreduktion). Dvs att en konstruktion med 50dB i reduktionstal sänker ljudnivån med 50dB när ljudet går igenom denna till ett angränsande rum.
Så om man har ett ljudtryck på 90dB i lyssningsrummet så sänks detta till 40dB i det angränsande rummet?
Konstruktioner specas väl dock bara för mellanfrekvensområdet (50-5000Hz ?). Hur är det med basområdet, vilka reduktionstal kan man prata om där(10-50Hz)?

Ang ljudtrycket/referensnivå så är det mest en "feelgood" från min sida då jag är tveksam till att jag spelar så högt.
De små tester jag gjort med ljudtrycksmätare gav ca 75-80dB för det mesta med toppar på 90-95dB i mitt rum som det är nu.

Rummet ska förstås vara lämpligt akustikreglerat för att säkerställa god ljudåtergivning. Men samtidigt bör det vara behagligt att vistas där annars också(dvs inte överdrivet hårddämpat).

Men om man ska prata lösningar då. Vilka tekniker finns för att bygga "rum i rum"? Tänker mig att golvet är det första att ta itu med. Ställer man reglarna på gummiklossar eller fjädrar eller liknande?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-10 22:26

Finns gummerade stålprofiler. Det är vad jag tänker använda.

Kikar man på mätdata på provbyggda vägga så inser man att man helst behöver upp till 15cm mellan väggarna, med isolering. Minst dubbelgips, gärna OSB+gips eller dubbelgips. OSB+tretex+gips har ävent förts på tal.

Frågn är ju i ditt fall - hur stort problem blir ditt golv?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-10 22:33

ja det är ju en bra fråga. speciellt då det inte finns någon bostad.. :)

Men mest troligt blir det ett trähus, gärna timmer. Vilket ju knappast gör saken bättre. Om jag förstått det rätt så är det svårare att undvika stomljud i träkonstruktion än om man har en betongsula som underlag.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-06-10 22:36

15 cm mellan väggarna säger du. är det tomrum exklusive vardera väggs isolering eller är det tjocklek på hela väggens mellanrum.
Alltså skivbeklädnad, 15cm isolering, skivbeklädnad?

edit: tittar man i Isovers handbok så visar de en mellanväggskonstruktion med 60dB reduktionstal som dubbelgips, 95mm regel, 10mm luft, 95mm regel, dubbelgips. Det blir 250 mm tjock vägg. Men hur väl detta reducerar genomföring av basljud vet man ju dock inte..

http://www.isover.se/files/Isover_SE/Om ... vaggar.pdf
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Suomela

Inläggav Suomela » 2013-06-10 23:11

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-06-11 08:20

Hassesolo har lyckats riktigt bra och han finns på din ort. PM:a honom och stå utanför rummet när han kör på en film eller musik.

Jag blev riktigt imponerad hur lite det läkte ut i övriga bostaden trots stark volym!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-11 09:26

Kraniet skrev:15 cm mellan väggarna säger du. är det tomrum exklusive vardera väggs isolering eller är det tjocklek på hela väggens mellanrum.

edit: tittar man i Isovers handbok så visar de en mellanväggskonstruktion med 60dB reduktionstal som dubbelgips, 95mm regel, 10mm luft, 95mm regel, dubbelgips. Det blir 250 mm tjock vägg. Men hur väl detta reducerar genomföring av basljud vet man ju dock inte..

Jag menade mellanrum. 70mm isolering 10mm luft 70mm isolering. Men självklart blir det bättre med 2x95 !!

Basljuden ligger i det masskontrolerade området, så det är vikt, vikt, vikt.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-06-11 10:42

Nattlorden skrev:
Kraniet skrev:15 cm mellan väggarna säger du. är det tomrum exklusive vardera väggs isolering eller är det tjocklek på hela väggens mellanrum.

Jag menade mellanrum. 70mm isolering 10mm luft 70mm isolering. Men självklart blir det bättre med 2x95 !!

Basljuden ligger i det masskontrolerade området, så det är vikt, vikt, vikt.

... och att det är dubbelvägg => separat regel+skiva - isolering/luftmellanrum - separat regel+skiva. Samt glipa med bottningslist+fogmedel mellan skivorna och väggar/golv/tak

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-06-11 17:25

Jag byggde nyligen garage/kontor. Ytterväggarna är panel-gips-isolering-osb-gips
Bankar man handen i en sådan vägg så är det stumt för att vara trä. Det är reglat med 145-reglar (isoleringsdjupet alltså)
Satte sedan en innervägg med 95-reglar och det är rejäl skillnad på ljudgenomsläpp.
Dubbel gips är bra också för ljudet.

Användarvisningsbild
Ollboll

Inläggav Ollboll » 2013-06-12 19:39

Om du inte behöver spela dinosauriestamp eller extrema volymer så är dipolbasar ett alternativ.

Gjorde själv ett test med en av mina överstora subbar och spelade 30 hz i ca 80-90 db i rummet. Fönstren började skaka och man började bli illamående av att vara i rummet.

Om du stängde dörren och gick 5 m bort igenom en glasdörr var det skrämmande tyst och 10 m bort var det ohörbart, detta var i dipolernas null-riktning.

Ofta har ju lägenheter grannar upp-ner-vänster-höger med fönster fram och ingång mot trapphus bakåt. Om så är fallet skulle man ju kunna taktiskt lägga null:sen mot alla grannar. Något jag tänkt utnyttja iallafall när jag flyttar in i lägenhet :)

Återgå till DIY-forum