DIY surroundhögtalare?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-12-17 18:06

Standarden är helt oberoende av rummet och den säger att de tre front-
högtalarna skall vara 22,5 grader isär. När det gäller kontrollrum så beror
kravet på antal surroundhögtalare på hur stort rummet är. Små rum skall
ha flera än stora.

Men ITU-standarden är ett påhitt utifrån (International Telecommunications
Union) som det inte finns någon vett bakom alls. Att man skall mixa efter
en annan standard när man gör radio än när man producerar film är ju helt
huvudlöst, tror de att folk har två olika kvalificerade surround-anläggningar
där hemma?

Självklart lyssnar praktiskt taget alla som alls lyssnar på surround-ljud, på
radiosänd surround i samma anläggning som de tittar på film med.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: DIY surroundhögtalare?

Inläggav DQ-20 » 2013-12-17 18:39

celef skrev:
DQ-20 skrev:(Det verkar som alla vill ha Ino A2 men att många inte är sugna på att betala för dem.)°


Vad vill du ha sagt med det? Stör det dig? Vad angår det dig? Är du iö?


Värst vad du vässar. Det var bara ett konstaterande. Som jag uppfattar läget alltså. The filth is in the mind of the beholder, vettu.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2013-12-17 20:53

IngOehman skrev:Oj!

Vilken reaktion. Trampade han på någon öm tå, eller vad handlade det där
om egentligen. :?

Det var väl ett konstaterande bara. Och det är väl inget fel med att vilja ha
a2, och att inte vilja betala för dem är ju inte så konstigt heller. Vem vill det?
Gratis är bäst, och hur var det nu... helst skall de vara kalla och torra också?


:lol:
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Re: DIY surroundhögtalare?

Inläggav celef » 2013-12-17 20:54

DQ-20 skrev:
celef skrev:
DQ-20 skrev:(Det verkar som alla vill ha Ino A2 men att många inte är sugna på att betala för dem.)°


Vad vill du ha sagt med det? Stör det dig? Vad angår det dig? Är du iö?


Värst vad du vässar. Det var bara ett konstaterande. Som jag uppfattar läget alltså. The filth is in the mind of the beholder, vettu.

/DQ-20


:lol:

ni två...
Bikinitider

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-17 22:04

Tack för svaren. Jag skall försöka förtydliga lite, men det spelar kanske inte så stor roll, men eftersom du frågar så :-)

IngOehman skrev:Nej, det är tvärtom - för att det skall fungera så måste det introducera delay.
Lagom mycket för att fungera och lagom lite för att inte ställa till det.


Ok, coolt

IngOehman skrev:Det är inte rummets storlek det handlar om, det är att det är fler än en
som skall kunna lyssna.


just det (tack)

IngOehman skrev:
Bjorn_ skrev:Problemet som jag har sett det är att det är (för min del och möblering) svårt att få till placering med endast två bakhögtalare. Men sprider man det på 6 rent av så verkar det genast vettigt igen, drömmen lever :-)

Fast om det är svårt att få till två så borde det vara än värre med många,
för de skall ju inte placeras hur som helst.


Också sant, jag har inget bra rum helt enkelt. Men mitt vardagsrum/tvrum/stereolyssningsrum kommer förbli som det är. Jag har dock en projje till i ett annat rum där det redan står en surroundstärkare av skapliga mått. Där har jag faktiskt en chans att göra en halvmesyr och av rent utbildningssyfte skulle jag gärna sätta upp lite fler bakhögtalare (inte fler kanaler alltså) bara för test. Jag ser större möjligheter med fler högtalare helt enkelt efter att ha läst denna tråd, sen får vi väl se om det blir bra eller inte. Meningen är inte att bygga nirvana-hembion med felaktigt placerade högtalare för det förstår jag att det inte går.

IngOehman skrev:
Bjorn_ skrev:Om man då skall ha en 7.1 setup så blir det alltså minst 9 men helst 11 högtalare om det skall bli bra, puuh... (enligt dina preferenser iaf)

Jag hänger inte med i ditt resonemang nu.

Varifrån kom antalen, och varför säger du att det är mina preferenser? :o



Du skrev tidigare:

IngOehman skrev:Och min uppfattning är att fyra stycken är en stor förbättring jämfört med
två, men att det egentligen behövs minst sex för att det skall bli riktigt bra.


Så, kanske fel av mig att skriva det som dina preferenser, men det var där jag fick det ifrån i vart fall :-)

och då snabböversatte jag det i huvudet på mig själv

5.1 källmaterial=
Frontar+center+4 st bakhögtalare=7
men helst
frontar+center+6 bakhögtalare=9

7.1 i källmaterial=11 eller 13 beroende på uppfattning dårå

IngOehman skrev:Och för det andra så kan jag inte se att jag skrivit någonting i den här tråden
som borde få någon att tro att jag förespråkar flera högtalare för 7.1 än för
5.1. Det gör jag inte.

Nä, det hoppas jag inte att jag insinuerat. Jag undrade mest hur de med surroundsetuper har det med sina bakhögtalare (i antal). Jag har aldrig haft någon dröm om att köra med mer än 5.1 som källmaterial, men har nu förstått att man kan ha fler högtalare och att det under rätt förutsättningar kan ge en bättre ljudbild/spridning. Sen vad jag förstår så finns det en del titlar som är släppta med 7.1 spår, och då borde man rimligtvis kunna köra 7.1 som källmaterial också i en "äkta" 7.1 setup, (alltså 7.1 kanaler med 13 högtalare eller vad man nu väljer att köra). Hur den kodningen fungerar är jag dock inte insatt i. Men det finns ju både Dolby och DTS HD Master som båda finns med 7.1 information. Men som sagt, hur de är kodade i 7.1 vet jag inte. De har kanske fulat och mixat isär det på något knepigt sätt, men här får du gärna fylla i :-)

Jag tänkte bara att om man har en "äkta" (om det nu finns) 7.1 setup så vill man väl ha fler högtalare på de kanalerna också...

Blev jag tydligare nu? :-)

Vänligen
Björn

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-17 22:20

Nu skrev jag fel igen. Med fyra Bakkanaler i 7.1 blir det till och med 4 kanaler x 3 högtalare, alltså totalt 12 bakhögtalare plus frontar och center. Men jag kan ju vara helt ute och cykla.

Användarvisningsbild
dukanvadet
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2012-02-18

Inläggav dukanvadet » 2013-12-17 23:25

Jag tror ingvar menar att det blir bäst med minst 6 högtalare runtom/surround totalt. Alltså både på "sidorna" och bak tillsammans om man tänker klassisk 7.1.
Och att dom även på 5.1 ska vara placerade runtom, både sidorna och bakom?

Sen anser han att om dom drivs som 5.1 eller 7.1 egentligen inte spelar så stor roll?

Bjorn_
 
Inlägg: 1179
Blev medlem: 2011-12-27

Inläggav Bjorn_ » 2013-12-17 23:51

Yes. Förstod det (nu) från ett tidigare inlägg, ville bara förklara hur jag tänkte. Jag har aldrig lyssnat på något källmaterial i 7.1 heller för den delen. Bara bättre och sämre 5.1 och 6.1. Har som sagt aldrig fått till något bra surround hemma men jag har lyssnat på många bra anläggningar, på bio bland annat :) (men även hembiosar)

Edit:tillägg
Sorry för eventuell kapning, bygg nåt kul nudå! ;)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: DIY surroundhögtalare?

Inläggav DQ-20 » 2013-12-18 14:50

celef skrev:
DQ-20 skrev:
celef skrev:
DQ-20 skrev:(Det verkar som alla vill ha Ino A2 men att många inte är sugna på att betala för dem.)°


Vad vill du ha sagt med det? Stör det dig? Vad angår det dig? Är du iö?


Värst vad du vässar. Det var bara ett konstaterande. Som jag uppfattar läget alltså. The filth is in the mind of the beholder, vettu.

/DQ-20


:lol:

ni två...


Först och främst tycker jag du ska kamma dig och torka sperman ur skägget.

För det andra kan man fundera på varför kloner på Inos surroundhögtalare verkar vara populära på åtminstone faktiskt.se. AndersD byggde ju ett helt gäng som var konceptuellt snarlika Ino A2, liksom Decisive Audio. I gruppbeställningen av Muppar fanns det en variant som liknade A1. Jag tolkar det som att flera tycker att högtalarna just konceptuellt är mycket tilltalande, även om man av något skäl inte vill ha Ino. IÖ konstruerade ju en "direktstrålande" surround för LTS och Naqref gjorde en liknande variant med trekantigt kabinett med låg bygghöjd. Denna lösning verkar dock inte lika populär att klona längre. Jag kan inte säga vad som är bäst - jag har för lite erfarenhet av anläggningar med bakhögtalare. Kanske någon annan kan berätta om den uppfattade skillnaden.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-12-18 15:02

Sen finns det ju IÖs gamla Dice att "kopiera" om man nu inte vill köra många.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2013-12-18 15:32

Nattlorden skrev:Sen finns det ju IÖs gamla Dice att "kopiera" om man nu inte vill köra många.


Den fanns som komplett DIY-konstruktion i en gammal MoLt från 90-talet, främst menad för ambiofoni och gamla Dolbysystemet (som väl i princip är ambiofoni + kompression/expansion av skillnadssignalen för att öka kanalseparationen). Konstruktionen använde SEAS dubbelelement med en domediskant i mitten. I konceptet ingick även en dipol som placerades mitt på väggen bakom lyssnarposition med ljudet riktat mot de bakre hörnen.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2013-12-18 15:33

Nattlorden skrev:Sen finns det ju IÖs gamla Dice att "kopiera" om man nu inte vill köra många.


Hur ser då den ut?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: DIY surroundhögtalare?

Inläggav steveo1234 » 2013-12-18 15:34

DQ-20 skrev:
celef skrev:
DQ-20 skrev:
celef skrev:
DQ-20 skrev:(Det verkar som alla vill ha Ino A2 men att många inte är sugna på att betala för dem.)°


Vad vill du ha sagt med det? Stör det dig? Vad angår det dig? Är du iö?


Värst vad du vässar. Det var bara ett konstaterande. Som jag uppfattar läget alltså. The filth is in the mind of the beholder, vettu.

/DQ-20


:lol:

ni två...


Först och främst tycker jag du ska kamma dig och torka sperman ur skägget.

För det andra kan man fundera på varför kloner på Inos surroundhögtalare verkar vara populära på åtminstone faktiskt.se. AndersD byggde ju ett helt gäng som var konceptuellt snarlika Ino A2, liksom Decisive Audio. I gruppbeställningen av Muppar fanns det en variant som liknade A1. Jag tolkar det som att flera tycker att högtalarna just konceptuellt är mycket tilltalande, även om man av något skäl inte vill ha Ino. IÖ konstruerade ju en "direktstrålande" surround för LTS och Naqref gjorde en liknande variant med trekantigt kabinett med låg bygghöjd. Denna lösning verkar dock inte lika populär att klona längre. Jag kan inte säga vad som är bäst - jag har för lite erfarenhet av anläggningar med bakhögtalare. Kanske någon annan kan berätta om den uppfattade skillnaden.

/DQ-20


Skillnaden mellan lösningarna kan jag inte kommentera. Däremot kan jag säga att LTS versionen av bakhögtalare är tillräckligt bra för mig i antal om 8 i mitt lyssningsrum.
En kopia på dem skulle alltså fungera utmärkt för mig.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35499
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-12-18 15:40

Olle Mirsch har också publicerat några olika diy surroundhögtalare.
Både till Big Bang-systemeet och Hyper-systemet.

Beskrivningar av dessa finns i den stora PDF-filen på forumets portalsida.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Re: DIY surroundhögtalare?

Inläggav celef » 2013-12-18 15:42

DQ-20 skrev:
celef skrev:
DQ-20 skrev:
celef skrev:
DQ-20 skrev:(Det verkar som alla vill ha Ino A2 men att många inte är sugna på att betala för dem.)°


Vad vill du ha sagt med det? Stör det dig? Vad angår det dig? Är du iö?


Värst vad du vässar. Det var bara ett konstaterande. Som jag uppfattar läget alltså. The filth is in the mind of the beholder, vettu.

/DQ-20


:lol:

ni två...


Först och främst tycker jag du ska kamma dig och torka sperman ur skägget.

För det andra kan man fundera på varför kloner på Inos surroundhögtalare verkar vara populära på åtminstone faktiskt.se. AndersD byggde ju ett helt gäng som var konceptuellt snarlika Ino A2, liksom Decisive Audio. I gruppbeställningen av Muppar fanns det en variant som liknade A1. Jag tolkar det som att flera tycker att högtalarna just konceptuellt är mycket tilltalande, även om man av något skäl inte vill ha Ino. IÖ konstruerade ju en "direktstrålande" surround för LTS och Naqref gjorde en liknande variant med trekantigt kabinett med låg bygghöjd. Denna lösning verkar dock inte lika populär att klona längre. Jag kan inte säga vad som är bäst - jag har för lite erfarenhet av anläggningar med bakhögtalare. Kanske någon annan kan berätta om den uppfattade skillnaden.

/DQ-20


jag tycker du är en väldigt otäck människa och jag kan inte annat än önska att du snart får en varning för ditt hemska språkbruk och ditt sätt att anklaga folk
Bikinitider

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: DIY surroundhögtalare?

Inläggav DQ-20 » 2013-12-18 17:15

celef skrev:jag tycker du är en väldigt otäck människa och jag kan inte annat än önska att du snart får en varning för ditt hemska språkbruk och ditt sätt att anklaga folk


Tack för dina synpunkter!

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-12-18 17:18

Eri skrev:
Nattlorden skrev:Sen finns det ju IÖs gamla Dice att "kopiera" om man nu inte vill köra många.


Hur ser då den ut?


Se här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 26#1556226
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-12-18 17:20

DQ-20 skrev:
Nattlorden skrev:Sen finns det ju IÖs gamla Dice att "kopiera" om man nu inte vill köra många.


Den fanns som komplett DIY-konstruktion i en gammal MoLt från 90-talet, främst menad för ambiofoni och gamla Dolbysystemet (som väl i princip är ambiofoni + kompression/expansion av skillnadssignalen för att öka kanalseparationen). Konstruktionen använde SEAS dubbelelement med en domediskant i mitten. I konceptet ingick även en dipol som placerades mitt på väggen bakom lyssnarposition med ljudet riktat mot de bakre hörnen.


Du har möjligvis inte möjlighet att kolla upp vilket nummer så man kan försöka få tag på det?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: DIY surroundhögtalare?

Inläggav DQ-20 » 2013-12-18 17:25

steveo1234 skrev:Skillnaden mellan lösningarna kan jag inte kommentera. Däremot kan jag säga att LTS versionen av bakhögtalare är tillräckligt bra för mig i antal om 8 i mitt lyssningsrum.
En kopia på dem skulle alltså fungera utmärkt för mig.


LTS-högtalaren var om jag minns rätt en ganska dyr lösning det också. Ca 2500 kr/st vilket ju blir ca 20 papp för 8! Elementens kvalitet var väl lite mer än vad nöden kräver. Samtidigt har jag fått intrycket att du krämar på rätt friskt därhemma. Lådorna var väl lite svårbyggda om man inte köpte lådsatsen, som var CNC-fräst. Naqref gjorde en variant på EPS där man helt sonika byggde en kub som man sågade isär i sann DIY-anda. En lustig grej med denna platta variant var att man kunde placera dem fritt i rummet om man inte hade någon vägg att hänga dem på. Man tog då två stycken och placerade back-to-back.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2013-12-18 17:25

Äh fjöl av nu va, sareva så sareva!

Bild
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2013-12-18 17:26

Nattlorden skrev:
DQ-20 skrev:
Nattlorden skrev:Sen finns det ju IÖs gamla Dice att "kopiera" om man nu inte vill köra många.


Den fanns som komplett DIY-konstruktion i en gammal MoLt från 90-talet, främst menad för ambiofoni och gamla Dolbysystemet (som väl i princip är ambiofoni + kompression/expansion av skillnadssignalen för att öka kanalseparationen). Konstruktionen använde SEAS dubbelelement med en domediskant i mitten. I konceptet ingick även en dipol som placerades mitt på väggen bakom lyssnarposition med ljudet riktat mot de bakre hörnen.


Du har möjligvis inte möjlighet att kolla upp vilket nummer så man kan försöka få tag på det?


Jag ska se om jag hittar numret ikväll. Det var i samband med serien om ambifoni.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn
 
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2006-04-29

Inläggav Eri » 2013-12-18 17:33

Den är alltså avsedd för hörn-placering. Det ger ju en del begränsningar. Verkar inte direkt lättbyggd heller.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-12-18 17:51

NiklasF skrev:Äh fjöl av nu va, sareva så sareva!

Bild

Ja den där är rätt så rolig och konceptuellt inte alls olik a2 och a3, och
faktiskt så gjorde jag en trevägsversion samtidigt som jag konstruerade
a3, alltså 1996/1997.

Den är inte helt olika den där, men heller inte helt lik. Den saknar ju både
assymetrin och det direktstrålande baselementet. Men den använde som
den där ett baselement, två mellanregisterelement och två diskanter, även
om jag gjorde en version med tre diskanter också.

Ingen av dem gjordes i flera exemplar än prototypexemplaren, inte för att
de blev dåliga, utan för att jag bedömde att de var lite over the top för
hemmabiografer. De var i själva verket mer än man behöver även för stor-
biografer. ;)

Jag gillade med med tre "diskanter" mest.

Och jag jobbade vidare på en tvåvägig storversion med 8" och tre diskan-
ter, men eftersom a3 blev kapablare än man någonsin behöver så blev det
ändå den största, och när sen a2 hottades upp så tyckte jag att även a2
var mer än tillräckliga och a3, men vara något större kapacitet, utgick. Men
för RIKTIGT stora hemmabiografer (uppåt 100 m^2 eller större) så vore
det kanske kul att göra en jättesurround ändå...

Har en gammal ide (byggde inte någon prototyp) på en surround som är
kompatibel med PA-Top2+2.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2013-12-18 21:02

Eri skrev:Den är alltså avsedd för hörn-placering. Det ger ju en del begränsningar. Verkar inte direkt lättbyggd heller.


Dice är ju den kommersiella versionen. För DIY-versionen bygger man bara en kub och sågar av hörnen. Sedan sätter man på baffel och så är det klart. Men det är som sagt en gammal lösning och kanske inte riktigt anpassad för moderna format. Tror jag iallafall.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2013-12-18 21:28

IngOehman skrev:Ja den där är rätt så rolig och konceptuellt inte alls olik a2 och a3, och
faktiskt så gjorde jag en trevägsversion samtidigt som jag konstruerade
a3, alltså 1996/1997.

Den är inte helt olika den där, men heller inte helt lik. Den saknar ju både
assymetrin och det direktstrålande baselementet. Men den använde som
den där ett baselement, två mellanregisterelement och två diskanter, även
om jag gjorde en version med tre diskanter också.

Ingen av dem gjordes i flera exemplar än prototypexemplaren, inte för att
de blev dåliga, utan för att jag bedömde att de var lite over the top för
hemmabiografer. De var i själva verket mer än man behöver även för stor-
biografer. ;)

Jag gillade med med tre "diskanter" mest.

Och jag jobbade vidare på en tvåvägig storversion med 8" och tre diskan-
ter, men eftersom a3 blev kapablare än man någonsin behöver så blev det
ändå den största, och när sen a2 hottades upp så tyckte jag att även a2
var mer än tillräckliga och a3, men vara något större kapacitet, utgick. Men
för RIKTIGT stora hemmabiografer (uppåt 100 m^2 eller större) så vore
det kanske kul att göra en jättesurround ändå...

Har en gammal ide (byggde inte någon prototyp) på en surround som är
kompatibel med PA-Top2+2.


Vh, iö


Skulle vara intressant att se div mätningar på hur informationen ligger i nyare filmer, vad det snittar på för nivåer och i vilka frekvenser dessa ligger, har bara sett någon enstaka sådan och då var det någon rulle som verkligen stack ut och hade fulla nivåer även på infran, riktigt så stora surrar kan gemene man kanske inte ha men om det är nästan eller lika mycket info i dom bakre som i frontarna, varför skall man då inte ha lika kapabla surrar som frontar?

Mycket funderingar blire :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57246
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-12-18 21:50

Infra lär du inte kunna riktningsbestämma, så den spelar basmodulerna bäst.

Så det borde vara gränsen för riktningshörseln som styr var delningen bör ligga och därefter kan du räkna ut kapacitetsbehovet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Inläggav AndersP » 2013-12-18 22:10

Tja.., har man dubbelt så många surrar som frontar kanske halva kapaciteten räcker?
Fast du kanske menar filmer som har mer energi i surroundljudfältet än i frontljudfältet?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2013-12-18 22:25

Om vi nu skippar tankarna på 4 burkar per kanal utan en 5.X eller 7.X och om att ha en burk per dedikerad kanal.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Kraniet
 
Inlägg: 12554
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2013-12-18 23:36

helt meningslöst att låta nån av högtalarna spela fullrange. H/V front delas 80-120Hz, centern och surrounderna 120Hz eller högre. Resten tar de multipla basarna hand om.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Inläggav Evil_Homer » 2013-12-18 23:45

Sudda bort infon om infra, det skulle jag uppenbarligen inte skrivit med :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster