Hej gubbar och gummor, jag är helt ny här på forumet, har läst en del men detta blir första tråden / inlägget.
Ni som är inne i tråden kan troligtvis räkna ut vad detta handlar om :)
Ni som önskar slippa läsa om min skostorlek, svärmors hälsa samt hundens tarmrörelser kan hoppa direkt till slutet på mitt inlägg för min egentliga fråga.
Jag går i funderingar att bygga mig ett par kompetenta stativhögtalare.
Jag har några önskningar som bör infrias:
Prisklass (element, filter etc.) 3 till 6000 SEK
Jag vill slippa dämpa väggen bakom högtalarna annars får antingen jag eller högtalarna bo i förrådet är jag rädd :oops:
Högtalarna kommer i huvudsak att användas till att lyssna på musik, alla sorter men även fungera som frontar i en bioanläggning. Högtalaren ska om möjligt klara sig bra utan stöd från sub vid musiklyssnandet.
har tänkt mig en 2-vägs högtalare med 5 till 6,5" mellanregister/baselement.
Jag kan tillägga att jag har full tillgång till ett komplett möbelsnickeri och har arbetat med test, felsökning m.m. av medicinsk elektronik så själva bygget är inga problem. Däremot är jag helt novis vad gäller val av element och komponenter samt beräkningar av lådor, filter m.m.
Därför har jag sonderat diverse forum för att se vilka "färdiga" lösningar som finns.
HFLS-1, Vifa PL18 verkar vara svår att hitta? har dessa utgått ur Vifas sortiment eller är jag bara dålig på att leta? finns det isåfall någon bra ersättare för detta element?
9LAEH Verkar vara en trevlig skapelse
Utöver dessa har Hifikit ett antal DIY paket.
Nu till min fråga: Har någon några fler förslag på byggen som kan tänkas passa och som jag förbisett?
Jag tackar på förhand för alla tips samt för den inspiration jag fått från detta forum.
MVH
Robban