Åsikt om kap/gersåg?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav Nattlorden » 2013-08-02 10:16

Skulle behöva en sådan men vill inte upp i proffspriserna på den.

Tycker att BOSCH KAP-/GERSÅG PCM 8S ser ut som en trevlig maskin, kapar lite större saker också.

Bild

Någon som har kört en sådan och har en åsikt? Jag förstår att motsvarande maskin i blått säkert är bättre/stabilare, men där sticker priset väl utanför min budget.

Vill gärna att maskinen fixar att gera tunnare lister bra också, inte bara kapa reglar, så det där med laserlinjering verkar ju bra - om det nu fungerar lika bra IRL som i reklamfilm...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-02 10:31

Vill du ha riktigt fina snitt, så är det antalet tänder som skall räknas.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Inläggav aisopos » 2013-08-02 10:34

Jag har inte kört den själv, förutom ett enda litet snabbt kap när grannen hade en
sådan uppställd hos sig.
Det jag då lade märke till var att den hade en aning lägre ljudnivå än många andra som
jag provat.
Men lägst ljudnivå har jag trots allt noterat på DeWalts 700, 707 och andra modeller
baserade på samma motor. Där går det nästan att tänka sig att jobba utan hörselskydd,
iaf för något enstaka snitt.


När jag klämt och känt på PCM8 i butiker tycker jag att den har känts relativt
förtroendeingivande. Men så har jag samtidigt läst om ägare till denna såg som
vittnar om dålig vinkeljustering och vinkelstabilitet, vilket skulle få mig själv att
tveka över ett köp.

Så skulle min makita lämna in idag så skulle min nästa såg med stor sannolikhet
bli en blå bosch GCM8SJ/GCM8SJL beroende på vilken jag fick billigast samt ett GTA3800-stativ till detta.
Vilket idag landar på en nätt summa på över 5'. :)
http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=3191


Förut var mitt favvotips på en billig men bra kap/ger Metabo KGS216 från Bauhaus.
Bauhaus har sålt dessa för runt 1400-1700:- under de gångna årens lopp, och av
allt jag har att döma efter så har det varit en riktigt lyckad konstruktion.
Nu har Metabo förnyat sågen, så då vet jag inte om den fortfarande är lika bra
eller om dom tog sönder något vid uppfräschningen, som det rätt ofta kan ske.
Bauhaus säljer givetvis den nya modellen, för ungefär samma attraktiva pris:
http://www.bauhaus.se/metabo-kgs-216-m-kap-gersag.html

Men som sagt, denna förnyade modell har jag inte sett några omdömen om än.

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Inläggav aisopos » 2013-08-02 10:39

MagnusÖstberg skrev:Vill du ha riktigt fina snitt, så är det antalet tänder som skall räknas.

En bra klinga gör även en medioker såg mycket bättre.

Eller kanske är det främst en medioker såg som blir bättre ... ;)



Jag har faktiskt en skräpig kinasåg av det vackert klingande märkesnamnet "Black line"
och inköpt på ÖoB för något motsvarande några påsar chips i kostnad.
Och den är fullständigt gräslig vad det gäller vinkelinställningarna. Och vinklarna glider
dessutom iväg under arbetets gång. 8O

MEN, trots att det fortfarande sitter originalklingan så kapar den alldeles otroligt fina
och splitterfria snitt. Skulle det inte vara för att man inte kan lite på att 45° är 45°
så skulle den faktiskt kunna vara förstavalet vid listning. :)

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2013-08-02 10:45

Jag har en PCM8s med Boschstativet. Bra maskin i mitt tycke med alla de inställningar och vinklar man kan tänkas behöva (eller jag i alla fall). Finns förmodligen just nu på Bauhaus (säkert på flera ställen) inkl specialbord för ca SEK 2400. Bra pris enligt mig.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Inläggav aisopos » 2013-08-02 10:58

Är det med bord så är det ett verkligt attraktivt pris.


Och jag kan nog inte heller riktigt motivera någon som ska använda sin såg ganska
lite att lägga jättemycket pengar på den. :oops:


UrSv, hur har du upplevt vinklar och sånt?
Har du kontrollerat någon gång om det man ställer in stämmer?

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2013-08-02 10:59

Tycker du ska kika på hur breda brädor de kan kapa... det skiljer en del. Men, ska du bara kapa lister räcker nog de flesta till! ;-)

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Inläggav aisopos » 2013-08-02 11:00

Jaja, OK det var ett sånt bord ... :?
http://www.bauhaus.se/bosch-kap-gersag-med-bord.html

ja bättre än inget alls. Men man är nog inte så nöjd så fort det som ska sågas blir
en meter långt eller mer.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-02 11:07

Jag bygger med egna bord med [s]pappbockar[/s] sågbockar och 45x170 reglar. Har funderat på kullagerbockar också, men det funkar ju så bra som det är..
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-08-02 11:19, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-08-02 11:14

Jag har vanliga billiga sågbockar, tycker de borde gå att nyttja med lite god vilja. Jag skall inte bygga möbler, jag skall bygga innerväggar och lite ramar för dämp och en och annan taklist att inte se alltför illa ut i hörnorna.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2013-08-02 11:28

Proffsmaskiner kan ofta köpas ganska billigt. Många firmor som stänger ner av olika anledningar. Om den inte måste vara nya när du kör första snittet så kanske blocket är ett bra ställe som alternativ.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
variosboy
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2009-07-18
Ort: Kristinehamn

Inläggav variosboy » 2013-08-02 11:34

Har en sådan såg sen fyra år tillbaka och har använt den mycket!! Och det enda jag tycker är dåligt är lasern, den kan man kasta i sjön.

Har kapat lister, trall, aluminium, MDF bland annat.

Har modifierat den med gummilister i bärhandtagen då dom var lite för vassa för min smak.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2013-08-02 11:49

aisopos skrev:UrSv, hur har du upplevt vinklar och sånt?
Har du kontrollerat någon gång om det man ställer in stämmer?


Helt OK tycker jag men man måste nog på de flesta sågar lära sig vad man behöver justera för om man vill ha bra precision.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15187
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2013-08-02 12:01


Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Åsikt om kap/gersåg?

Inläggav Svante » 2013-08-02 12:13

Nattlorden skrev:Skulle behöva en sådan men vill inte upp i proffspriserna på den.

Tycker att BOSCH KAP-/GERSÅG PCM 8S ser ut som en trevlig maskin, kapar lite större saker också.

Bild

Någon som har kört en sådan och har en åsikt? Jag förstår att motsvarande maskin i blått säkert är bättre/stabilare, men där sticker priset väl utanför min budget.

Vill gärna att maskinen fixar att gera tunnare lister bra också, inte bara kapa reglar, så det där med laserlinjering verkar ju bra - om det nu fungerar lika bra IRL som i reklamfilm...


Jag har en som är väldigt lik den där av något märke på m... Blå är den, och den har gått varm i perioder de senaste åren.

Den funkar utmärkt att kapa lister, reglar etc. Stolparna på verandan (95x95) fick jag vända 2 ggr för att komma igenom.

Det är bra att man kan vrida 45 grader åt både vänster och höger, men på min kan man bara tippa åt vänster, inte åt höger. När vi satte lister nyligen så innebar det att det inte gick att såga åt det håll vi ville på listen och då splittras träet lätt på fel ställe.

Jag uppskattar lasern (när man inte står i solljus) men frun använder den inte. Den skjuter några mm vid sidan av där skäret hamnar, men det kan man justera för med ögonmått när det inte är så noga.

Min var ganska billig tyckte jag, 1400:- eller så. Idag skulle jag utan vidare betala 5000:- för den om jag var tvungen, så användbar är den.

Jag har också haf tillfälle att låna ett justerbart stöd på tre ben, men en rulle högst upp. Den är jättebra att ställa på ett par meters håll under långa plankor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
gonkius
 
Inlägg: 147
Blev medlem: 2011-02-16
Ort: E-län

Inläggav gonkius » 2013-08-02 12:40

Köpte den blåa Boschen GCM8SJ i början på sommaren. Tycker den kändes stabilare och rejälare än den gröna på bilden här. Kollade runt en del på priser, men så visade det sig att Beijer hade riktigt bra pris på sågen + 2,5m-bordet för 4k. Dom har tydligen kört den driven lite då och då tidigare enligt trådar på andra forum.

Så enkla saker som att lasern och lampan inte går på batterier (jodå - så är det på den gröna) och att det fanns ett lyfthandtag var detaljerna som fällde det slutgiltiga avgörandet för min del.

Användarvisningsbild
Fredrik_b
 
Inlägg: 329
Blev medlem: 2008-05-31
Ort: 0520

Inläggav Fredrik_b » 2013-08-02 12:48

http://item.mobileweb.ebay.co.uk/viewit ... 0621024038

Denna ska jag köpa! 29.95£ i frakt till Sverige.

Bra mycket billigare än här hemma, bara att köpa en liten adapter för kontakten på CO för några 10:or och börja såga.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-08-02 12:57

Boschen kändes odistinkt i stoppen, den blå var helt annorlunda på den punkten. Fick dock ett par andra parametrar med i beslutet, nämligen hur stor plats och tung den är och vad det kom med som tillbehör... så det blev något som inte ens diskutterats, nämligen en Ryobi... dragen på den är vänd framåt, så den tar mycket mindre plats. Kändes stabilare en den gröna Boschen och hade bättre stopp. Och den såldes på ok pris ihop med en riktig bänk.

Bild

Hoppas den är mer än bra nog för allt jag behöver den för...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2013-08-02 13:26

Inte så tokig för en billig penning men jag tycker Boschen verkar avsevärt mycket bättre.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-08-02 13:27

UrSv skrev:Inte så tokig för en billig penning men jag tycker Boschen verkar avsevärt mycket bättre.


Den var dyrare än Boschen iofs...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2013-08-02 13:43

Nattlorden skrev:
UrSv skrev:Inte så tokig för en billig penning men jag tycker Boschen verkar avsevärt mycket bättre.


Den var dyrare än Boschen iofs...


Jaha, då är jag övertygad om att du valt rätt efter de krav och önskemål du har så att du blir helnöjd ändå. Utrymme och önskade funktioner är ju prisjusterande randvillkor. Happy såging!
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-08-02 13:44

UrSv skrev:
Nattlorden skrev:
UrSv skrev:Inte så tokig för en billig penning men jag tycker Boschen verkar avsevärt mycket bättre.


Den var dyrare än Boschen iofs...


Jaha, då är jag övertygad om att du valt rätt efter de krav och önskemål du har så att du blir helnöjd ändå. Utrymme och önskade funktioner är ju prisjusterande randvillkor. Happy såging!


Danke sjön!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2013-08-02 16:41

EDIT: Nåt ble skomt
Senast redigerad av UrSv 2013-08-02 18:24, redigerad totalt 1 gång.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"
 
Inlägg: 1686
Blev medlem: 2003-07-15
Ort: Gôteborg

Inläggav Erik_Johansson » 2013-08-02 18:20

Jag har den blå GCM-8S och skulle inte köpa den gröna. Den blå är tightare (mindre glapp), går tystare, etc. Det går ofta att pruta rejält på proffsmaskinerna enligt mina erfarenheter. Tveka inte heller att köpa till 3800-bordet. Klockren kombo. Kan hittas för rimligt pris. Hittade t.ex. denna annons vid en snabb sökning:

http://www.blocket.se/skaraborg/Kap_Ger ... 627541.htm

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-08-02 21:17

Även om någon skulle gå att pruta på en sådan, så hade den inte blivit uppmonterad här ikväll inför sågning imorgon. Nu står Ryobin på sin bänk här. Snygg och lätthanterad är den i alla fall. Tydlig och fin lasermarkering. Finns visst finjusteringsskruva någonstans undertill för de som inte är nöjd med precisionen på vinklarna.

Bänken lite knepigare, lite dåligt gängat till ändfästena och jag har inte orkat gänga klart den sista biten på 2 av 4 ännu.

Får ta med dem till Bauhaus och låta dem göra det åt mig. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Inläggav aisopos » 2013-08-02 22:56


Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-08-02 23:03

Nu är det iofs inte 254 utan 216 som jag köpt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Inläggav aisopos » 2013-08-03 00:38

Bra. :)


Fast egentligen. Ett inlägg i ett forum ger ju inte heller någon samlad bild.

Jag har inte annars hört något ont om Ryobi, iofs inget åt andra hållet heller.
Det märket verkar helt enkelt vara ganska nytt på marknaden.
(Eller ska det kallas återlanserat?)

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Inläggav tobm » 2013-08-03 21:28

Nu har ju TS redan köpt en såg, så det här inlägget hjälper väl inte honom så mycket, men det kan ju finnas andra som funderar på ny såg i framtiden, så...

...Jag har en sådan grön Bosch och har använt den en hel del. Tycker att den är helt okej men skulle ändå tveka över att köpa en likadan om jag idag skulle köpa en ny såg. Minns inte om det var en eller två sågar jag lämnade tillbaka eftersom lasern aboslut inte gick att ställa in korrekt. Den jag har nu tror jag också att lasern lyser snett på, så jag har helt enkelt givit upp och använder aldrig lasern.

Även när man ställer in olika vinklar finns det lite glapp så man kan aldrig vara helt säker på att den sågar precis den vinkel man vill ha.

Den går bara att "lägga" åt ena hållet, vilket i och för sig inte är hela världen, kanske, men om jag köpte en ny såg idag skulle jag se till att få den funktionen.

Men allt beror ju på vad man ska ha den till och hur mycket den kommer att användas. Om man mest ska kapa bräder och inte behöver kapa alldeles exakta vinklar funkar den bra. Men som sagt, om jag skulle köpt en ny såg idag skulle det nog bli en annan.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-08-03 22:00

Ryobi verkar ju varit duktiga på att göra många batteriverktyg runt ett standardbatteri och Bauhaus lär sälja rätt mycket av dem. Stämmer nog med att de är nya här, de påstod i alla fall att de säljer mycket på hemmamarknad och i USA, hur sant det nu är.

Har en mini-sticksåg från dem innan och den har fungerat bra för mig.

Blir nog ingen test förrän måndag tidigast, det blev mer att göra än planerat för att få golvskenor på plats och det har varit så satigens varmt idag att man inte orkar med "möed".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster