Loudness förstärkare sökes

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Loudness förstärkare sökes

Inläggav Helmut » 2013-09-23 23:34

Jag är inte så jätteglad i hem bioförstärkare med massor med digitala kretsar som förvanskar ljudet.
Kör med en BL spelare med 5.1 utgång som jag via en mellanförstärkare matar mina slutsteg.
Eftersom jag inte alltid vill kör med volymen i botten skulle jag vilja lägga till en loudness förstärkare som vid låga nivåer höjer basen och diskanten.
Någon som vet var jag kan hitta ett kopplingsschema till ett loudness steg som låter bra.

Användarvisningsbild
lennartj

Några Ord Om Ljust Och Mörkt= noolom

Inläggav lennartj » 2013-09-24 02:29

För kanske 20 år sedan skrev Ingvar Öhman en artikel i Musik & Ljudteknik med rubriken "Några Ord Om Ljust Och Mörkt" med schema på filter för bl.a. loudnesskompensation.
Många trådar om detta har det blivit här på faktiskt under årens lopp.
Sök på "noolom" här på faktiskt så får du se,
eller börja på den sammanfattade tråden
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=51181&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=noolom
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-24 07:53

En hörriktig loudnesskontroll höjer bara basen.

ISO 226, http://www.soundchefpro.com/img/ISO226.png

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-09-24 14:23

RogerGustavsson skrev:En hörriktig loudnesskontroll höjer bara basen.

ISO 226, http://www.soundchefpro.com/img/ISO226.png

Nja, allt är det skillnad i avståndet mellan 3,5 och 10 kHz vid de olika ljudstyrkorna? Däremot är skillnaden i diskant mindre än i basen, varpå diskanthöjningen givetvis ska vara mindre än bashöjningen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-24 14:42

Det är liten skillnad mellan rimliga ljudnivåer, inte lyssnar du väl på på nivåer nedåt 40 dB? Jag får det till max 3-4 dB i skillnad mellan 40 och 100 Phon. Det är ju skillnaden mellan två kurvor du behöver i korrektion. Det går knappast att få en korrektion som håller hög noggrannhet. Det är också skillnader mellan individer.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-09-24 20:00

En enkel eq fixar väl detta? Så kan du ställa din loudness som du önskar. Sen brukar det finnas en bypass-knapp för in- och urkoppling :) .

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2013-09-25 00:48

Har bara följande rattar på mitt hembyggda försteg.
Volym mitt, volym höger och vänster, volym salongen, volym bas.
Saknar en knapp som höjer diskanten och basen vid nivåerna runt 50-60 db. Den skall kompensera för låg ljudnivå men även den försämrade hörseln man får allteftersom man blir äldre. Idealet vore flat, 50plus filter för som kommit upp i åldern och en loudness för låg ljudnivå
Har testat med en eq men tycker att dessa förstör ljudet om man vrider på knapparna.

Användarvisningsbild
lennartj

Oj, multikanal

Inläggav lennartj » 2013-09-25 02:41

Hoppsan,
Det där var originellt!
Du har alltså något slags bioanläggning med 3 kanaler + bas samt en surroundkanal, inte två (5.1) eller fyra (7.1) som brukligt.
Hur många flerkanaliga källor har du och hur kopplar du surroundkanalerna?
Hur högt i frekvens går din baskanal?
Det verkar som du kommer att behöva 4-6 filterkanaler.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-09-29 03:45

Helmut skrev:Har testat med en eq men tycker att dessa förstör ljudet om man vrider på knapparna.

Att en EQ oftast låter dåligt för den här typen av justeringar beror nog på att kontrollerna fungerar som bandpass/bandspärrfilter. Det finns kanske enstaka undantag där lägsta basregistret och högsta diskantregistret fungerar mer som en vanlig tonkontroll, men det är nog ovanligt.

För att få något som likar en loudnessfunktion behöver man använda flera reglage på EQ'n även om man har t.ex. en enkel 5-bands EQ. Eftersom man då använder en radda bandpassfilter på rad för att förstärka signalen vid vissa frekvenser så får man en rätt ojämn frekvensgång med onödiga svängar både på frekvensgången och även fasgången.

Min erfarenhet är att de klassiska tonkontrollerna (oftast av baxandall-typ) låter riktigt bra, den enda brist man kan uppleva är om tonkontrollernas brytfrekvenser inte stämmer med vad man vill åstadkomma.

Tonkontroller går att bygga med vanliga potentiometrar som finns att köpa överallt. En loudnessfunktion som styrs av volymkontrollens pådrag verkar däremot kräva ett mittuttag på potentiometern.

Om du ska bygga själv så är det kanske bättre att bygga en såndär separat varierbar loudnessfunktion, fast då är det väl hugget som stucket att bygga vanliga bas+diskant-tonkontroller med en gång. Jag hade valt att bygga tonkontroller, om inte annat för att det kan vara bra att kunna reglera bas/diskant separat när man lyssnar på en "konstig" inspelning.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2013-10-01 00:42

Jag kör med höger, mitt, vänster och bas under duken plus en extra mitthögtalare ovanför duken för att få lite diffusare ljud på talet.
Salongsljudet kommer från tre lådor till vänster, tre lådor längst bak och tre lådor till höger. Mittenlådan, vänster, bak, höger är fasvänd 180 graderför att ljudet skall bli diffust och inte komma från en bestämd punkt i rummet.

Återgå till DIY-forum