Måtten är 61x61x61, byggda i 19mm MDF, innervolym ~195l,
det ska in 2st basar ( SLS 12") i varje låda och de ska sitta på motsatta sidor.
vart/hur/hur mycket MÅSTE jag staga?

Moderator: Redaktörer
HK430 skrev:jag har ingen fru eller dylikt att ta hänsyn till så då blir det på utsidan, vill inte tappa volym, tack för hjälpen!
MagnusÖstberg skrev:Ett stag i mitten som knyter ihop de fyra bitarna.
Jag skulle dock gjort dubbla bafflar där elementen sitter.
tvett skrev:Men en skiva i mitten är jobbig att montera när lådan redan är ihopsatt, enklare då att knaka dit ett par pinnar.
paa skrev:MagnusÖstberg skrev:Ett stag i mitten som knyter ihop de fyra bitarna.
Om elementen går nästan ända ut till de fyra sidorna så ger inte en extra baffel någon stor nytta, för yttersidorna ger ändå den styvhet som behövs.
Annars är jag också inne på samma linje somm nattlorden, en förstyvningsskiva i mitten, kanske med fyra stora hål som lämnar liksom ett förstyvningskors i mitten.
MagnusÖstberg skrev:paa skrev:MagnusÖstberg skrev:Ett stag i mitten som knyter ihop de fyra bitarna.
Om elementen går nästan ända ut till de fyra sidorna så ger inte en extra baffel någon stor nytta, för yttersidorna ger ändå den styvhet som behövs.
Annars är jag också inne på samma linje somm nattlorden, en förstyvningsskiva i mitten, kanske med fyra stora hål som lämnar liksom ett förstyvningskors i mitten.
I det här fallet är det inte så. 61cm sidor till 12"-bas, men annars håller jag med. Då hade jag stagat upp innerhörnen med trekantslist istället.
Nattlorden skrev:tvett skrev:Men en skiva i mitten är jobbig att montera när lådan redan är ihopsatt, enklare då att knaka dit ett par pinnar.
Jag satte in mina sist senast, det gick helt oproblematsikt.
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:paa skrev:MagnusÖstberg skrev:Ett stag i mitten som knyter ihop de fyra bitarna.
I det här fallet är det inte så. 61cm sidor till 12"-bas, men annars håller jag med. Då hade jag stagat upp innerhörnen med trekantslist istället.
Mja, styvhet funkar intuitionen för. Det kan man använda här. Tänk dig att du ställer dig på lådan. Hoppa lite. Vilket tror du få den att ge efter minst, ett kors i mitten eller en trekantlist i hörnet?
Det är tveklöst korset som ger mest styvhet, och en list i hörnet gör nästan inget alls. Listen i hörnet kan vara bra att skruva i, och tätar ev springor, men så värst mycket styvhet ger den inte.
tvett skrev:Fint! Men du hade lite för bråttom i monteringen, du glömde ju måla.
Se till att måla dem, mdf läcker mycket.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster