Frågor angående basmodul

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Borgaren

Frågor angående basmodul

Inläggav Borgaren » 2005-03-18 01:31

Hejsan alle glada!!
Jag är lite av amatör, men tycker detta är barnsligt kul !!
Jag behöver lite hjälp och synpunkter. Jag halkade på ett banan skal in på hififorumet:s sida. Lusläste genast allt och beslöt mig för att bygga eget. Det klara valet var ju då hfsl-1.
Nu är det så att jag ska bygga mig en subb oxå, men hittade inget som verkade tillräckligt välbeprövatför att det skulle vara omöjligt att misslyckas för en nybyggare.
Tills jag fick tag i Ino:s produktkatalog. Vilken läsning :)

Vilket ger mig ett dilemma och några dumma frågor. Ställer dom här eftersom ni verkar ha bättre koll på Ingvars grejer!

Kommer p-2 / x-2 att intergrera lika väl med hfsl som PiP?
Som jag förstått så är det mkt svårt just på hfsl.....

Jag vill oxå ha ett cr8, kan man köra både lfe och två kanal samtidigt? Är det isf bra?

Går p-2 tillräckligt djupt med kraft för hemmabio/basgungig musik? Jag älskar låga toner!! Kanske ska jag satsa på x-2? Vad tycker ni?
Storleken talar dock lite emot x-2.

Slutligen en lite känslig fråga, förlåt herr Engeholm om du läser..
Vad tycker ni om hfsl-1 vs PiP ???
Jag har inte hört PiP själv, men Gud vet att mina Hfsl vart dyrare 8O Defenitivt filterna.

Men helheten omkring PiP med basmodulerna, aktiva filter, och bakkanaler är mkt positivt för en som inte är elektronik ingejör!!
Ska jag kanske överväga ett byte? Antar att det är bäst att provlyssna iallafall!!
// Mr frågvis

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-18 11:29

Det finns väl för vissa ett nöje i att ha byggt någonting själv också !! :D
NN

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Frågor angående basmodul

Inläggav Naqref » 2005-03-18 11:37

Borgaren skrev:Kommer p-2 / x-2 att intergrera lika väl med hfsl som PiP?
Som jag förstått så är det mkt svårt just på hfsl.....

Hmmm nu har jag inte läst allt om dessa försöka att integrera hfls-1 med basmoduler men har det skett med aktivt-hp-filtrering oxå? Om inte så är det inte så konstigt att det har varit svårt att få till. Nästan dömt att misslyckas. Kör man däremot med aktivt filter med lagom brant delning både för lp och hp så bör man få till ett bra resultat.

Jag vill oxå ha ett cr8, kan man köra både lfe och två kanal samtidigt? Är det isf bra?

Minns inte exakt hr cr8 är uppbyggd men vet att cr80 har funktioner så att man ska kunna blanda ihop lfe med den vanliga signalen men det enklaste är ju att ställa in recievern så att den själv sköter inblandningen av lfe till frontkanalerna (som du delar aktivt och då får ut lfe till basmodulerna). Så har jag kört med bra resultat.

Slutligen en lite känslig fråga, förlåt herr Engeholm om du läser..
Vad tycker ni om hfsl-1 vs PiP ???

hfls-1 är snyggare! :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-18 11:59

Det är lugnt, Borgaren - bara fråga på! :D

HFLS-1 vs Pip verkar vara en återkommande fråga och i vanlig ordning önskas en "solklar vinnare" utses. :wink:

Den text som Ingvar lägger ang Pip ut får mig att tro att Pip är en bättre signalåtergivare än HFLS-1. Här tror (!) jag Pip är en vinnare.

HFLS-1 är en trevlig högtalare som presenterar ett ljud som är lite laidback och med bra pondus i basen. Den större membranarean i HFLS-1 bör iaf lägga grund till högre bas-spl-kapacitet. Jag tillåter mig tro att det finns lyssnare som kan välja HFLS-1 framför Pip beroende på hur HFLS-1 låter, trots en vetskap om "mer korrekthet" i Pip. Många har "klangideal" och tycker om ljud, även om det på sista tiden har blivit tabu och fult och tycka något...

Försöken med att integrera basmodul till HFLS-1 känns inte som att dom är gjorda fullt ut. Ett OK incitament men inte mer. Som Naqref skriver saknas HP-filtrering till HFLS-1 varför basen och HFLS-1 grumlar varandra och den stora fördelen (distminskning för bas/mellanregistret) tappas...

I mina ögon är både HFLS-1 och Pip två goda kandidater högtalare som garanterat tål jämföras mot andra, dyrare, högtalare. Vilken man väljer beror på smak och vald strategi.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-18 12:03

Jag påstår att det finns ett lyckat försök av integration av HFLS-1 med basmodul!

Den som lyckats skriver tämligen flitigt på detta forum.

Jag påstår att det går alldeles utmärkt att integrera HFLS-1 med basmodul, så länge man väljer aktiv filtrering och inte försöker att använda högdistorderande baselement med tokiga parametrar! 8)

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-18 12:09

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-03-18 12:17

Hej hej!
Jovisst blev det lyckat att använda basmoduler till HFLS-1! Så lyckat att jag inte kan tänka mig att köra utan basar mer... 8)
Förutom att basen blev djupare och renare så blev det en fantastiskt ökad klarhet och renhet i övre basen och mellanregistret. Utan basmoduler pumpar HFLS-1 på bra med bas och djupt går den. Antar att det kan gå ut lite över återgivningen i registren strax ovan.

Angående piP vs. HFLS-1 så står båda högtalarna i min lägenhet just nu. Aktivt delade så föredrar jag piP framför HFLS-1. Det är en renare återgivning med en bättre ljudbild. Dock är HFLS-1 mer förlåtande på dåligt inspelade skivor. Vill dock poängtera att HFLS-1 är en fantastiskt bra högtalare den med! Håller helt med EA här - det finns nog många som skulle föredra det lite med "laid back"-ljudet från HFLS-1. Svårt att sätta en entydig vinnare. Igen håller jag med EA, de flesta andra högtalare i prisklasserna över (och under 8) ) får en mycket svettig match mot någon av dessa högtalare!

Med vänlig hälsning,
Rickard
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-18 12:31

Nu kanske jag ska påpeka att jag inte lyssnat på Rickards anläggning. Men eftersom jag just nu pillar ihop 4 basmoduler med NHT 1259 ligger mig basmoduler varmt om hjärtat!

Jag skulle våga påstå, utan hands-on erfarenhet av HFLS-1, att skillnaden mellan ett par HFLS-1 och ett system bestående av ett par NHT 1259 är rätt enorm. Åtminstone om man höjer volymen över viskningsnivå.

En stor fördel med basmoduler jämfört med högtalare som får göra hela jobbet själv är att systemet kan justeras på flera sätt. Möjliga parametrar att pilla på är t ex: Nivån på den aktiva delningen, och att basmodulerna kan placeras för bästa basåtergivning samt sidosystemen för bästa klang/ljudbild.

/Jonas

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-03-18 12:38

Fyra nht1259? Nice!
Jag har faktiskt haft lite hemliga drömmar om att bygga 2 bastorn med 4 basar per torn (b4h kallas de då va?). Det lär dock bli problem att övertyga flickvännen om projektet.
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-18 12:49

Jag funderade länge och väl innan jag valde just fyra stycken och just fyra stycken med basreflex dessutom.

Ljudtrycksmässigt tror jag att två (med basreflex) räcker gott och väl, men då förlorar man lite av möjligheten att påverka frekvensgången genom att placera basmodulerna på sluga sätt. Ur det perspektivet är fyra stycken mer lagom.

Man kan ifrågasätta varför jag väljer basreflex, men jag har två skäl till det:
1) Den är lättare att proppa igen om man tycker sluten låda passar bättre i det aktuella rummet, än om man bygger med sluten låda och upptäcker att man behöver lite mer nivå vid 20 Hz.

2) Mitt rum är relativt stort (68 m3) och dessutom något otätt - dock är väggarna ur basens synvinkel sannolikt mycket hårda. Jag är osäker på vad som blir bäst, men gissar att basreflex blir det.

Jag bygger mina som LTS B1, alltså 50x50x61 cm. Tycker det är behändigast. Men vill man ha åtta stycken 1259 tror jag min favoritform är B2, alltså den med ett element på var sida. Då kan man stapla dem på varandra eller låta bli, beroende på humör (rum). Bygger man torn är man ju låst.

Angående flickvän: helt klart inte så lätt att övertyga om 4 st. Ännu mindre 8. :P

/J.

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-03-18 14:06

Magnus bygger just basmoduler till sina HFLS-1, se http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=4912
Jag hoppas höra detta system snart...

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-03-18 14:16

Å ja mä.

Användarvisningsbild
swede

Inläggav swede » 2005-03-19 14:18

Jag är klar nu... Det låter riktigt bra!

Hittills har jag bara byggt ett torn med två stycken 10":are, som nu står i vardagsrummet och ruskar till lägenheten ordentligt.

Jag har material hemma till ett torn till, men ville först bygga bara ett för att "se hur det blev".

De blir stora, jäkligt stora, för att passa in i ett normalt vardagsrum. Vete tusan var jag skall ställa torn nummer två.

Men med brant delning, Behringer cx2310, 24dB / oktav, låter det riktigt bra, både med HFLS1 och ProAc 2.5 clones. Dock har jag inte hunnit mäta in det ordentligt med mätapparatur, så jag kör lite på känsla. Körde igång spår 9 på Nitin Shawney (Beyond Skin plattan, Anthem without Nation), då den är otroligt basintensiv och vred ner alla vred till nästan noll. Då kommer man ganska nära verkligheten och skakar inte sönder lägenheten. Det är (aldelens FÖR) lätt att dra upp basen för högt - vilket leder till att man får HÖG bas, inte linjäritet.

Med ett torn till tror jag att jag i alla fall inte kan beklaga mig för att inte ha ett baskapabelt system. ;:)

Men både HFLS1 och ProAc clones mår bra av att avlastas basen. Man kan spela högre utan att dista och det är en fröjd att lyssna.

//magnus

Borgaren

Inläggav Borgaren » 2005-03-19 21:09

Hehehe några torn blir det inte för min del, då får jag betala hela min hyra själv när flickvännen drar!

Okey, det låter kul att det inte ska vara ngr problem med att bygga sub till hfsl. Jag tycker att dom låter toppen. Då kommer jag att modifiera dom till spela slutet i mindre lådor. Ev inbyggda i golvare med subben under eller som stativare i samma storlek men med sandfyllda delar av kabinetten.

Jag ska leta reda på ett filter som klarar detta, har läst en del av behringer, men så mycket funktioner behöver jag nog ej. Vill hellre ha ett renodlat hifi filter. Typ cr8, fast det är väl inte helt enkelt att lägga vantarna på...Ngn som vet nåt bra alternativ? Jag är ingen ingenjör direkt fast jag kan löda. Men helst färdigt filter dock. :wink:

Jag tycker att hfsl är mkt snyggare än pip, inredning ligger mig varm om hjärtat. Därav önskan att "bygga in" subben och stativarna i en golvare. Minskar tyvärr möjligheterna med placering av subbasarna men....det kanske funkar utmärkt

Nagref: jag ska kolla om det där md det inbyggda filtret på receviern. Jag hade tänkt mig att snåla och använda befintligt steg i reciviern för att driva topparna. Svårigeheten som jag ser det ligger i att få de stegen att få signal utan låga frekvenser. Att sätta det aktiva filtret på pre out och mata basfärstärkaren med det bör inte va ngt problem, men jag vill avlasta topparna som sagt. Jag vet inte om det går att lösa på ngt sätt på receviern. Kanske har fel
Dock skulle det gå utmärkt med separat förförstarkare eller Nad reciviers där man kan brygga tillbaks signalen till dom inbyggda stegen. Usch det där vart rörigt... Jag ska läsa på!

Jaja Tack för hjälpen :P // Daniel

Återgå till DIY-forum