Generellt om bas till bil, vad bygga?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Spacebug

Generellt om bas till bil, vad bygga?

Inläggav Spacebug » 2013-07-13 23:08

Jag sitter och småfunderar lite på om jag skulle byta ut stereosystemet i bilen och kasta in någon baslåda eller två.
Någon som har tips på vad som kan vara lämpligt?

Har ju en del slutna roy lådor i vardagsrummet, skulle det bli tokfel med en eller två sådana?
Kanske med lite mindre volym än de 43liter jag kör med till hemmabion, har inte riktigt undersökt vad jag har för volym att leka med än...

Roy hade varit praktiskt då det bara är att kasta in några fler på nästa beställning som lär komma om jag känner mig rätt :lol:

Andra förslag på element och lådförslag kanske, vad är populärt på bilfronten?

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2013-07-14 00:22

I min bil ser det ut såhär och det funkar bra, men det kanske är lite stort :)

En eller ett par ROY i slutet tror jag inte är fel för att få lite mer pondus i basen :)

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2013-07-19 18:27

Dimensionering av låda i bil blir lite annat än hemma... lådan spelar så att säga i en till låda (bilkupén).
ROY i slutet kan nog funka, men vilken volym...
Bilen ger normalt ett ganska stort tillskott i lågbasen.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-07-19 20:00

Mjo har funderat lite kring hur mycket bilkupén kan ge i lågbasen.
Hemma får jag lassa på ganska mycket boost för att lyfta botten, vet inte riktigt hur jag skulle lösa det i bilen, köpa en minidsp och koppla in kanske...
Men ifall kupén get tillräckligt tillskott kanske det duger utan EQ.

Tror jag läste någonstans att det rekomenderades runt 17 liters slutna lådor för ROY till bil, kan det ha varit på madisound tro?
Det tycker jag låter rätt litet men winisd rapporterade runt 28 liter för q=0.7, kanske känns mer vettigt.
Å andra sidan har man väl oftast lite ont om plats om man inte vill offra hela bagaget.
Får fundera mer kring volymen...

Generellt sett tycker jag bilinriktade element ser jävligt biffiga ut med nästan löjligt dimensionerade korgar och motorsystem, till viss del är det väl för de som tycker att det visuella är viktigast.
Å andra sidan behövs det väl kanske jäkligt biffiga motorsystem ifall de skall orka med pyttesmå lådor?

Jag får ta och måtta lite på bagaget någon dag, och fundera kring hur stor låda/lådor jag kan tänka mig.
Men om jag håller mig till slutet och upp till kanske 30 liter, finns det alternativa element som är betydligt lämpligare än ROY för ungefär samma peng?

Det hela är rent hypotetiskt än sålänge, är annat som behöver fixas på bilen först men det är kul att småfundera lite...

Återgå till DIY-forum