Går i tankar att bygga en bredbandig QRD diffusor att montera på väggen bakom min soffa, som nu är helt kal, och skulle vilja bolla lite idéer med er.
Bakgrund
Avståndet från väggen bakom soffan till öronen är 110 och jag tänkte bygga två stycken bredvid varandra som båda är 85 cm breda var för att täcka upp hela soffans bredd. Dessa kommer endast behöva vara 40cm höga för att ingripa på alla de första och andra reflexerna i rummet. Så förhoppningsvis så kommer det inte se så klumpigt ut heller!

Jag räknade med hjälp av hemsidan ( http://www.mh-audio.nl/diffusor.asp#calcul ) fram att en diffusor som är 85 cm bred, 17 cm djup och i primtalet 17 är aktiv mellan 718 Hz och 4195 Hz. Spaltbredden blir då härligt jämna 5 cm och likaså blir de olika spaltdjupen i diffusorn i jämna centimeter; 10, 4, 9, 16, 8, osv.
Frågeställning
Vad jag undrar rakt upp och ner är ifall en dylik lösning blir tillfredsställande aktiv när den bara är 40 cm hög? Känner mig rätt så säker att fallet så kommer bli eftersom den totala storleken täcker upp de första och andra reflexerna. Men jag frågar hellre först om det är något jag har missat med diffusionsapplikationer innan jag lägger pengar och tid på en massa okunskap.
Andra tanken jag har är ifall MDF är det bästa materialet för projektet?
Tänkte mig 10mm för ramen, baksidan och bottnarna i varje spalt, samt 6mm för skiljeväggarna. Apropå; Är det pluggning, trälim och tvingar som gäller om man inte har överhandsfräs?
Om ni har några invändningar mot lösningen eller ifall någon av er har några matnyttiga tips till mig inför limningen så är det bara skrika till!
Det är därför jag startar tråden

Mvh,
/Christopher