AD8066 lämplig till CD?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

AD8066 lämplig till CD?

Inläggav avr7000 » 2005-03-10 15:38

Ä ren AD 8066 lämplig som op-amp i ett utgångssteg på en CD? (Pioneer DV370)???

Finns den någon som är mycket bättre?

Går det att köra med AD8620?

Elektronik är inte riktigt min starka sida :oops: :roll:

Tacksam för svar!

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-10 16:21

Båda är mycket kompetetnat opampar och kan möjligen passa där men det vet man inte förrän man kan se schemat lite. I a f så är 8620 lite tolerantare så om du ska testa så kanske den är ett lämpligare val. 8066 är en rätt extrem sak kan man lugnt säga så det kan uppstå problem med den om den inte används rätt. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-10 16:45

AD8620 är nog ganska dyr pga. superlåg offset, vilket man inte har stor nytta av om den används som en följare. 8)
Burr Brown OPA134 bör göra jobbet lika bra.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-03-10 17:32

Jag har redan skaffat båda kretsarna så om det inte är helfel så testar jag gärna med dem...

Tack för svar...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-03-11 10:04

Båda kretsarna är bra utan tvekan, dock något olika. Distkurvan för 8066 är något märklig. Övertonerna ligger på -115 dB vid 1 MHz men hur är det med bruset? Jämför dist och brus mellan de båda och ni ser att 8066:ans värden ser lite för bra ut?

Personligen käner jag till folk som har haft problem med 8066:an i form av Lars Clausens moduler. Det har självsvängt å det gruvligaste.

Ska man göra en sådan här operation med framgång så krävs att man granskar båda schema och layout där den ska sitta. Det är mycket möjligt att grundkonstruktionen funkar bra med till exempel NE5534 men snabbare kretsar har svårt att jobba optimalt.

Slutsats: Kan gå riktigt bra , kan gå åt h-e.
Senast redigerad av peranders 2005-03-11 19:43, redigerad totalt 1 gång.
/Per-Anders
Ny audiolänksamling Lägg till länkar själv om så önskas.
http://sjostromaudio.com/links

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-03-11 15:38

AD8065 säljs ju av lc-audio, färdigmonterade på stiftplatta.
Bara att löda på plats enligt lc-audio.

Någon som provat AD-8065 ?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-03-11 16:49

Spännande slutsats Peranders :D :D

Stefan

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-03-11 19:42

Jag har läst en hel del inlägg av moddare som inte borde ha moddat själva. Det är bra med gott självförtroende men det skadar aldrig att inse sina begränsningar också.

Eftersom jag jobbar som konstruktör så vet jag att ersätta en komponent med än annan kan ge oönskade effekter om man inte har djupa kunskaper i konstruktionen och i komponenten som man ersätter. Jag tvingas då och då rota i konstruktioner som gjordes av någon annan för sådan 15-20 år sedan så jag vet vad man råka ut för.

Modda audio kretsar går i regel bra men det kan också skita sig speciellt när man moddar digital produkter och sedan stoppar i snabba kretsar. Dessa snabba kretsar kan plocka upp digitala störningar och därigenom ge fenomen som man inte riktigt hade räknat med.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-11 21:23

peranders skrev:Modda audio kretsar går i regel bra men det kan också skita sig speciellt när man moddar digital produkter och sedan stoppar i snabba kretsar. Dessa snabba kretsar kan plocka upp digitala störningar och därigenom ge fenomen som man inte riktigt hade räknat med.

Håller med. Men moddarna brukar oftast uppleva det som om det blev bättre ädå av någon anledning :) (såvida det inte skiter sig orddenligt att det inte funkar....).

En egen reflektion i sammanahanget: Just när det gäller DA-omvandling så är det knepigt. Den troligen bästa DACen som finns (PCM1704) verkar ingen ha fått fungera riktigt bra kanske just för att den är så extremt krävande när det gäller I/V-omvandlingen. Kanske är det bättre att använda mer modesta kretsar för att få det ens att fungera. Som när det gäller Pioneer DV-340 DA-omvandlaren 1748 och någon enklare men ändå kompetent op som x134 (den senare vet jag inte om den sitter där i o f s men den borde vara helt ok).

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-03-11 21:59

Ja självförtoende är bra att ha... :D

Jag interpolerar in mitt i elektronikträsket från andra områden där jag brukar vara mer framgångsrik :twisted:

Nej skämt o sido... spelaren är billig och jag har tillgång till en likadan i omoddat skick att jämföra med...

Det känns som det är värt att göra ett försök :D

Tack för alla tips...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-11 22:42

Peranders skrev;

Modda audio kretsar går i regel bra men det kan också skita sig speciellt när man moddar digital produkter och sedan stoppar i snabba kretsar. Dessa snabba kretsar kan plocka upp digitala störningar och därigenom ge fenomen som man inte riktigt hade räknat med.

Naqref skrev;

En egen reflektion i sammanahanget: Just när det gäller DA-omvandling så är det knepigt. Den troligen bästa DACen som finns (PCM1704) verkar ingen ha fått fungera riktigt bra kanske just för att den är så extremt krävande när det gäller I/V-omvandlingen. Kanske är det bättre att använda mer modesta kretsar för att få det ens att fungera. Som när det gäller Pioneer DV-340 DA-omvandlaren 1748 och någon enklare men ändå kompetent op som x134 (den senare vet jag inte om den sitter där i o f s men den borde vara helt ok).

Är väl kanske pga. detta som många föredrar en diskret motkopplingsfri (nu är jag där igen ;) ) lösning istället för opampar.

Personligen har jag moddat ett par spelare med Zapfilter2 och som det är just nu förstår jag inte varför någon använder opampar i en CD/DAC.

En spelare använde just 2132/2134 i stock mode och det blev ett ganska ordentligt lyft efter installation av Zapfilter.

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-11 23:52

Peter: Traditionella multibitsdaccar har en strömutgång som distar rätt ok mycket om man låter de driva något högimpedivt så att man använder opampar till ström/spänningsomvandling är rätt naturligt om man har några krav på återgivning. Har man inte det så kan det ju fortfarande låta 'trevligt' om man kör med passivt rekonstruktionsfilter :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-12 02:15

Naqref skrev:Peter: Traditionella multibitsdaccar har en strömutgång som distar rätt ok mycket om man låter de driva något högimpedivt så att man använder opampar till ström/spänningsomvandling är rätt naturligt om man har några krav på återgivning. Har man inte det så kan det ju fortfarande låta 'trevligt' om man kör med passivt rekonstruktionsfilter :wink:

Nja, vet inte om jag uttryckte mig oklart. Jag rekommenderar inte en passiv lösning, däremot transistorer i klass A utan feedback som buffert efter DAC och som I/V steg.

LC audio, Allen Wright/VSE mfl. prisar ju denna metod.

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-12 11:04

Och hur åstadkommer man I/V-omvandling utan att ha någon återkoppling? Kanske en liten länk till en koppling kan hjälpa? :)

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-12 12:36

LC audio hade schema på Zapfilter tidigare. En simpel lösning kan väl vara ett motstånd som I/V och en single end klass A transistor som spänningsföljare. Holfi använde en sådan lösning (använder?) med mycket gott resultat. I Holfis fall så satt en trissa som "I/V" (gain?) och sedan ytterligare en som drev kabel och slutsteg... de var dimensionerade för 800ohm och därför (antar jag) två trissor till jobbet.

Allen Wright på Vacuum State Electronics förespråkar liknande lösning också. Kan nämnas att hans moddade Sony prisats och placerats i samma klass som Meitner i US (for what it´s worth).

Teorin här (förutom att vissa skyr opampar i alla lägen) skulle vara som du nämner, att snabba strömskiften och all HF i en DAC skapar problem med en feedback lösning, speciellt om opampen inte är tillräckligt snabb.

Den händige och nyfikne knåpar såklart ihop nå´t själv annars kan jag rekommendera Zapfilter för en enkel och snabb lösning.

Skall se om jag hittar nå schema.

/Peter

Användarvisningsbild
Niclas57

Inläggav Niclas57 » 2005-03-12 13:06

Naqref skrev:Och hur åstadkommer man I/V-omvandling utan att ha någon återkoppling? Kanske en liten länk till en koppling kan hjälpa? :)

Bild,bilden tagen från:http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAChtml/Analogue/IV.html

Annars finns lösningen Nelson Pass har använt i sin DAC D1,servicemanualen till denna finns här:http://www.passlabs.com/downloads/old%20product/d1_servm.pdf

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-12 15:02

Nicke skrev:
Naqref skrev:Och hur åstadkommer man I/V-omvandling utan att ha någon återkoppling? Kanske en liten länk till en koppling kan hjälpa? :)

Bild,bilden tagen från:http://members.chello.nl/~m.heijligers/DAChtml/Analogue/IV.html

Annars finns lösningen Nelson Pass har använt i sin DAC D1,servicemanualen till denna finns här:http://www.passlabs.com/downloads/old%20product/d1_servm.pdf

Mm, då kan man funder på vad man får betala för att kunna stämpla kopplingen som fri från återkoppling:

-En inimpedans på flera tiotals ohm (DACen vill ha 0 ohm).
-En dist som knappast är svår att mäta.
-En utimpedans som är lika stor som resistansen till höger.

Nåt mer från nån som vet? Det kanske kan bli tillräckligt bra, vad vet jag, men jag tycker det är ett högt pris att betala bara för att kunna säga att kopplingen är fri från motkoppling.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-03-14 14:34

Korrekta synpunkter men det kanske inte låter så illa alternativt det är roligare med något som är annorlunda. Vissa gillar färgat ljud. Jag gör det inte.

Glöm inte bort att det finns en konstruktör först som kan vara alltifrån novis till expert och sen har du ett gäng som hänger på relativt okritiskt sen är defacto-tänkandet cementerat.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-14 14:42

Brassar man på tillräckligt mycket ström genom GB-steget blir ingångsimpedansen relativt låg, nämligen approximativt Zin=25/(1000*Iq).

Problemet med dist kvarstår dock. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-14 14:56

Och återigen kommer vi in på psykoakustik och frågar oss.. vilken typ av distorsion är minst "offensive"...

"Enkla" klass A lösningar med lite eller ingen feedback har ju ofta försvinannde låg dist vid låga nivåer. Ofta så rör det sig om ett spektra som snabbt faller mot högre ordningens produkter också... vilket anses var "bra" för naturligt ljud.

Har läst om örats/hjärnans känslighet mot olinjäriteter skulle vara som högst vid nollgenomgång där hastigheten på ljudtrycksförändringen är som högst(?).

/Peter

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-03-23 09:40

Nu har jag petat i en 8066...

Bild

Det brusar i högra kanalen :oops: :wink:

Jag det vara en dålig lödning eller att jag överhettat komponenten då jag lödde dit den?

(First time med ytmonterat för mig...)

Om den inte alls var "kompatibel" skulle det väl i så fall brusa i båda kanalerna?

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-03-23 14:35

Som jag sa ovan: Kan gå riktigt bra, kan gå åt h-e och här var det väl sisådär.

Jag tippar att detta antingen är bristfällig avkoppling/jord, HF-brus som finns i din nyttosignal som ställer till det eller så har du självsvängningar.

Att bara ena kanalen brusar beror säkert på olikheter i mönsterkoert mellan kanalerna.

På fotot så ser mönsterkortet hyfsat bra ut rent estetiskt men det kanske ändå har brister i avseendet att tillfredsställa en AD8066.

Har du kollat hur opamparnas laster ser ut och hur mycket kapacitiv last de klarar av?

Jag ser också att 0 dB förstärkning ligger på 100 MHz och det gör att jag skulle fundera en gång extra om denna var lämplig att bara ersatta i en befintlig konstruktion. Jag har stor respekt för kretsar på 100 MHz eller mer. Detta kräver ytterst noggrann inkonstruktion på ett kretskort. Av databladet framfår det inte hur kapacitiv last denna opamp klarar men den är inte så mycket misstänker jag.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-23 14:51

Jag har stor respekt för kretsar på 100 MHz eller mer. Detta kräver ytterst noggrann inkonstruktion på ett kretskort.

Håller med. Jag skulle rekommendera en 134:a istället. Den är tillräckligt bedbandig för applikationen och är mer "förlåtande".
Ska man laborera med HF/RF-OP, bör man ha ett bredbandigt oscilloskop eller en spektrumanalysator, för att undersöka huruvida kretsen fungerar som den skall eller ej.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-03-23 14:57

Hej Peranders...

Ja det blev väl sisådär... :wink:

Jag testar nog att stoppa dit en ny och om inte det hjälper provar jag en 8620... funkar inte det så sätter jag tillbaka orginalet...

Kollat vadå sa du :D :D

Jag har som jag sa tidigare i princip ingen aning om var jag håller på med då jag rotar på denna nivå...
Jag har för många projekt på G för att vara grundlig överallt... Med höftskott och lite chansningar kan man komma jättesnabbt framåt om de bara fungerar... :D Det är ju inga stora pengar om det inte funkar...

Till saken hör oxå att jag fått tips om denna Opamp från en annan kille som stoppat den i en 360 (nästan identisk maskin)

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-03-23 15:13

Med en AD8620 har du betydligt större odds att lyckas.

Du vet "nästan identisk" kan innebära mycket. Det kan kanske också vara så att ena kanalens opamp är precis över gärdesgården på någon parameter. Troligtvis har du minimala marginaler. Om du har läst databladet så står det en blänkare om "wideband operation" som går ut på att titta väldigt noga på hur återkopplingen är gjord.
/Per-Anders

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-03-23 15:32

Apropå att använda sig av 100 MHz kretsar med 1300 V/us i slewrate, kolla detta kort som jag har gjort, dubbla jordplan, hål i jordplanet under ingångar för att minska strökapacitanserna, väldigt seriös avkoppling etc, sen blev det bra också. Denna krets hade säkert varit chanslös i din tillämpning.

Bilder:
http://home5.swipnet.se/~w-50674/hifi_p ... opview.jpg
http://home5.swipnet.se/~w-50674/hifi_p ... ckside.jpg
http://home5.swipnet.se/~w-50674/hifi_p ... PA6120.jpg
Senast redigerad av peranders 2005-03-24 10:58, redigerad totalt 1 gång.
/Per-Anders

mike34

Inläggav mike34 » 2005-03-23 16:16

peranders skrev:Apropå att använda sig av 100 MHz kretsar med 1300 V/us i slewrate, kolla detta kort som jag har gjordt, dubbla jordplan, hål i jordplanet under ingångar för att minska strökapacitanserna, väldigt seriös avkoppling etc, sen blev det bra också. Denna krets hade säkert varit chanslös i din tillämpning.

Måste fråga Per-Anders, alla mätningar du gör på grejer du bygger, mäter du dom på jobbet/eget företag? eller har du så fina grejer hemma ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
peranders

Inläggav peranders » 2005-03-23 18:38

Mätningarna är delvis gjorda med http://audio.rightmark.org
/Per-Anders

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-03-23 23:28

PerAnders....

Bruset har förvunnit 8O :D

Helt o hållet...

Inbränning av komponenter :twisted: :? :D

finns det fortfarande prestandamässiga anledningar (om du får gissa) att byta den till 8620?

/Stefan

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-03-23 23:50

Bruset tillbaka... :evil:

Men det brusar bara med HDCD kodade skivor 8O

Någon som kan förklara varför...

Jag byter till 8620...

/Stefan

Nästa

Återgå till DIY-forum