boom skrev:IngOehman skrev:boom skrev:Adhoc skrev:Tja, böjarna kan benämnas olika. Knata in på ett byggvaruhus eller deras hemsida så hittar du lätt vad jag menar om du söker på "avloppsrör". Det finns olika vinklar, samtliga med mjuk rundning vilket är bra ur strömningssynpunkt. Den enda tvära 90-gradersböj jag sett är för stuprör, alltså om det är riktigt snålt med plats i djupledd och du måste ha ett långt rör. L-formad ca 16x16 cm med id 71,5 / YD 75 mm, effektiv längd motsvarar då 17,4 cm x Øi 71,5 mm vid hopkoppling med rak rörbit. (3" port som MÖ nämnde motsvarar ca 75 mm rör, så det kan bli glapp om du blandar tummått med metriska mått.)
Faran med glasfiber är starkt överdriven på forum, det finns mängder med tester ur arbetarskyddssynpunkt på detta. Du måste ned till 6 mikrometers fiberdiameter och därunder för att glasfiber måste börja märkas med Andreaskors (hälsorisk). Vanlig isolering på byggmarkanden har långt större fiberdiameter. Däremot klias det och kan vara irriterande mot huden. Spänn över lite täckjacksfoder inuti högtalaren om du ändå oroar dig för att damm ska blåsa ut i rummet.
Vad skall man använda glasfiber för det har man till båtar när man lagar??
Jag tror han menar glasull. Glasull och andra sorters mineralull är utmärkta
dämpmaterial. Det man brukar kalla glasfiber, alltså sådan man bygger båtar
av, dämpar inget vidare de det är konfigurerat på fel sätt. Men visst kan man
hävda att även glasull består av just glasfibrer.
Vh, iö
Inte enligt produkt specar så är det glas eller lavasten beroende på vilken modell som används .Men det är stor skillnad på glasfiber.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mineralull
Jag menar den enskilda inandningsbara fibern, glasfibern, som många verkar känna oro för (som (TS gör tex). Inte den färdigtillverkade produkten där glasfibern kan vara huvudbeståndsdelen, typ ullartade mattor/skivor, väver, non woven, rep etc.
Boom, läs om Wikipedialänken du lade in. Flera gånger, -eftersom din läsförståelse tycks vara i paritet med dina skrivna inlägg . Tips: Koncentrera dig på de två första meningarna under rubriken ”Mineralull”, särskilt den andra. När du tagit till dig och förstått (men först då) kan du gå vidare till rubriken ”Glasull” där du bör läsa mening två och tre ett flertal gånger. Om det fortfarande verkar krångligt för dig, sätt samman dessa fyra meningar på ett papper så du har lite lektyr att plugga in. Du är välkommen tillbaks med nya inlägg när du känner dig säker på betydelsen.