tänkte bygga 2 kompletta sub/sat system

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hm2

tänkte bygga 2 kompletta sub/sat system

Inläggav hm2 » 2014-01-04 02:05

chena.

Jag tänkte införskaffa lite mätutrustning och sen bygga 2 kompletta sub/satsystem.

Har byggt lite blandat innan men nu tänkte jag designa/beräkna allt själv.

Ska göra en ny tråd i teknikforumet om diverse frågor jag har om det tekniska med mätning och sånt.

jaja hur som helst så har jag i princip bestämt mig för i vardagsrummet så ska jag ha
2 b&c 18tummare i isobarik och sen ett par golvstående burkar med 2st ~5tums scanspeak med slitskon i varje och sen antingen en amt eller en scanspeak diskant.

i sovrummet ska jag ha högtalarna skjutandes ner mot sängen ca 0.5-1m ifrån så jag kan ligga på rygg och få fint stereoljud, anledningen till detta är att jag jobbar hårt i veckorna och generellt så ligger jag helst kvar i sängen så länge det går på helgerna.
tanken här är att ha 2 datorer (en surf/en audio produktion) med 2 skärmar rakt över mig (monterade i "hödjled") på ett svängbart stativ (har redan datorerna) och sen burkarna på sidan om dessa, sen en sub under sängen. kanske lite udda men när jag sitteroch leker med ljud så kan det lätt blir många timmar åt gången och man blir lätt trött. man blir mindre trött av att ligga ned.

i sovrummet tänkte jag ha en peerless xls 12 tummare som är runt 6 år, den har ett lustigt nummer och verkar vara en prototyp, hittar ingen info om den kan man säga. så den måste jag mäta parametrar på. som sidoburkar blir det samma som i vardagsrummet, men , det blir bara en 5 tums scanspeak i varje.

Ja det är planen och presentationen av vad jag ska göra här.

systemen ska användas till audioproduktion och musikspelning från multipla datorer samtidigt, och jag har extremt höga krav.

nu till ett par frågor. kan man brygga vilka integrerade förstärkare som helst? är det plus-plus bara? Anledningen till att jag frågar är att i sovrummet så kommer allt stå riktigt nära och där behövs inte så mycket effekt, jag tänkte då köpa billigaste separerbara integrerade naden och sen brygga den till basen, om det går dvs.
set att nads slutsteg har en switch på baksidan, vad gör den switchen egentligen?

Mic vet jag vad jag vill ha: en earthworks m30 men jag nöjer mig nog med en m23.
har en micstärkare, en rane enkanals, den är klassad som riktigt bra av förståsigpåarna, men det är ingen earthworks. en tråkig sak med den är att den har en switchad nätdel som i 220v-länder med en dynamisk mic (48v inte igång) ger synliga komponenter ner till 17-18khz, typ -36db rel signalen jag spelar in. rane sa att det var inom spec, den kommer troligtvis gå att använda till nåt som måste ha fantom. men till min EV re27 så känner jag att den inte är värdig i dagsläget, tror jag måste bygga en konventionell nätdel till den och hacka mig in nånstans.

utrustning som jag har nu: en oanvänd 18tums b&c, ska köpa en till identisk.
en oanvänd xls 12a som jag måste mäta parametrar på.
typ 10datorer
en bra djmixer, ska köpa en till, till sovrummet
ett aktivt dbxfilter, ska köpa ett till, möjligtvis rane 2vägs.
en liten rotel 30w
en 40-50w nad integrerad
ett behringer ep1500, behöver ett steg till, ett mycket mindre.
ett esi julia
ett native instruments audio kontrol, behöver 2 kort till, minst ett blir rme, troligtvis pcie. 2 måste va totalt plugnplay med linux (mina surfburkar)
har även en electrovoice re27 mic, funderar på om den kan användas till nåt skoj. Den är ganska speciell.
har även ett par logitech halvbrusiga 1 liters ca 300kr burkar som min enda anläggning för tillfället, och jag börjar tröttna.

[b]jag kommer behöva mjukvara, vad rekommenderar ni för mätning av T-S parametrar, frekvensgång, thd och allt annat[ crap?/b]

beräkna lådor ska jag göra också, funkar winisd här eller finns det bättre? det behöver inte va gratis, men helst inte massa tusen heller.

Ser att en del har några mystiska diyboxar till arta, vad gör dom boxarna? Måste jag också ha en sån om jag ska använda arta?

mvh/ hm2

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-01-04 14:14

Jag skulle rekommendera att du bygger två lådor till dina artontummare i stället, och kör lite LT på dom så behöver inte lådorna bli så stora i alla fall. Det finns några fantastiskt bra trådar om LT på forumet. Två lådor är alltid bättre än en.
Som frontsystem kan du ju kolla på det här:
http://www.hifikit.se/hifi/ismette-mkiii-mtm

Excelfilen unibox407.xls går att hitta gratis på nätet, och är en bra början när man gör överslag på lådtyper, volymer och avstämningar, så kan man lägga in det hela i ett mer avancerat simuleringsprogram när man grovsållat lite.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-04 23:30

just nu har jag bara en artontummare. den verkar trivas bra i lådor från 220 liter och uppåt, men det anser jag vara alldeles för stort, så därför tänkte jag göra en isobarik så jag kan få in grejerna i halva lådan. det verkade billigast iaf.

men jag tror även det blir total overkill, med råge. byggde en låda med 2 okända tolvor i för ett par år sen som jag gav till farsan, även den en isobarik, push/pull, och den var det helt sinnessjukt mycket överkapacitet i när jag väl hörde den, den kunde demolerat hela huset kändes det som.

vad gör linkwitz transformen egentligen? kan man komma ner på halva lådstorleken med det? basen är en b&c 18sp100 http://www.bcspeakers.com/products/lf-d ... -0/18ps100 visst det är inte jbl men det duger säkert bra ändå.

alternativet är att helt droppa 18tummarn och köpa en mindre bas, har kikat lite på scanspeaks grejer men inte simulerat nåt. tror en tolva skulle duga bra i vardagsrummet och en bra 8a skulle säker bli bra i sovrummet.

båda systemen ska ju delas aktivt bas/topp och då undrar jag om det är nån vits i att bygga toppar som mekaniskt går ner långt under 80-100nånting? allt det ska ju bort ändå liksom, och jag ska inte köra grejerna separat någonsin. tänkte att jag kunde sikta på så små lådor det går, gärna slutna, om det det är lämpligt dvs.

satt o läste lite om hur man mäter t-s parametrar, och det verkar minst sagt besvärligt, det måste gå att göra med hjälp av mjukvara. vilka program klarar att mäta sånt? gärna budgetprogram, ska mäta en enda bas liksom.

nån som har några anledningar till att man ska köra topparna mer fullrange när man ändå ska dela dom vid ca 80-100?

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-01-05 12:49

gjorde 2 simuleringar på en av scanspeakarna, en sluten och en basreflex.
Bild

jag undrar inte om det här blir en bra låda men mer om vilket kurva jag ska sikta på här när det ska delas aktivt vid 80 eller 100 (24db LR), vill jag ha full output ner långt under 100 eller räcker det med det andra alternativet för att det ska låta sömlöst ändå i slutändan?

edit: stor bild hoppas jag http://forumbilder.se/DBI4F/burkar
edit igen: men satan vilken skit, tydligen blir det inte större

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-06 21:59

Isobarik gillar vi. Passar bra till element som vill ha oförskämt stor låda.
Har själv 6st peerless 315 swr 12" som ville ha 120liter st 8O så jag gjorde 3 st 55liters isobarik låder hyffsat små smidiga och låter tajt och artikulerade. Speciellt nu när dom är slutna oxå.

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2014-01-06 22:02

Och vid högre volymer behåller dom artikulationen

Återgå till DIY-forum