Montage av driver?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Egerwood

Montage av driver?

Inläggav Egerwood » 2013-07-23 23:57

Hm det generella montage rådet på faktiskt.se för basar är gummilist (hifikit)montage utvändigt gärna med lite osymmetrisk montage (skruvhålen ) så de vrides rätt efter ev justering av port eller isotermiseringen (luddet).

Har börjat snärja in mig på IB och det finns otroligt mycket att läsa om.
En sak som jag tyckte var lite annorlunda är montage sättet på insidan av baffeln. Hålet fräses precis större än diam. På gummiupphängningen men mindre än ytterradien av korgen drivern placeras på insidan och fixeras med z-järn,brickor eller träklossar och tätas med fog mot baffeln.

Om detta skulle utföras på tex en större sluten låda skulle man få en helt slät baffel.

Är det bra eller anus att montera från insidan någon som testat?
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Montage av driver?

Inläggav DQ-20 » 2013-07-24 00:31

Egerwood skrev:Hm det generella montage rådet på faktiskt.se för basar är gummilist (hifikit)montage utvändigt gärna med lite osymmetrisk montage (skruvhålen ) så de vrides rätt efter ev justering av port eller isotermiseringen (luddet).

Har börjat snärja in mig på IB och det finns otroligt mycket att läsa om.
En sak som jag tyckte var lite annorlunda är montage sättet på insidan av baffeln. Hålet fräses precis större än diam. På gummiupphängningen men mindre än ytterradien av korgen drivern placeras på insidan och fixeras med z-järn,brickor eller träklossar och tätas med fog mot baffeln.

Om detta skulle utföras på tex en större sluten låda skulle man få en helt slät baffel.

Är det bra eller anus att montera från insidan någon som testat?

Om du vill ha en slät front kan du ju fräsa ned elementet. Vad vill du uppnå med att montera elementet inifrån? Jag ser ENDAST nackdelar, bland annat blir det ju lite svårt att byta element eller komma åt inne i lådan eller göra om tätningen eller... Att göra det på IB är ju lättare om man kan komma åt elementen från baksidan.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2013-07-24 01:43

Sant slät baffel kan ju uppnås tex montera dubbelbaffel med elementet försänkt/ monterat i den inrebaffeln.
Mina slutnalådor har iofs demonterbart bakstycke. Hm det får väl bli ett anus på det montaget då.
Jag antar att det är därför som det inte är så vanligt.
Tomas Egerskog
Chronos 509|| Canton Smart Connect 5.1 | IB 2x18 AE|

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-07-24 10:45

Om man delar lågpass vid ca 80-120 Hz så spelar det ju inte så stor roll med en tunnel på en cm eller två.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum