För att få lite struktur i tråden tänkte jag först dra lite fakta om mig, och det tänkta projektet.
1.0 Vilket är syftet med tråden?
DIY såklart! Till en början kommer jag efterfråga tips och idéer på lådkonstruktion. Om ungefär tre månader kommer bygget dra igång, och ni kommer självklart få ta del av det med mycket bilder och slutligen lyssningsintryck. ^___O
2.0 Vilka krav har jag på bygget?
Tanken är att basarna skall byggas in i en TV-bänk, med lådhöjden 40cm och djupet 60cm. Bredden är fritt för diskussion, och det blir självklart lådvolymen som styr detta.
Bänken skall byggas av IKEA's köksmoduler. Invändigt i skåpen för basarna kommer jag stärka upp bygget med MDF. Systemet skall i första hand tillgodose mina behov vid musiklyssnande, men bra filmbas är självklart en fin bonus. I övrigt så skall TV-möbeln monteras fast på gipstäckta OSB-skivor, och övriga skåp i bänken skall innehålla resten av mina prylar.
3.0 Tidigare erfarenhet av högtalarbyggen?
Nix, är helt grön inom detta område. Har tidigare läst analog elektronik när jag pluggade till elingenjör, men all teori kring Bode-diagram etc. ligger nog väldigt långt bak i huvudet dessvärre. Ni kan alltså lura skjortan av mig, och jag kommer troligtvis köpa det med hull och hår.
4.0 Övrig utrustning
Fronthögtalare: Dynaudio X16, som i dagsläget drivs av en Yamaha 1020. Ingen akustikfix är tänkt i det nya boendet, förutom att jag ska försöka lobba för att få upp mer tavlor, tjockare gardiner etc. Men tyvärr finns det väl en gräns för hur mycket jag får bestämma i vardagsrummet... :/
5.0 Funderingar
5.1 Slutet eller portat samt volym. Har hört att 25-27 liter slutet, eller 60-70 liter portat rekommenderas. Vid det förstnämnda alternativet nämns dock något om ett separat filter. Hur svårt för en total nybörjare är detta att få till? Slutligen, hur skiljer sig ljudbilden vid slutet/portat med dessa element?
5.2 Nedåtriktat eller framåtriktat element? Ingen big deal egentligen, men möjlighet finns då underkant på lådorna kommer hamna c:a 20-30 cm över golv.
5.3 Drivmedel? Rekommendationer mottages med stor tacksamhet.
Flera rekommendationer och tips har redan trillat in i min köptips-tråd, men tänkte att det kan vara smidigt att samla funderingar kring detta bygge i denna tråd istället. Har även sett att det finns en hel del trådar om detta element, men vissa är sjuuukt långa, och en del information kan vara svårt att läsa sig till när man är helt novis.
*Detta inlägg kommer uppdateras i takt med att gamla frågor reds ut, och nya frågor uppkommer*