rolfzetterberg skrev:Den här lådan är okänd för mig,men lite ska jag försöka gräva fram.
Elementen som har U-beteckning tillhör Sinus Ultrasuperserie,alltså en serie från 60-talet med flerskiktsmembran som sades ge lägre dist o jämnare frekvensgång.Troligen inte bara reklamsnack.
U2275 är deras diskant från 60-talet och användes ibland av andra tillverkare.Dometweetern hade ännu inte kommit.
Basen U1178 ser ut att ha gummikant(?) och är nog föregångare till den lite mer kända WR1178FX som hade skumkant.Men då är vi framme i år 1976.
Mellanreg finns några olika modeller att välja på som ser likadana ut framifrån.
Men det som slår mig är att lådan ser ut som en äkta Sinus.Se bara på Sinus 17 och 25 som är lite mindre.Dessutom tvivlar jag på Hagströmetiketten.Ser inte ut att höra dit enligt min åsikt.
Oj! Tack för detta detektivjobb!
Basen har mycket riktigt gummikant, och ser ovanligt modern(?!) ut i sin konstruktion.
Trodde först att den var bytt, eller omkantad, men tätningsmassan under
den ingav original-förtroende!
Ser på baksidan stämpeln RT|M , och en siffra som jag tror är 9083.
Ingen äkta sinus således. men troligen svensk?
I övrigt mycket lik de bilder på Sinus 17 och 25 som du länkade till. Kul! :)
Om du tvivlar på hagströmsetiketten gör jag det också. Det gjorde jag också från början, tills jag undersökte den närmare, och passform, "dekalens" kvalitet är bra mycket bättre än ett vanligt klistermärke. Men nu är jag inne på din linje igen...
HIFI är det nya varg.