Bygga baslåda för bil-bruk!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Bygga baslåda för bil-bruk!

Inläggav ollenorell » 2013-09-02 18:51

Har en bekant som heter David, är 18 år, just tagit körkort och köpt en Pegga 405, årsmodell tidigt 90-tal.
Ser ut ungefär såhär:
Bild

Det coolaste man kan ha i den åldern är ju då en baslåda i bagaget :mrgreen:

Jag har just funktionstestat ett litet bilslutsteg som jag hade i källaren. Fungerar utan anmärkning!
Märkningen är 250W i oklar impedans :o
Men det är ett tvåkanalssteg så jag antar det är 2*125W och det i 4ohm...

Tittar lite på lämpliga element. Hittar inget kul begagnat...

Funderar på JBL:s 12" GTO1214:
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog ... 4-p368387/

X-max på 14,5mm enkel väg :)
Känslighet på hyggliga 90dB :)

Det som tilltalar är att priset och att PetterPersson använt elementet i en konstruktion och då är det nog inte helt kasst :) (Kraken 212)

Det simulerar såhär i en basreflexlåda på 55L 50% isotermisering avstämt till 25Hz.
Actual port length blir 296mm med ett 80mm-rör och det skulle ju få plats!
Bild

JBL själva redovisar en basreflexdimensionering här:
http://www.ljudia.se/Archive/ProductFil ... %20box.pdf
Vid deras "in car"-mätning ser man en 35Hz-puckel.
Jag försöker alltså avstämma lite lägre för att undgå puckeln, och nå lägre i frekvens...

Vad ska man bygga i för material? MDF är tungt, och tunga bilar drar soppa :o
Funderar på Plywood kanske. Så får man spackla duktigt sedan :)

Vad säger ni?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Nissep
 
Inlägg: 246
Blev medlem: 2011-11-07

Inläggav Nissep » 2013-09-02 19:48

Jag har ett par tipps.

Kolla igenom denna tråd.
http://linearteam.proboards.com/index.c ... 283&page=1

Det handlar om hur man kan simulera med "room gain" i bilen.
Du kan lägga in parlametrarna i basta.
och nog kommer du undan med slutna lådor i en sådan liten bil, tror jag..


Sedan kan du spara galet mycket vikt om du använder gjutrör.
Då kan det vara intressant med 8" element för att matcha gjurörens diameter.
Alpine har några som ser riktigt trevliga ut..
http://www.alpine-usa.com/product/view/swr-823d

Och i värsta fall behåller du dem själv till ett par tappade horn.
http://www.diyaudio.com/forums/subwoofe ... tient.html

Eller så byggar du i glasfiber för att hålla ner vikten.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2013-09-02 20:51

1. Hur skall lådan ligga i bagaget skall den spela in i bilen eller skall den ligga som skuffdunk.
2 om du väljer att ha den spelandes in i bilen så välj en annan bas med lägre qts så det går att få till en bra basreflex och då kan man utnyttja röret in i bilen för att bygga bilstereo i en cupe är skitsvårt att få till basen inne i cupen
om man inte är villig att ta fram tigersågen :)

Användarvisningsbild
RuneStone
 
Inlägg: 270
Blev medlem: 2009-11-14

Inläggav RuneStone » 2013-09-02 22:12

Ska du spela snyggt utan att behöva en massa eq så välj sluten.. Brukar i princip alltid låta bättre i bil, den naturliga avrullningen lämpar sig väl mot kupén förstärkning..

Har har en hel del alpine-grejer till salu om det skulle vara av intresse..
Skicka ett PM om det är intressant.
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Bygga baslåda för bil-bruk!

Inläggav IngOehman » 2013-09-03 00:27

ollenorell skrev:Har en bekant som heter David, är 18 år, just tagit körkort och köpt en Pegga 405, årsmodell tidigt 90-tal.
Ser ut ungefär såhär:
Bild

Det coolaste man kan ha i den åldern är ju då en baslåda i bagaget :mrgreen:

Jag har just funktionstestat ett litet bilslutsteg som jag hade i källaren. Fungerar utan anmärkning!
Märkningen är 250W i oklar impedans :o
Men det är ett tvåkanalssteg så jag antar det är 2*125W och det i 4ohm...

Tittar lite på lämpliga element. Hittar inget kul begagnat...

Funderar på JBL:s 12" GTO1214:
http://www.ljudia.se/billjud-s82121/hog ... 4-p368387/

X-max på 14,5mm enkel väg :)
Känslighet på hyggliga 90dB :)

Det som tilltalar är att priset och att PetterPersson använt elementet i en konstruktion och då är det nog inte helt kasst :) (Kraken 212)

Det simulerar såhär i en basreflexlåda på 55L 50% isotermisering avstämt till 25Hz.
Actual port length blir 296mm med ett 80mm-rör och det skulle ju få plats!
Bild

JBL själva redovisar en basreflexdimensionering här:
http://www.ljudia.se/Archive/ProductFil ... %20box.pdf
Vid deras "in car"-mätning ser man en 35Hz-puckel.
Jag försöker alltså avstämma lite lägre för att undgå puckeln, och nå lägre i frekvens...

Vad ska man bygga i för material? MDF är tungt, och tunga bilar drar soppa :o
Funderar på Plywood kanske. Så får man spackla duktigt sedan :)

Vad säger ni?

Jag säger att MDF inte är tyngre än plywood.

Jag säger även att det är en myt att vikten skulle vara speciellt
betydelsefull för bränsleförbrukningen*. Det som betyder mest
är som regel luftmotståndet. Inte vikten. I varje fall om man har
pumpat däcken ordentligt. Det vikten kostar i uppförsbackar får
man åter i nedförsbackar.

Men i övrigt säger jag bara - go for it!


Vh, iö

- - - - -

*Visst påverkar vikten, men inte mycket. Det den påverkar mest
är accelerationen.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2272
Blev medlem: 2012-01-12

Inläggav Elfsberg » 2013-09-03 20:34

55 liter i en bil är ohyggligt stort. :/

Fast jag är ganska vuxen.
Min bas sitter i 30 l slutet, infällt mot baksätets baksida. Hur det låter skiter jag i.. :-P
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Inläggav Lassen » 2013-09-09 01:13

Dimensioneringen blir inte som för hemmabruk då, som nämnts, roomgain blir annat i en liten bilkupe.
Gjorde samma sak själv en gång. Dimensionerade en portad låda som "vanligt" och hej vad lågbasen tog över. Byggde om till slutet som började falla redan vid 70-80 hz (tror jag) och med den gain just den kupen gav i kombination med placering så spelade det snyggt.
Tipset från Nissep skulle jag kika närmare på :)

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2013-09-11 01:25

Hej!
Tack för alla tips! :)
När man börjar läsa lite finner åtminstone jag att det nog stämmer som ni säger att den slutna lådans avrullning i många fall passar bra mot bilens kupes rumsförstärkning.
Varför jag ändå är lite sugen på basreflex är att man ju får lite extra "gratis" output till merkostnaden av ett rör bara :)
boom skrev:1. Hur skall lådan ligga i bagaget skall den spela in i bilen eller skall den ligga som skuffdunk.
2 om du väljer att ha den spelandes in i bilen så välj en annan bas med lägre qts så det går att få till en bra basreflex och då kan man utnyttja röret in i bilen för att bygga bilstereo i en cupe är skitsvårt att få till basen inne i cupen
om man inte är villig att ta fram tigersågen :)

Hej Boom.
Ja, jag tänkte placera basmodulen i bagaget. Detta har inte några egentliga öppningar mot kupen mer än att man kan fälla ner et armstöd i mitten av baksätena och på så vis göra en mindre öppning.
Är valt element olämpligt för basreflex tycker du?
Och hur menar du med tigersågen?

Finns det andra prisvärda element man bör kolla upp?
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Inläggav boom » 2013-09-11 10:49

ollenorell skrev:Hej!
Tack för alla tips! :)
När man börjar läsa lite finner åtminstone jag att det nog stämmer som ni säger att den slutna lådans avrullning i många fall passar bra mot bilens kupes rumsförstärkning.
Varför jag ändå är lite sugen på basreflex är att man ju får lite extra "gratis" output till merkostnaden av ett rör bara :)
boom skrev:1. Hur skall lådan ligga i bagaget skall den spela in i bilen eller skall den ligga som skuffdunk.
2 om du väljer att ha den spelandes in i bilen så välj en annan bas med lägre qts så det går att få till en bra basreflex och då kan man utnyttja röret in i bilen för att bygga bilstereo i en cupe är skitsvårt att få till basen inne i cupen
om man inte är villig att ta fram tigersågen :)

Hej Boom.
Ja, jag tänkte placera basmodulen i bagaget. Detta har inte några egentliga öppningar mot kupen mer än att man kan fälla ner et armstöd i mitten av baksätena och på så vis göra en mindre öppning.
Är valt element olämpligt för basreflex tycker du?
Och hur menar du med tigersågen?

Finns det andra prisvärda element man bör kolla upp?
:se till att om du bygger basreflex att få in röret genom skid luckan annars så kommer lådan att spela i skuffen ock då kommer den att låta som alla andra bilbyggen.
Jag brukar se till att både bas och rör finns i cupen och då brukar man få såga bort plåt i ryggstödet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23699
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-11 11:41

ollenorell skrev:När man börjar läsa lite finner åtminstone jag att det nog stämmer som ni säger att den slutna lådans avrullning i många fall passar bra mot bilens kupes rumsförstärkning.



Siegfried Linkwitz tog upp det där med basförstärkningen i bil.


"At frequencies below the lowest room resonance the sound pressure will increase at a rate of 12 dB/oct for a closed box speaker that is flat under anechoic conditions, assuming that the room is completely closed and its surfaces are rigid. This case has some significance for the interior of automobiles."

http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm

Även Peerless hade en artikel på sin hemsida där samma sak togs upp i samband med deras baselement för bilbruk.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2013-09-12 15:39

Senaste nytt är att jag tjackat ett JBL GTO1214 till bra pris :D
Leveransen kan ta ett tag dock så jag har det inte än.
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Lassen
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 2003-09-15
Ort: Karlstad

Inläggav Lassen » 2013-09-13 13:27

Blir nog bra det. Jag skulle gå på de lådrekommendationer som JBL har till det elementet, både för slutet och portat och som nämnts se till att någon del spelar obehindrat in i kupen. Om bara porten gör det kan det bli lite ojämn återgivning. Om din polare prioriterar tryck är väl portat en bra ide och att både bas och port "andas" in i kupen. Öppen skidlucka kan funka. Är det kvalitet som gäller upplever iaf jag det enklare att, i bil, lyckas med en sluten låda.
Jag har själv kikat på lillebror 1014, då det inte ska ta så mycket plats. I dag har jag en 8" Soundstream som sitter i en sluten låda på 10 liter. Låter galet lite i hemmavärlden, men i min bilkupe blev det helrätt och det spelar djupt.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2013-10-25 22:36

Har fått elementet och planen är att bygga lådan på tisdag :)

JBL visar följande i elementets datablad:
Kurvan "in car" tycker jag är intressant!
Bild
Simulering av mig:
Bild

Svart kurva är JBL:s dimensionering.
Blå är med något sänkt avstämning. Dessa 4Hz sänkning ger ung. +10cm på röret. Från ~25cm till ~35cm vilket man säkert får in i lådan utan problem.

Blå och svart kurva korsas vid 32-33Hz sådär.
Tanken med den lite sänkta avstämningen (blå) är att kurvan för "in-car" skulle kunna höjas lite under 32-33Hz och sänkas lite över 32-33Hz.

Då skulle in-car-kurvan kanske bli något litet rakare, även om det kanske inte kommer bli världens skillnad :)

AV JBL föreslagen port på ~100mm diameter ger ~80cm2 area.
Tror jag kör på det fast delar upp arean på två mindre portar istället!
Blir nog avloppsrör.

Röd kurva är sluten låda och man ser att man tappar många (i bilstereosammanhang) mumsiga dB på sluten låda :mrgreen:
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3672
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Inläggav JB » 2013-10-26 03:26

Elfsberg skrev:55 liter i en bil är ohyggligt stort. :/

Fast jag är ganska vuxen.
Min bas sitter i 30 l slutet, infällt mot baksätets baksida. Hur det låter skiter jag i.. :-P


55 liter till en 12" stort? hehe jag har byggt en låda till min bil av ett gammalt IKEA skrivbord (fick staga ordentligt eftersom det är spånskiva)
Och den blev på 57 liter till EN 10" avstämd till 35 hz, men den är väldigt effektiv samt 94 dB känslighet på baselementet = mycket ljud med lite effekt (150 W RMS ungefär från steget, + 2 till kanaler som jag driver 6x9or i hatthyllan med)

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2272
Blev medlem: 2012-01-12

Inläggav Elfsberg » 2013-10-26 14:29

JB skrev:
Elfsberg skrev:55 liter i en bil är ohyggligt stort. :/

Fast jag är ganska vuxen.
Min bas sitter i 30 l slutet, infällt mot baksätets baksida. Hur det låter skiter jag i.. :-P


55 liter till en 12" stort? hehe jag har byggt en låda till min bil av ett gammalt IKEA skrivbord (fick staga ordentligt eftersom det är spånskiva)
Och den blev på 57 liter till EN 10" avstämd till 35 hz, men den är väldigt effektiv samt 94 dB känslighet på baselementet = mycket ljud med lite effekt (150 W RMS ungefär från steget, + 2 till kanaler som jag driver 6x9or i hatthyllan med)


Stort i en bil. Som i att det tar mycket dyrt utrymme.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3672
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Inläggav JB » 2013-10-26 15:18

Elfsberg skrev:
JB skrev:
Elfsberg skrev:55 liter i en bil är ohyggligt stort. :/

Fast jag är ganska vuxen.
Min bas sitter i 30 l slutet, infällt mot baksätets baksida. Hur det låter skiter jag i.. :-P


55 liter till en 12" stort? hehe jag har byggt en låda till min bil av ett gammalt IKEA skrivbord (fick staga ordentligt eftersom det är spånskiva)
Och den blev på 57 liter till EN 10" avstämd till 35 hz, men den är väldigt effektiv samt 94 dB känslighet på baselementet = mycket ljud med lite effekt (150 W RMS ungefär från steget, + 2 till kanaler som jag driver 6x9or i hatthyllan med)


Stort i en bil. Som i att det tar mycket dyrt utrymme.


Bagageutrymme är överskattat, man har ju baksätet att ställa grejer i =D

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2013-10-31 02:28

I tisdags var stora byggardagen! :)

Kör med dubbla avloppsrör från byggmax, ytterdiameter 75mm.
16mm mdf.
Bild
Det igenpluggade hålet nära portarna är en för kunna försänka högtalarterminalerna så att de inte sticker ut så förbaskat!
Bild

Bild
Skidluckan:
Bild
Batterivarning: på 8)
Bild

Vi åkte i 250km/h på bara 2000 varv, det är drag i peggan! :)
Nävars, det är väl nästa projekt att fixa hastighetsmätaren som lagt av.
Men det bär emot att meka fransk bil! :o

Ljudet då: Jag tycker det blev hyggligt!
Billjud har ju inte så bra förutsättningar egentligen.
Men baslådan är nog den högtalare i bilen som presterar bäst faktiskt även om det är mycket saker i bilen som skramlar när man drar på :)
David som äger bilen är dock väldigt nöjd! :)

Jag upplever även att basen är tillfredsställande "snabb".
Vissa andra baslådor man hört är ju uppenbart "fördröjda" i tid och det blir i mitt tycke helt olyssningsbart.
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster