högtalarbygge höstprojekt på överblivna element

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

högtalarbygge höstprojekt på överblivna element

Inläggav PeterE » 2013-10-23 22:31

Jag har lite högtalar element till övers bland annat
2st Peerless DX25TG05-04 diskanter samt 2 stycken Sls 8 tummare ja tror att det är den lite äldre modellen då jag har haft dom i typ 7år!

Tänkte om man kan börja med ett fint 3vägs system ifall man köper till några passande mellanregister typ Peerless HDS PPB 830860 5.25tums eller finns det något annat bra i en rimlig prisklass?
Ja är också medveten om att Peerless sls 8tums basarna bör delas ganska så lågt så vad föreslår ni att jag använder för delningsfilter?

Vet inte riktigt om jag ska ha slutet eller basreflex lådor men då jag har för mig att sls basarna gärna vill ha mindre utrymme så blir det säkert inte så stora lådor!
Senast redigerad av PeterE 2013-10-29 19:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
BPM

Re: 3 vägs högtalarbygge höstprojekt på överblivna element

Inläggav BPM » 2013-10-24 01:35

PeterE skrev:Jag har lite högtalar element till övers bland annat
2st Peerless DX25TG05-04 diskanter samt 2 stycken Sls 8 tummare ja tror att det är den lite äldre modellen då jag har haft dom i typ 7år!

Tänkte om man kan börja med ett fint 3vägs system ifall man köper till några passande mellanregister typ Peerless HDS PPB 830860 5.25tums eller finns det något annat bra i en rimlig prisklass?
Ja är också medveten om att Peerless sls 8tums basarna bör delas ganska så lågt så vad föreslår ni att jag använder för delningsfilter?

Vet inte riktigt om jag ska ha slutet eller basreflex lådor men då jag har för mig att sls basarna gärna vill ha mindre utrymme så blir det säkert inte så stora lådor!

Ska du inte bygga delat system utan 3-vägare så ska nog inte SLS-8 delas speciellt lågt överhuvudtaget. Dels fixar de nog frekvenser uppåt 4-500Hz alldeles utmärkt och dels brukar passiva, låga delningar sällan funka bra.. Stora spolar som både blir dyrt och stjäl effekt (och kanske definition).

50L basreflex avstämt vid 25Hz funkar utmärkt till SLS-8. En rätt lagom storlek på en golvare.. Slutet funkar runt 25L men då behöver de lite boost för att krypa ner i frekvens. I 50L BR plockar de fram 20Hz i rum om det kniper...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-10-26 01:33

Hej!
Jag har som sagt dom där elementen över å det är onödigt om dom bara står.
Men jag har en del slutsteg hemma som jag kan garantera att dom äter dessa små basar till frukost & det är bland annat ett Yamaha Pc2002M men även lite andra godsaker!
Så nu till själva huvudfrågan går det att göra något på mina element som jag har hemma i garderoben & vad behöver ja i så fall köpa till?
Gällande byggmatreal så finns det bänkskivor & lite annat i ett förråd!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-10-26 17:10

Okej men hur tycker du att jag ska göra då?
50Liter låter ganska så lagom & då undrar jag om ja ska dela av lådan så att basarna har en egen kammare kanske?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-10-27 15:08

Med sls-8, aktiv delning.
De är inte speciellt känsliga som det är, och med ett passivt filter framför så blir totaleffektiviteten på systemet onödigt dålig.
Jag hade nog tvådelat systemet.. Dels ett par mindre lådor och dels ett par basdelar med sls-8. Ställer man topparna på basarna så tar det inte mer plats än en golvare, och gör man dessutom basreflexare av topparna så blir det ju en bra extrahögtalare som även kan fungera på egen hand.

Med aktiv delning mellan bas och topp så förenklar man ju även bygget en hel del. Att få till ett bra 3-vägs passivt filter är betydligt mera komplicerat än med en 2-vägare.

Visst går det att få till en bra 3-vägare med sls delade vid 4-500Hz men sls8 är helt enkelt inte något speciellt lämpligt element för den typen av system.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-10-29 19:05

Okej så du tycker att jag ska bygga små lådor & använda dom där sls 8orna till ett par egna basmoduler?

Jag har ju ett par ganska så fina lådor sen tidigare som jag haft sls8orna monterade i med portar som ja körde ihop med varsitt Zachry d250 substeg!

Okej så om jag ska bygga små lådor med bara mellan register diskant.
Förslag på melanregister 5,25 eller 6,5tums?
Liter antal på lådorna?
Storlek på basport?
Delningsfilter?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-10-29 19:20

Jag tror att Lts högtalarna som hifikit sålde tidigare bestod av DX25TG05-04 diskanterna men jag minns inte riktigt vad som ingick i bygget och vad det var för storlek på lådan!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-10-30 18:36

PeterE skrev:Jag tror att Lts högtalarna som hifikit sålde tidigare bestod av DX25TG05-04 diskanterna men jag minns inte riktigt vad som ingick i bygget och vad det var för storlek på lådan!

I de tidigaste LTS-byggena användes Seas H534, och i de senare de snarlika Seas AX 2.5 LTS..
Tror inte LTS-elementen går att få tag i längre..

http://www.troelsgravesen.dk/HDS134_DX.htm

Där beskrivs ett bygge med DX25TG05-04..men tyvärr verkar basen som används inte längre vara tillgänglig.
Nåväl, lite inspiration i alla fall..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-10-30 22:44

Det ser kul ut inte så stora lådor heller!
Men efter lite sökningar så ser själva elementet ut att finnas till salu på flera ställen kanske andra versioner än det som dom använt då jag tycker det ser ut som om att själva Peerless SDS 134 säljs av både ljudia samt hifikit men även europe-audio.

Bra att måtten på lådorna står i länken du visade men det hade varit bra med parametrarna till det gamla elementet så kanske man kan använda någon av dom element som fortfarande säljs!

Det som verkar vara intressant är frekvensomfånget att elementet går ner till 50hz & toppar ca 5000hz så delningsfrekvensen hamnar väl då på ca 4500 eller 5000hz.
Diskanterna verkar vara på 4ohm men mellanregistrerna på 8ohm men det kanske man löser med nåt motstånd eller så?

Delningsfiltret som ska användas till detta vore också kul att veta lite mera om & vad det kan kosta?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-10-31 21:16

Här finns värden på HDS-basen.
http://www.parts-express.com/pdf/297-642.pdf

Filtret specas rätt väl av Gravesen. Ritningen är den översta i länken. Det att hålla reda på är att han ofta ritar in spolens motstånd så att det ser ut som en fristående komponent, och vad som t.ex ser ut som ett 0.2 Ohm motstånd framför spolen i själva verket är spolens resistans.

Filtret ser ut så här:

Bild

HDS134 är ett rätt vanligt element bland diy:ers och en annons på hifimagasinet skulle nog rendera ett par. Rätt bra element med..:)

Tror att det, om man kopierar konstruktionen rakt av, finns förutsättningar att kunna sitta rätt nöjd. Gravesen är ingen duvunge när det kommer till högtalarkonstruktioner.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2013-10-31 23:49

Okej det ser bra ut!
Jag tvivlade inte på snubben som konstruerat det där tvärt om men varför jag undrade över något annat element var bara enbart för att jag var orolig att nu blir det omöjligt att få tag i ett sånt där högtalarelement till en vettig peng då det var som du skrev att elementet inte säljs längre!

Återgå till DIY-forum