DC-resistans..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

DC-resistans..

Inläggav zapanasta » 2013-11-18 21:10

En kort fråga,har mätt mina flesta löselement med multimeter.Är ett element märkt ex 8 ohm så brukar dc-resistansen va något lägre men brukar sällan handla om mer än ca 1 ohm.

Men har ett par peerless element som är märka 16 ohm,dom har en dc-resistans på 11ohm.

Man tycker ju dom borde va märkta 12ohm,eller va säger ni?

Sen har jag ett par till peerless element som är märkta 8ohm,dom mäter 8,3 ohm..

Det skiljer alltså 2,7ohm mellan dom i dc-resistans,och det ena paret märkt 16 ohm och det andra 8 ohm (Lite märkligt tycker jag :? )

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-19 01:00

Jag skulle säga att ett typiskt 8 ohmselement har en resistans på ~6 ohm och ett typiskt 4 ohmselement har en resistans på ~3 ohm. Tillsammans med delningsfilter och resonanser i elementet bli medelimpedansen för systemet högre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-11-19 08:07

Svante skrev:Jag skulle säga att ett typiskt 8 ohmselement har en resistans på ~6 ohm och ett typiskt 4 ohmselement har en resistans på ~3 ohm. Tillsammans med delningsfilter och resonanser i elementet bli medelimpedansen för systemet högre.

oki,men 16 ohms elementet har en resistans på 11ohm och 8 ohmaren en resistans på 8,3 ohm.

Blev lite brydd iom att det skiljer så lite i resistans när det är så stor skillnad i ohm,baselement det handlar om :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-11-19 09:44

Tja.
Du har bara mätt upp hur det normalt ser ut och varierar. :)
Inget märkligt med det.

Du mäter DC-resistans, det som anges för elementet är växelspänningsimpedans.
Dvs både resistans och reaktans.

Hur mycket det skiljer mellan de två beror bl.a på magnetsystemet och högtalarens mekaniska
parametrar, såsom konvikt, kantupphängningens styvhet m.m.

Det beror också på vad tillverkaren väljer att ange för impedans, ty om du tar ett datablad
och kikar på impedanskurvan så ser du att impedansen inte är konstant.
Utan tillverkaren får helt enkelt välja att rapportera en impedans som är något mellan lägsta
impedansen och upp till medelvärdet av impedansen över frekvensområdet.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2013-11-19 11:15

Oki,tack för svaren :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: DC-resistans..

Inläggav Perfector » 2014-04-15 13:44

zapanasta skrev:En kort fråga,har mätt mina flesta löselement med multimeter.Är ett element märkt ex 8 ohm så brukar dc-resistansen va något lägre men brukar sällan handla om mer än ca 1 ohm.

Men har ett par peerless element som är märka 16 ohm,dom har en dc-resistans på 11ohm.

Man tycker ju dom borde va märkta 12ohm,eller va säger ni?

Sen har jag ett par till peerless element som är märkta 8ohm,dom mäter 8,3 ohm..

Det skiljer alltså 2,7ohm mellan dom i dc-resistans,och det ena paret märkt 16 ohm och det andra 8 ohm (Lite märkligt tycker jag :? )

Vill minnas att normen säger 20% tolerans på rDc innan man räknar ner till en lägre angiven impedans i element.
Så ju högre märkesimpedans elementet har desto större procentsats. Är det till nån hjälp?

Hjälp, den tråden var gammal den
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till DIY-forum