Åsikt om kap/gersåg?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav paa » 2019-02-17 10:02

Om man har tur så sågar bygghandeln ganska exakt, men det kan man inte vara helt säker på. Bäst är att såga lite över och sedan fräsa rent kanterna med kantfräs med stödlager.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav paa » 2019-02-18 11:20

Kan den här funka som kap och gersåg:
https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/ ... ch-gersag-
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav EmuMannen » 2019-02-18 15:13

paa skrev:Kan den här funka som kap och gersåg:
https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/ ... ch-gersag-

Vad som kan "funka" är högst subjektivt, det kan till exempel skilja rätt mycket vad som kan funka för en hantverkare jämfört med en hobbysnickare, en möbelsnickare eller en byggnadssnickare osv. Personligen anser jag att bra verktyg är halva jobbet. Vissa verktyg är jag beredd att snåla på (för mig är det exempelvis bättre med två billiga vinkelslipar än en dyr) men annat är det ingen ide att snåla på. Precisionsverktyg till exempel är helt meningslösa om de inte erbjuder precision oavsett hur billiga de är så är det bortkastade pengar. Personligen räknar jag gersågen till denna kategori verktyg (precis som en bordssåg).

Personligen har jag bara goda egenskaper av Metabo. Kvalitet i nivå med gröna Bosch men ibland med betydligt bättre och smartare funktioner. Jag har till exempel en Metabo KS 55 FS, en cirkelsåg med aluminiumsula som fungerar utmärkt på Festol och Makitas skenor. Makita har inte ens själva en cirkelsåg som fungerar med sina egna skenor! Om Metabo KGS 216 M funkar som gersåg eller ej beror till stor del på vad du tänkt använda den till? Jag har själv en DeWalt DWS777 (som jag är sjukt nöjd med) jämför gärna specifikationen med den, jag skulle inte vilja ha mindre av något om du till exempel skall bygga ett trädäck. Personligen gillar jag bordet och anslaget på DeWalten samt de interna glidstängerna, stabilt och den tar förhållandevis liten plats på hyllan.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav Glockenmeister » 2019-02-19 00:17

Som sagt, skaffa en justersåg så får ni era skivor exakt som ni vill ha dom. Gamla justersågar är inte så dyra, gav 200 för min. Och de är ofta betydligt bättre än de nya.
Kan också informera om att en bandsåg är ett mycket bra komplement till en justersåg när man ska såga kurvade bitar.
Senast redigerad av Glockenmeister 2019-02-19 01:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav Adhoc » 2019-02-19 00:59

Bandsåg håller jag verkligen med om, den är suverän till smått som större. Särskilt om man har en gammal kåk / båt etc där något behöver fixas och ingen linje eller vinkel är rak. Då är justersågen värdelös. Har en liten sådan också men den kommer mer sällan till användning utom vid tillfällen då man vill kapa rakt och ned på tiondelen. Som Glockenmeister köpte jag begagnade gjutjärnsmaskiner för småpengar på maskinauktion, mucho bättre kvalitetsmässigt än nytillverkade som erbjuds till överkomliga priser.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav Glockenmeister » 2019-02-19 01:17

Ja, den bandsågen jag har heter Ejca BA50M. Den är skitbra
Det var osså kraftigare motorer i de äldre maskinerna, vilket jag gillar. Finns exempelvis inga justersågar idag med 11kw motor...

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav EmuMannen » 2019-02-19 09:15

Glockenmeister skrev:Det var osså kraftigare motorer i de äldre maskinerna, vilket jag gillar. Finns exempelvis inga justersågar idag med 11kw motor...

Kan bara hålla med om att äldre begagnade maskiner ofta är bättre än nya (och framförallt de billigare modellerna). Enda "problemet" kan vara tillgång till reservdelar, storlek, vikt och att de kan kräva trefas...
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav Glockenmeister » 2019-02-20 00:47

EmuMannen, typ alla snickerimaskiner går på 3-fas, alla mina iaf. Även nya snickerimaskiner också. Sen finns det olika strömstyrkor, de flesta har 16a 3-fas men större maskiner som exempelvis min justersåg och kapsåg går på 25a 3-fas. Och riktigt stora maskiner, som bredbandsputsen o klyvsågen går på 63a 3-fas

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav EmuMannen » 2019-02-20 01:33

Glockenmeister skrev:EmuMannen, typ alla snickerimaskiner går på 3-fas, alla mina iaf. Även nya snickerimaskiner också. Sen finns det olika strömstyrkor, de flesta har 16a 3-fas men större maskiner som exempelvis min justersåg och kapsåg går på 25a 3-fas. Och riktigt stora maskiner, som bredbandsputsen o klyvsågen går på 63a 3-fas

Vad jag menade var att om man köper en maskin som kräver trefas så är det bra att man är medveten om det (framförallt om man saknar trefas i garaget/verkstan).
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav Glockenmeister » 2019-02-20 02:23

Ja, om man ska hålla på med snickeri är det bra att sätta upp ett 3 fas uttag eller 2. Ett par 16a o ett 25a är bra till ett mindre snickeri

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav paa » 2019-02-20 10:32

Glockenmeister skrev:EmuMannen, typ alla snickerimaskiner går på 3-fas, alla mina iaf. Även nya snickerimaskiner också. Sen finns det olika strömstyrkor, de flesta har 16a 3-fas men större maskiner som exempelvis min justersåg och kapsåg går på 25a 3-fas. Och riktigt stora maskiner, som bredbandsputsen o klyvsågen går på 63a 3-fas

Har du 63 A eller mer i huvudsäkringar hemma? Eller snackar du om en ren snickeriverkstad?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav Glockenmeister » 2019-02-20 14:25

Min huvudsäkring är på 125a.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav paa » 2019-02-20 14:36

Glockenmeister skrev:Min huvudsäkring är på 125a.

Då tillhör du nog den procent på faktiskt som har störst säkringar. Laddar du elbilar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav EmuMannen » 2019-02-20 17:20

Glockenmeister skrev:Min huvudsäkring är på 125a.

Det ante mig. ;)
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav Glockenmeister » 2019-02-21 01:27

Nä, har ingen elbil men däremot så har jag massa snickerimaskiner, där de största tar 63a. Störst motor har klyvsågen och den är på 30kw. Och en 18.5 kw spånfläkt som brukar ligga på runt 25a kontinuerligt. Och så en 11kw kompressor på det som går igång lite då o då. Och så till hushållsbehov som värme, tvättmaskin, spis osv...
Oftast vid större projekt så går flera av snickerimaskinerna, ibland flera stora

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav ChristianAndersson » 2019-02-22 17:01

paa skrev:Kan den här funka som kap och gersåg:
https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/ ... ch-gersag-


Kolla andra sidans första bild inlägg, jag tyckte Metabon var trevligast men den kunde inte snedkapa 45°
Shatterer of words

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav Glockenmeister » 2019-02-23 01:19

Jag skulle nog ändå rekommendera en riktig snickerimaskin, du får ut mycket mer av en sån än en vanlig "hemmamaskin"
Denna kapen har 4 kw motor och du kan ha upp till 500mm klinga i. Drivs på 16a 3-fas
Bilagor
Kapsåg.jpg
Kapsåg.jpg (129.26 KiB) Visad 5870 gånger

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav rikkitikkitavi » 2019-02-23 09:08

I projekt Carport Upgrade ingår naturligtvis att sätta upp minst ett 16A 400V 3P uttag.

A man has gotta to play!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav paa » 2019-02-23 15:13

Glockenmeister skrev:Jag skulle nog ändå rekommendera en riktig snickerimaskin, du får ut mycket mer av en sån än en vanlig "hemmamaskin"
Denna kapen har 4 kw motor och du kan ha upp till 500mm klinga i. Drivs på 16a 3-fas

Kan man luta omkull den sågklingan 45 grader?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav Glockenmeister » 2019-02-23 16:06

paa skrev:
Glockenmeister skrev:Jag skulle nog ändå rekommendera en riktig snickerimaskin, du får ut mycket mer av en sån än en vanlig "hemmamaskin"
Denna kapen har 4 kw motor och du kan ha upp till 500mm klinga i. Drivs på 16a 3-fas

Kan man luta omkull den sågklingan 45 grader?


Javisst det går

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav EmuMannen » 2019-02-23 16:39

paa skrev:Kan man luta omkull den sågklingan 45 grader?

Sågbladslutning vänster/höger = 47°/ 2°, max två graders baksnitt med andra ord.
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav paa » 2019-02-23 18:46

ChristianAndersson skrev:
paa skrev:Kan den här funka som kap och gersåg:
https://www.proffsmagasinet.se/verktyg/ ... ch-gersag-


Kolla andra sidans första bild inlägg, jag tyckte Metabon var trevligast men den kunde inte snedkapa 45°

Märkligt, så här står det i listan med tekniska uppgifter för Metabon: Sågbladslutning vänster/höger: 47 / 2 °
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav ChristianAndersson » 2019-02-24 01:03

Än märkligare är att den sändning som hade detta fel inbyggt fortfarande står till försäljning hos bu-
tiken där jag påpekat, visat och senare mätt upp felet. Reaktionen när jag reklamerade första och andra exemplaret och andra modellen och ett andra märke var:

"Om vi skickar den på reparation och de inte hittar något fel,
så blir det vi som butik som för stå för kostnaden"
Vad svarar man på det?
§ Sändningen är fel direkt ur lådan, felet kan troligtvis inte justeras utan stora problem.
[Egentligen borde man svara är det mitt fel om inte kontroll, kompetens, intresse och rätt mål finns?]

"Du kan byta mot en annat exemplar"
Den var likadan
"Du har rätt att häva köpet efter tre reparationsomgångar"
Se §
"Vad vill du att vi ska göra?"
Vad svarar man på det efter att ge personalen lång betänketid?
Häva köpet, kontrollera produkterna, kontakta agenturerna/ tillverkarna för drabbade märkena? [sade jag ej]
"Vi vet inte vem som kan detta hos oss?"
Vad de som visste gjorde för att åtgärda
produkt-, administration-, information-, bemötande- och återkopplingsbristerna är okänt,
men de hittas numer på allt fler ställen.

synd när man läst in sig istället för att kunna prova i butik
Shatterer of words

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35482
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav paa » 2019-02-24 13:05

Har du provat att skriva till tillverkaren och fråga om varför produkten inte uppfyller specifikationen?
Om det beror på feltillverkning, eller om det är en fulspec?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sladdbarn
 
Inlägg: 388
Blev medlem: 2009-12-05

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav sladdbarn » 2019-03-22 15:42

Jag köpte en Metabo KS 305 M med 4 meters sågbord för en tid sedan, är mycket nöjd, rena drömmen att använda :D

Glockenmeister
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2017-07-10
Ort: Broby

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav Glockenmeister » 2019-03-22 22:32

Här har ni en riktigt bra kap/gersåg. Graule ZS200N heter den.
Den tar upp till 520mm klinga och har 5 kw motor. Drivs på 16a 3-fas. Självklart har den alla möjligheter att gera samt vinkla klingan åt båda hållen
En sån här har jag haft stor användning av för att kapa allt från småpinnar till grova bjälkar. Dess starka motor gör att den inte ger sig vid sågning av hårda träslag. Den används typ varje dag
En maskin man kan lita på med andra ord, inget hobbyskit
Bilagor
Kapsåg 1.jpg
Kapsåg 1.jpg (133.8 KiB) Visad 5623 gånger

Användarvisningsbild
EmuMannen
 
Inlägg: 1209
Blev medlem: 2017-11-21
Ort: Stockholm

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav EmuMannen » 2019-03-23 20:52

Glockenmeister skrev:Här har ni en riktigt bra kap/gersåg. Graule ZS200N heter den.

Om jag skulle släpa in Graule i mitt garage så skulle jag inte ha plats för så mycket annat så jag får gott nöja mig med lite hobbyskit i stället... :lol:
Valda DIY-projekt, tankar och idéer på EmuMannens blogg.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], MHo och 11 gäster