Storken har landat...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Storken har landat...

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-06 22:26

...med 24 kg ferritmagneter och gjutna aluminiumchassin (2 st 12" PA-basar) :) :

Bild

Bild

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-09-06 22:27

24 kg för båda?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-06 23:11

zartok skrev:24 kg för båda?

Ja, jag var noga med att skriva i plural så att ingen skulle förledas till missförstånd :) .

Och vad ska jag göra med dem? Ja, det är egentligen en lång historia som grundar sig i att grabben (som är trummis) eldade upp en av mina bilbasar vid en spelning med sitt jazzband :evil: . Jag var extremt nöjd med dom lådorna, som basar i en mobil partyrigg. Då det visat sig att elementet i fråga inte längre går att köpa, beslutade jag mig för att bygga något liknande, men med betydligt mer tåliga och robusta element.

Så med följande kriterier har jag dammsugit marknaden på 12 tums PA-basar:

Hög effekttålighet
Hög verkningsgrad
Låg frekvensrespons

Det sista är oftast den begränsande faktorn för 12" PA-element. De flesta är att betrakta mest som midbasar.

Slutligen skall det simulera bra i en minimal bandpasslåda.

Valet föll efter långt letande på P.Audios C-12LF-II:

http://www.paudiothailand.com/pdf/products/C-12LF.pdf

Jag vet att många rynkar på näsan åt bandpasslådor och menar att de bara låter sig göras i skuffen på en gammal Volvo. Men som jag redan sagt och dessutom redovisat i annan byggtråd är jag överbevisad om bandpasslådans förträfflighet. Och nu pratar vi portala prylar för lite större fester, bröllop, 50-årskalas eller mindre gig med grabbens jazzband. Hela anläggningen måste även rymmas bak i en vanlig herrgårdsvagn för transport.

Efter många år med olika uppsättningar utrustning för PA är jag starkt tilltalad av bandpasslådans praktiska konstruktion. Elementet sitter helt skyddat inne i lådan och man slipper meka med försänkningar, skramlande skyddsgaller m.m. :)

Nåväl, så här ser det ut i teorin (som i mitt förra bygge stämde kusligt bra med verklig uppmätning på färdig låda):

Bild

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2013-09-06 23:17

Vilken liten sötnos! ;-)
\\Sky

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-09-06 23:30

Men...

...Vart är de där monsterfeta gummikanterna som tillåter abnorma xmax utan påverkan på disten alls!??!?! :D
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-07 11:00

Enligt databladet har den ett X-max på 8 mm, trots avsaknad av feta gummikanter. När man trycker med handkraft på konen, krävs det rätt duktigt med kraft för att "bottna" elementet (jag har inte provat!).

Well, well, we får see. Nu är ju inte målet att återge någon infrabas. Kurvan som simulerats ovan stämmer rätt så väl med mina önskemål/behov. Jag kanske t.o.m. kommer att använda ett HP-filter runt 40Hz för att säkerställa att elementen inte får frispel inne i lådan och ger upp vid eventuell overload 8) .

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-09-07 11:06

Hur mkt dineros kostar elementet?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-07 11:26

Lite lustigt, när jag väl bestämt mig för detta element och började leta efter butiker/webbshop att handla från så fanns det på rea hos Ljudia för 1100 kr. I min värld är det ett rätt ok pris:

http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 ... i-p132601/

Edit: Pga det tillfälligt (?) reducerade priset slog jag till nu fast att jag vet att det lär dröja ett tag innan jag hinner bygga lådorna.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-09-07 12:44

Eftersom kanten är dubbel och inte trippelveckad kommer sannolikt
upphängningen mjukna rätt mycket efter en tids hård drift. Mät gärna
upp lådan i nyskick och om något år eller två. Skulle vara intressant!

Elementet ser annars ut att vara ett mycket bra val för din applikation och pris :)
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-07 14:39

Phu... när jag såg vem som postat senast blev jag rädd att jag skulle bli tvungen att bygga kubikmeter stora hornlådor som skulle kräva släpkärra och gaffeltruck för att flyttas runt :wink:.

Intressant input om surrounden. Frågan är hur mycket t/s kommer påverkas över tiden? Bandpasslådor verkar extremt känsliga för små ändringar av elementens parametrar.

Till sin fördel så kommer väl dessa lådor tyvärr tillbringa största delen av sina liv på en hylla i mitt garage :( . Det är alltså inte så ofta jag får möjlighet att motionera anläggningen, men det är ju kul att ha hyfsade prylar när de väl behövs :) .

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-09-09 17:17

Nu har det snart gått två dygn sedan du postade senast.
Var är alla snedsågnings-/betsnings och smarta små lösningar -bilder? 8)

Du har ju själv lagt ribban! :)
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-09 17:30

Kalejdokom skrev:Pga det tillfälligt (?) reducerade priset slog jag till nu fast att jag vet att det lär dröja ett tag innan jag hinner bygga lådorna.

Sorry, Anders, men först ska jag fylla 50 om ett par veckor. När jag hämtat mig av chocken hoppas jag snart därefter vara på banan.

Och jag kan avslöja redan nu, att det inte blir några sneda vinklar, utan ett rätblock med två slitsportar i fronten och en 35 mm stativkopp på ovansidan.

Någonstans i garaget finns även en gammal påse med diverse ALU-lister, beslag, vinklar, handtag m.m. Förhoppningsvis får jag till en rätt så traditionell PA-look med dessa attribut.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-09-10 12:54

Då får man passa på att gratulera i förskott :D

"PA-looken" kan nog bli rätt trevlig när du är i farten........
.....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-10 13:13

Jag kommer nog, helt medvetet, se till de blir tillräckligt ruffiga för att inte platsa permanent i biorummet. När det gäller att avnjuta live-inspelningar har jag nämligen en förkärlek till PA-anläggningar, även i hemmiljö 8) .

Fast viss risk finns ju att de blir betsade för att matcha topparna som de är tänkta att lira ihop med:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... torder=asc

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-09-10 13:29

Kalejdokom skrev:Phu... när jag såg vem som postat senast blev jag rädd att jag skulle bli tvungen att bygga kubikmeter stora hornlådor som skulle kräva släpkärra och gaffeltruck för att flyttas runt :wink:.

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-10-07 12:39

Långsamt framskrider detta projekt. Nu finns det en ritning :). Det blir en rätt liten, rektangulär låda med slitsportar och en försänkt stativkopp på ovansidan där man alltså ska kunna sätta en stativstång och tillhörande PA-toppar ovanpå. Bygger nog i 18mm plyfa:

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-07 13:56

Jag skulle kört en liten radie på ~1/4" längs slitsarna både på in- och utsidan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-10-07 13:59

Jo, jag har sett det på andra byggen. Sover kanske bättre om jag gör så. Tack för tipset!

På förra bandpasslådan gjorde jag 45 gradiga avfasningar på inre mynningarna.

Frågan är bara hur plyfa mår av fräsen? Kanske man bara fläker upp en massa flisor ?

Användarvisningsbild
snillet

Inläggav snillet » 2013-10-11 22:45

Den lådan ser ut som ett rätt standardmässigt koncept för elementtypen?

Brukar iofsig låta bra med så jag gnäller inte :-)
Tekniknörd
Samlar på högtalare
Besiktigar hissar
Å sådär.

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2013-10-11 23:47

Det går utmärkt att göra radie på plyfa, iaf plyfa i god kvalitet.
Har byggt mycket till PA (och även bascombos av hyfsat känt svenskt fabrikat) och nästan allt har haft radie längs yttersidor för att bl.a. minska risk att kantstöt får fula konsekvenser. Borde gå lika bra på porten :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-10-12 10:31

Jag har ett lager med alu-profiler liggande, så det blir nog inte aktuellt med avrundade ytterkanter. Men visst kan det bli avrundningar runt portmynningarna. Jag funderar dock mest på längden på portarna. Avstämning är ju ingen exakt vetenskap så det kan ju diffa lite upp/ner mot beräkningar. Jag är verkligen inte sugen på att bygga några testlådor, så jag tänker nog skjuta lite från höften och hoppas att det blir bra.

Mina förra bandpasslådor stämde dock exakt med simuleringen 8) .

Användarvisningsbild
g-man

Inläggav g-man » 2013-12-11 10:46

Hur går det med detta projekt? :) Jag är nyfiken!

Har själv en Beyma 12 LX 60 liggandes som jag tänkte försöka mig på samma sak med om jag kan få den att simulera lika fint som din..

Har inget av de finare programmen att simulera med dock, bara WinISD

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-12-13 19:45

g-man skrev:Hur går det med detta projekt? :) Jag är nyfiken!

Har själv en Beyma 12 LX 60 liggandes som jag tänkte försöka mig på samma sak med om jag kan få den att simulera lika fint som din..

Har inget av de finare programmen att simulera med dock, bara WinISD

Jag är också nyfiken och undrar hur det går... :oops:
Varje dag jag går in i garaget utan att tända ljuset snubblar jag i alla fall över (de ouppackade) lådorna med baselementen i, så jag får mig en påminnare i princip dagligen. Livet går dock i hysteriskt tempo just nu så det dröjer nog över jul med, tyvärr. Dock är jag bokad att fixa festljud till den 25 januari, så med lite flyt kanske de är klara då :) .

Jag använder också WinISD för mina simuleringar. Vad har du för t/s-parametrar på Beyma-basen?

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-12-14 00:04

Du får skärpa till dig. Kamma dig lite.

Beställ sågad MDF och gör en limning per dag, så är du snart i hamn. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Storken har landat...

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-20 22:45

Bump!

Grabben har en spelning bokad på ett 2x50 årskalas den 24 maj, så nu finns det ingen återvändo - lådorna måste byggas pronto!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re:

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-21 13:40

För att vinna tid har jag bestämt mig för att skrota bandpass-konceptet för den här gången. Det blir vanlig basreflex. Responsen i en något underavstämd låda tappar något i verkningsgrad, men går å andra sidan lite lägre i frekvens. Elementet är ju lättdrivet så det lär inte bli några problem med effektbehovet. Så här ser det ut enligt min simulering:

Bild

Jag behåller i princip konstruktionen i övrigt, men med anpassning till lådvolym och att elementet nu hamnar "på utsidan" (ritningen har tyvärr inte skalenliga proportioner - nu gäller det att kapa ledtider :) ):

Bild

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Re:

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-28 20:40

One step for mankind... Idag landade storken en trave halvfabrikat från Woody. Jag justerade måtten något, så att jag fick ut alla bitar från en enda 18mm plyfa (1200x2440 mm). De få/små spillbitarna som blev över kommer jag att använda för att staga upp lådan bakom elementet.

Bild

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-04-28 20:44

Härligt! Nu börjar det roliga 8) .
Ska du bygga om den till bandpass sedan, eller den får förbli BR?
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-28 20:53

Det får framtiden utvisa. Blir det tillräckligt bra med basreflex finns ingen anledning att byta koncept. Det är nog mer av en chansning om bandpass verkligen kommer att bli bättre. Det finns roligare projekt att meka med när det blir DIY-tid i almanackan framöver. Jag har ju ett annat projekt på G som jag har höga förväntningar på. Idag har jag t.ex. varit i en lampaffär och kollat på takpendlar som skulle kunna funka som mellanregisterkåpor om jag väljer att gå all in med mina tankar på en B&W 800 look-a-like :) .

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2014-04-28 21:03

Kalejdokom skrev:Det får framtiden utvisa. Blir det tillräckligt bra med basreflex finns ingen anledning att byta koncept. Det är nog mer av en chansning om bandpass verkligen kommer att bli bättre. Det finns roligare projekt att meka med när det blir DIY-tid i almanackan framöver. Jag har ju ett annat projekt på G som jag har höga förväntningar på. Idag har jag t.ex. varit i en lampaffär och kollat på takpendlar som skulle kunna funka som mellanregisterkåpor om jag väljer att gå all in med mina tankar på en B&W 800 look-a-like :) .

Jag har ett gäng plastkåpor som ligger på runt 5-7 liter styck. De har varit transportskydd för pexkulvertrör. Om du kan ha dem till något vettigt så får du dem.
Skicka bara ett PM om det skulle vara av intresse, så kan jag ta en bild på en, så att du kan se :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Nästa

Återgå till DIY-forum