Motståndsbyte i ett sub steg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Motståndsbyte i ett sub steg

Inläggav PeterE » 2013-10-07 19:39

Just nu så håller jag på att fixa ett kanske 10år gammalt subslutsteg som har två stycken dubbelmotstånd 3beniga som är brännda.
Jag har lött bort ett av dom för att se lite hur det ska sitta och jag vet vilket håll samt vilket värde dom ska ha.

Men jag blir inte klok på hur man ska göra för att få fast 2 stycken trådlindade motstånd modell vanliga tvåbens där det har suttit ett dubbelmotstånd på 3 ben?

Värdena är 0.15ohm dom är på 5W vardera & dom ska på nåt vis sammankopplas två å två för att ersätta dom dubbla som suttit där förut!

Jag gissar på att jag ska skippa det hål som är i mitten av dom 3 men jag ska vinkla dom åt samma håll som det gamla motståndet hade texten åt!
Men hur jag ska få dit 2 stycken av samma värde det vete gudarna hur det ska gå till :( ??

En teori är att man tar en liten borr å tänjer ut hålen lite granna och en annan är att man löder ihop bägge motstånden innan man löder fast dom.

Någon som kan hjälpa mig med en lösning så att jag får dit två stycken 0.15ohm 5w i samma hål?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-10-09 23:17

Hej kan man tvinna ihop benen på motstånden men att motståndet ändå är i samma riktning bokstäverna på samma sida så kanske man får ner dom i hålen & kan löda fast dom?
Vad kan hända om man gör fel lite poff kanske?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-09 23:54

Utan att veta riktigt hur kretsen ser ut så verkar det ändå rimligt att det i ditt trasiga motstårnd satt två motstånd som hade ena benet ihopkopplade med varandra.

Om vi antar att det är så:

Borra inte i kretskortet. Löd i stället fast det ena motståndet först. Löd sedan fast det andra motståndets ena ben i det hål som är kvar, och löd sedan fast det andra benet på det andra motståndet, på ovansidan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2013-10-10 19:07

BILDER!!!!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-10-10 23:18

Hej!
Det är såna här motstånd som jag köpt
http://www.electrokit.com/motstand-5w-0-15-ohm.43923
Skillnaden är att det 3bens motståndet som satt där är ett dubbelmotstånd som det står 0.15ohm 5w 2x så då måste jag alltså koppla ihop 2st av dom där motstånden som finns i länken!

Namnet på krettsen som det står på kortet heter R45
Bilder borde gå att ordna men av någon anledning så verkar inte sidor som pixbox + någon till vet dock ej va den andra heter ha lagt ner för jag kommer inte in på någon av dom då min webläsare bara står och stampar!

Jag skulle nästan vilja löda ihop motstånden med varandra innan jag löder fast dom i hålet och bygger jag för högt eller ostabilt så kanske det blir ostadigt men man kan ju alltid sätta fast dom med nåt typ limpistol som man brukar göra med kondensatorer ibland!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-10-14 18:01

Svante du har en poäng där det du skriver om att först löda dit ett motstånd i samma hål låter som en lösning då jag inte först tänkte att det sitter 4 ben inne i ett sånt där dubbelmotstånd då det ändå är rätt så logiskt!
Bilder kan jag fixa men Svante har du ingen mail adress som ja kan maila några bilder till så att du ser hur det ser ut?
Jag kan inte kan skicka bilder rakt in i tråden & dom sidor där man kan lagra bilder på exempelvis pixbox verkar inte längre fungera!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-14 20:13

Smältlim är nog inte så bra på motstånd som blir varma...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-10-14 20:18

okej men det kanske sitter fast ändå?
Men lödtenn håller nog ihop motstånden tillräckligt bra.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-14 22:30

Ja, just.

Ja jag skulle ställa motståndet upp, kanske skulle jag löda ner en tråd i mittenhålet om inte motståndens trådar räcker för stående montage.

Så här:

Kod: Markera allt
    ----*----
   |    |    |
   -    |    -
  | |   |   | |
  | |   |   | |
  | |   |   | |
  | |   |   | |
   -    |    -
   |    |    |
---*----*----*---
   |    |    |

* markerar lödpunkter

En sak med bilden som jag inte förstår är om det är kopparbanor på kretskortets ovansida. Är det det kan du ha dragit av genomföringar när du tog ur komponenterna, och det kan göra att det inte funkar.

Här är ena bilden som du skickade till mig:

Bild

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-10-14 22:45

Mm dom 3 hålen är helt fria jag ser rätt igenom dom!
Men nu när jag tittade på undersidan så är det banor där & som en liten ö som alla pinnarna suttit inbakade i det var därför jag var tvungen att gå på med tennsugen så mycket innan jag fick bort det gamla trasiga motståndet!

Då sammankopplas tydligen allt i den där stora ön!
Jag mailade dig nyss en bild där du ser den lilla ö som jag beskrev i texten ovan & för att du skulle se ordentligt vad jag menar så har jag stuckit ner en av pinnarna från ovansidan där dom ska kopplas in så kanske du förstår bättre!
Dom gamla pinnarna var bara nerstoppade i ön men ihopvikta lite så att dom låg lite hullerobmuller på ön!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-10-14 22:48

Men om alla pinnar är på samma Ö men bara ihopvikta lite för att sitta bättre då dom ska täckas över med tenn så känns det bara som om att det viktigaste är att dom lödsfast samt att dom får platts i dom 3 hål som finns och att dom sitter åt samma håll så jag vet precis hur det gamla motståndet satt!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-14 23:39

PeterE skrev:Men om alla pinnar är på samma Ö men bara ihopvikta lite för att sitta bättre då dom ska täckas över med tenn så känns det bara som om att det viktigaste är att dom lödsfast samt att dom får platts i dom 3 hål som finns och att dom sitter åt samma håll så jag vet precis hur det gamla motståndet satt!

Den där meningen förstår jag inte...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-10-14 23:51

PeterE skrev:Mm dom 3 hålen är helt fria jag ser rätt igenom dom!
Men nu när jag tittade på undersidan så är det banor där & som en liten ö som alla pinnarna suttit inbakade i det var därför jag var tvungen att gå på med tennsugen så mycket innan jag fick bort det gamla trasiga motståndet!

Då sammankopplas tydligen allt i den där stora ön!
Jag mailade dig nyss en bild där du ser den lilla ö som jag beskrev i texten ovan & för att du skulle se ordentligt vad jag menar så har jag stuckit ner en av pinnarna från ovansidan där dom ska kopplas in så kanske du förstår bättre!
Dom gamla pinnarna var bara nerstoppade i ön men ihopvikta lite så att dom låg lite hullerobmuller på ön!

Eh, ok... Det där låter inte så övertygande bra. Men bilden ser väl ok ut, det behöver bara lödas fast där på baksidan, det verkar vara ett enkelsidigt kretskort. Tror jag.

Bild

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-10-15 01:16

Ja precis & jag har memorerat hur det gamla motståndet satt & pinnarna ska vikas ner platt mot ön på kortet.
Angående min mening så kan det bara vara jag som var dålig på att formulera mig men jag tyckte inte att själva lödningen då allt bara var "fastgeggat" såg så avancerat ut men det är nog som du skriver ett ensidigt kort!

Ja pinnarna var som bara nerstoppade & det var väldigt mycket lödtenn som täckte allting!

Kanske börjar det bli dax att börja ta bort lödtennet ifrån det andra dubbelmotståndet & om jag kommer ihog det så ska jag ta en bild ifrån undersidan så att ni får se hur det sitter där då det gamla trasiga motståndet sitter fast under förutsättningen att det inte går sönder & faller ner på golvet!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-10-17 22:16

Hejsan grabbar!

Tyvär så gick det åt hell**ette!

Jag kopplade lixom in motstånden så som vi skrev i tråden med ena benet i hålet å det andra mot en av dom andra benen.
Sen stoppade jag i kontakten i väggen & första gången poffade det å rykte lite för då hade en av lödbenen jordat sig mot en skruv då det hamnade en bit utanför.

Men andra gången då small det samt blixtrade & rykte en hel del faktiskt så jag var snabb på att dra ut sladden så blev det också ett stort svart märke på kortet 8O !

Det visade sig att hela kortet var kortslutet då den person som haft det förut haft oturen att någon ställt hela slutsteget ute i en gammal lekstuga utan vinterisolering bara för att bli av med det ungefär!
Varför jag vet det är att ja provade att använda summringsläget på det andra motståndet & det ledde ström precis överallt på hela kortet vilket inte är bra!

Så jag har suttit hela kvällen & plockat delar så som kondensatorer samt nätdelen som jag tagit rätt på då det här nu ska kastas så det är inte värt att lägga mer tid på slutsteget då hela kortet verkar vara strömförande!
Det är bättre att lägga ner mera tid på att felsöka andra roliga grejer så att man kanske får grejerna att fungera!

Återgå till DIY-forum