DIY projektorduk - Designförslag på sida 3

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

DIY projektorduk - Designförslag på sida 3

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-11 18:54

Jag går lite i planerna på att byta ut den kingpin elduk som jag fick med min projektor mot något lite större och framförallt bättre.
Storleksmässigt så tänkte jag mig kanske 220-230cm bred bildyta.

Mina tankar just nu går i att bygga mig en egen ramspänd duk och har då lite funderingar.

1: Val av dukmaterial:
[s]Jag vill ha riktigt bra bild, men till ett överkomligt pris. Ljudtransparent duk är inget måste utan bildkvalité har prioritet. Med det sagt så skadar det ju kanske inte om man kan få bra bildkvalité iaf.
Seymours DX duk är ju populär bland ljudtransparenta dukar på detta forum. Jag borde kunna få det dukmaterial jag behöver för ca 3500kr, men hur är bildkvalitén på dessa?[/s]
Det får bli en Syemour XD ljudtransparent duk.

2: Konstruktion av ram:
Jag tänkte mig en träram med snedstag för stabilitet. Duken fästs med öljetter och o-ringar/gummistroppar. Anledningen till denna fästanordning är att jag vill kunna demontera duken utan att behöva lossa några häftklammrer och liknande som gör skada på duken.
Vad tror ni?

EDIT: Förslag på ram finns på sidan 3.

3: Köp av sammet. Ramen skall kläs i sammet. Det finns en hel del olika typer för olika priser. Vad behöver man?

[b]4: Bildformat:

[s]Just nu har jag 16:9 vilket fungerar bra. Finns det någon bra anledning att ta något annat?[/s]
Behåller 16:9

5: Upphängning (Klar):
[s]Jag vill ha ett system där duken hänger från taket i två linor och där man enkelt kan justera längden på dessa. Gängad stång som man snurrar på kan vara en idé.[/s]

Bild

Vänstersida sitter fast i taket och höger sida i dukramen.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-09-29 20:19, redigerad totalt 5 gånger.

rotel2
 
Inlägg: 618
Blev medlem: 2006-08-26

Inläggav rotel2 » 2013-09-11 19:09

Adzer: har inte gjort några egna efterforskningar, men ska väl själv inom en snar framtid göra en ljudtransparant duk. Hörde att man via usa kan beställa delar till bra priser.
Hör gärna av dig om du finner något intressant!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-11 19:10

Jag antar att det är en Seymour XD du tänker på då.
Köpes från : www.seymourav.com

Allt relevant information kommer finnas i denna tråd är tanken :)
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-09-11 19:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-11 19:37

I den här tråden kan du se hur jag gjorde:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... torder=asc

Jag handlar direkt med Draper Europe i Halmstad och kan nog köpa de flesta av deras dukar på löpmeter. Hittar du något intressant i deras sortiment kan du skicka PM:

http://www.draperscreens.se/home-4/prod ... faces.aspx

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-11 19:42

adzer skrev:Köpes från : www.seymourav.com.

Det funkar inte så bra att avsluta en hyperlänk med en punkt.

Bättre så här: www.seymourav.com :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-11 19:46

Kalejdokom skrev:I den här tråden kan du se hur jag gjorde:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... torder=asc

Jag handlar direkt med Draper Europe i Halmstad och kan nog köpa de flesta av deras dukar på löpmeter. Hittar du något intressant i deras sortiment kan du skicka PM:

http://www.draperscreens.se/home-4/prod ... faces.aspx


Det där med att spänna duken över en solid skiva såg ju enkelt ut. Jag tänker mest att jag vill kunna demontera duken vid flytt därav funderingarna på öljetter och o-ringar.
De elastiska o-ringarna bör även se till att duken håller sig sträckt.


Låter väldigt trevligt. Skall kolla deras sortiment. Föresten vad arbetar du med om du köper sådan duk?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-11 19:46

Kalejdokom skrev:
adzer skrev:Köpes från : www.seymourav.com.

Det funkar inte så bra att avsluta en hyperlänk med en punkt.

Bättre så här: www.seymourav.com :wink:


Var inte meningen att bli en länk. Jag skrev adressen och avslutade helt enkelt meningen med punkt :D

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Inläggav Elfsberg » 2013-09-11 20:00

Är du inte dumsnål nu. Jag tror du kommer vilja ha ljudtransparent duk snart. :)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-11 20:05

Elfsberg skrev:Är du inte dumsnål nu. Jag tror du kommer vilja ha ljudtransparent duk snart. :)

Finns förstås oxo på Draper Europé 8) .

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-11 20:13

adzer skrev:Föresten vad arbetar du med om du köper sådan duk?

Min inkomst får jag som heltidsarbetande installationssamordnare i stora byggprojekt. Därutöver driver jag en rad hobbybaserade projekt i mitt handelsbolag; ljud/bild/foto/webb/trycksaker/datorsupport mm och det är där Draper kommer in i bilden... Jag har helt enkelt för många intressen och försöker dessutom hålla liv i dem genom att bl.a. deala med diverse leverantörer :) . Längs vägen skaffade jag mig också en diplomutbildning till grafisk designer, så jag hackar en del InDesign/Illustrator/Photoshop till behövande.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-11 20:24

Elfsberg skrev:Är du inte dumsnål nu. Jag tror du kommer vilja ha ljudtransparent duk snart. :)


Har inte med pengar att göra. En ljudtransparent Seymour duk är inte dyr. Jag vill bara ha bästa möjliga bild.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-11 20:26

Kalejdokom skrev:
adzer skrev:Föresten vad arbetar du med om du köper sådan duk?

Min inkomst får jag som heltidsarbetande installationssamordnare i stora byggprojekt. Därutöver driver jag en rad hobbybaserade projekt i mitt handelsbolag; ljud/bild/foto/webb/trycksaker/datorsupport mm och det är där Draper kommer in i bilden... Jag har helt enkelt för många intressen och försöker dessutom hålla liv i dem genom att bl.a. deala med diverse leverantörer :) . Längs vägen skaffade jag mig också en diplomutbildning till grafisk designer, så jag hackar en del InDesign/Illustrator/Photoshop till behövande.


Haha du pysslar med allt möjligt mao. Känner igen mig i det där. :D


Nu kan jag inget om dukar så Draper Europés sortiment gjrorde mig mest förvirrad. Behöver man 10olika vita dukmaterial?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-11 20:41

Att välja rätt duk är ganska krångligt. Enligt expertisen beror det främst på om duken skall sitta i ett helt mörkt rum eller i ett vanligt vardagsrum där det ofta är mycket omgivande ljus. Sen finns det dukar som är bättre/sämre vid sned betraktningsvinkel.

Gör så här: kontakta/besök www.hembiobutiken.se och ta reda på vilken duk som är bäst/dyrast för ditt behov/i din miljö. Sen tar vi reda på vad det sitter för duk på den och beställer några löpmeter - priset blir bara en bråkdel av vad en färdig ramspänd dito kostar i en butik, så det spelar förmodligen inte så stor roll vilken duk du väljer.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-11 20:57

Mitt rum är helt mörkt och jag sitter inte mer än 15-20grader åt sidan som max.


Jag har skickat en fråga till dem :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-11 21:05

Ok. Jag tror inte hembiobutiken har ljudtransparenta dukar från Draper. Om du är ute efter en sådan ska du kanske kolla på denna duken:

http://www.euroscreens.se/home-3/produc ... px?pid=736

Där finns även en pdf på svenska med bra info.

rotel2
 
Inlägg: 618
Blev medlem: 2006-08-26

Inläggav rotel2 » 2013-09-11 21:07

adzer skrev:Jag antar att det är en Seymour XD du tänker på då.
Köpes från : www.seymourav.com

Allt relevant information kommer finnas i denna tråd är tanken :)




just det så hette dom, vilket du hade bra koll på :D

Hmm 17$/ft * 72in = inte så dyrt
Senast redigerad av rotel2 2013-09-11 21:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-11 21:07

Fast skall jag ta en ljudtransparent så blir det nog en Seymour. Den är beprövad och omtyckt av många här så den vet jag e bra.

Ganska billig med.

Användarvisningsbild
Helmut
 
Inlägg: 1467
Blev medlem: 2007-07-24

Inläggav Helmut » 2013-09-11 21:13

Kolla med en elinstallatör som installerar el i större lokaler. Dom kanske har material till elstegar som ser ut som gamla legoprofiler. För 20 år sedan gick dom under namnet EHT profiler från Eskilstuna.
Har för mig att dom kom i 4 meterslängder och har stansade hål var 4:e cm.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-09-11 21:15

Är duk alltid bättre än t.ex målad MDF om den nu ska sitta permanent? Varför i så fall?
Inget trams om ljudtransparent MDF nu bara!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-11 21:21

paa skrev:Är duk alltid bättre än t.ex målad MDF om den nu ska sitta permanent? Varför i så fall?
Inget trams om ljudtransparent MDF nu bara!


Ingen aning. Min tanke är att en duk går att rulla ihop vid framtida flytt. En solid MDF skiva lär bli repad och skadad så skrymmande som den är.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-11 21:29

paa skrev:Inget trams om ljudtransparent MDF nu bara!

Det vet väl alla att MDF läcker som ett såll (sorry :oops: ):

Bild

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2013-09-12 08:38

Många av dina frågor har jag hittat svar på och de finns i min medlemstråd :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-12 08:39

steveo1234 skrev:Många av dina frågor har jag hittat svar på och de finns i min medlemstråd :)


Jag vet hur du har gjort och det har jag sugit i mig, men skadar inte att få andras synpunkter också :)


Klistrar in dit inlägg här så kan vi diskutera för och nackdelar. Om det inte är ok så säg till så tar jag bort det igen.

steveo1234 skrev:Hur man bygger en duk, Steveostyle!

Åk till Beijerbygg. Be dem ta fram tre stycken regler 45*95mm.

Såga dem enligt nedanstående. Först snitta längst diagonalen. Därefter såga av två trianglar. Och sen snedsåga kanterna i 45grader.

Bild

Under tiden de sågar går du in i butiken och köper 25stycken 15mm träskruv och 4 stycken metalvinklar med hål.

Åk hem med ditt material. Ring till skroten
http://www.skroten.se/
och beställ 3 meter "matt bomullsammet" för 109kr metern.

Vänta på leverans. Klipp upp tycket i 15cm breda stycken i tillräcklig längd
Klä alla 4 träbitarna med sammet genom att häfta med häftpistol på baksidan av träbitarna. Sträck tyget ordentligt.

Lägg de fyra träbitarna på ett rent golv med baksidan mot taket. Lägg på metalvinklarna och fäst med sex stycken träskruv efter du förborrat. Se till att träbitarna är pressade mot varandra innan du börjar skruva så att det blir rejält tätt mellan dem.

Vik upp ramen och kontrollera att det blev bra. I annat fall så skruva om.

Köp en duk av
http://www.seymourav.com/
Kom ihåg att be dem att skriva ner värdet till 105USD.

Rulla ut ruken på ramen, med insidan av duken "neråt". Dra och häfta, dra och häfta, dra och häfta. Fäll upp duken och inse att det inte är tillräckligt spännt. Dra ur tillräckligt många häftklamrar och spänn om.

Färdigt!
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-09-12 08:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2013-09-12 08:40

adzer skrev:
steveo1234 skrev:Många av dina frågor har jag hittat svar på och de finns i min medlemstråd :)


Jag vet hur du har gjort och det har jag sugit i mig, men skadar inte att få andras synpunkter också :)


Bah.
:p
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-12 09:59

Kalejdokom skrev:Att välja rätt duk är ganska krångligt. Enligt expertisen beror det främst på om duken skall sitta i ett helt mörkt rum eller i ett vanligt vardagsrum där det ofta är mycket omgivande ljus. Sen finns det dukar som är bättre/sämre vid sned betraktningsvinkel.

Gör så här: kontakta/besök www.hembiobutiken.se och ta reda på vilken duk som är bäst/dyrast för ditt behov/i din miljö. Sen tar vi reda på vad det sitter för duk på den och beställer några löpmeter - priset blir bara en bråkdel av vad en färdig ramspänd dito kostar i en butik, så det spelar förmodligen inte så stor roll vilken duk du väljer.


Jag har fått svar från dem nu:
Med den typen av rum hade jag absolut rekommendera att kika på en lite bättre vit duk. Ett bra alternativ runt 100" har du från Screen Research som heter Solidpix 1 CL: http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=158140
Dukmaterialet är samma som man använder i deras finare serier men med skillnaden att man har en lite "enklare" ram i den här modellen. Väldigt jämn och färgkorrekt bild som håller bra kvalité. Kostar 10.495:- för 103"

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-12 10:22

Min variant kanske är för dålig i sammanhanget, men för mig funkar det jättebra :-)

Rollade en mdf som jag kapade i 16:9-mått. Sprayar man den blir det ännu bättre. Köper man riktig färg blir det ännu bättre... Ändå en tiondel av priset mot en proffsduk men absolut inte 10 ggr så "dålig". Jag hade en halvdyr duk innan för 4000 spänn - klart att jag ser skillnad, men inte mycket. mdf:en är dessutom väldigt jämn och fin i ytan. Kan fixa en bild på det om det finns intresse.

Jag körde en lätt bruten helmatt bra färg hos färghandlarn. Har bra spridning på den.

Allt som allt under 1000 spänn. Köpen man riktig "projektorduksfärg" så kostar den väl en tusing till (tänker nog göra det vid tillfälle mest för feelgood)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-12 20:12

Då var upphängningen inköpt:
Bild

Vänstersida sitter fast i taket och höger sida i dukramen.
Själva höjden på duken ställs in med längden på linorna och sedan kan man finjustera så att duken blir perfekt i våg mha att snurra på den gängade biten(Vad heter en sådan pryl egentligen?).

Hela upphängningen kommer i sin tur att vara klädd i en strumpa av svart sammet så den blir i princip osynlig.

Kommer nog bli bra :)

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Inläggav Bjorn_ » 2013-09-12 21:49

Snyggt golv :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-09-12 21:49

Nu håller jag på och funderar över designen på själva ramen.

Jag tänkte mig något åt detta håll:



Enkel ram bestående av 4brädor. 50mm breda. Kanske 15mm djupa. Gerade i hörnen. Hela denna ram kläas i svart sammet.
Duken är sedan något bredare och monteras bakifrån. 100" 16:9 synlig yta.
Bild

Bakifrån ser vi duken med dess öljetter. Duken är 4cm bredare och högre än den synliga ytan/hålet i ramen.
Bild

Närbild på öljetterna:
Dessa är alltså metallförstärkta hål i duken. Vid var hål sätter jag sedan en skruv i ramen och drar en o-ring genom öljetten och fast i skruven:
Bild

Exempel på seymours dukar:
Bild

jag skulle behöva förstärka ramen med några snedstag. Problemet är bara att duken monteras bakifrån vilket gör det svårt att skruva på någonting där. Seymours variant där duken monteras i ramen hjälper mot det, men ramen blir både större och mer komplex att bygga. Något jag gärna undviker.

Några tips?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist
 
Inlägg: 7308
Blev medlem: 2007-10-28

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-12 22:48

Justerskruvarna du använder heter vantskruv, vanligast förekommande till att spänna upp rigg på båtar :) .

Sen flaggar du för problemet jag befarar med hembyggda ramar - att dom lätt slår sig och du får en duk som skevar av åt något håll. Bäst vore nog en metallram i någon L-profil och lämplig fixering. Tyvärr har jag inget konkret förslag, känner bara en viss oro :( .

Alternativet är förstås att du fäster in ramen i bakomvarande vägg med någon typ av distanser.

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster