av RogerGustavsson » 2014-01-17 18:37
När det gäller Dadaelectronics köper man dem kanske direkt från dem i Belgien? Dyra är de och fortfrande inte lika genomarbetade som Keith Snook's projekt som tyvärr inte finns som köpeprodukt.
De kinesiska korten är inga kloner och avviker från såväl originalen som de med uppdaterade kort som finns hos Dada och Net Audio. Jag skulle undvika de kinesiska då redan textens innehåll verkar tveksam.
Quad 405-2 och de uppdateringar genom främst Bernd Ludwig och senare Keith Snook, har gjort dem mera passande för annat än Quad ESL. Originalen i form av 405 hade tidigt ingripande skyddskretsar och fungerade inget vidare med konventionella högtalare med lite lägre impedanser. 405-2 har lite snällare skyddskretsar men har ändå kvar en del begränsningar. De kretsändringar Snook gjort förenklar förstärkaren och gör den mera allround. Även en fullt ombyggd 405 når förmodligen inte riktigt upp till några av dagens bättre slutsteg och något kraftverk är det inte tal om men den är ändå användbar med många högtalare. Själv har jag använt mina med Magnepan Tympani (8 ohm biamp), MP Miniring, Ino piP, Carlsson OA-51/52 m.fl.
Jerker finns i Uppsala och heter jarre på faktiskt.se.