Ett bra ellement eller fyra medelmåttor?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Helmut

Ett bra ellement eller fyra medelmåttor?

Inläggav Helmut » 2014-01-19 20:57

Har kört söder min högtalare med 5,5 tumsbas- mellanregister av märket Fokal 60 watt.
Ska jag bygga nya lådor med dyra 5,5 tums element eller skall jag välja 4 st något billigare 5,5 eller 6,5 tums element och parallell och seriekoppla dessa.
Erfarenheten av mina baslådor av typen TL är att 4 st 8 tumare ger snabbare transienter än ett element på 12 tum. Dessvärre går 4 st 8 tumare inte så djupt ner i basen.
Inbillar mig att det är lättare för flera element med kortare slaglängd att behålla talspolen där magnetstyrkan är lika kraftig. Fokal elementet har ganska lång slaglängd och jag misstänker att den vid kraftigare ljudstyrkor har lite svårt att i ytterläget vända när polariteten på strömmen ändras och spolen skall dra tillbaks konen mot mittenläget.
Jag är inne på att jag skall använda 6,5 tums element. Lådorna skall användas i min hemmabio och drivas med 250 watt per kanal.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2014-01-19 23:10

Frågan är lite hur mycket High och hur mycket Fidelity du är ute efter?

Focal är mycket fina element så har du spelat sönder dessa så behöver du betydligt tåligare element. Hur långt ner skall elementen delas och med vilken branthet delar du?

Något som Beyma 6P200Fe är stryktåliga av attan men dela dem under 100-80 Hz kommer inte att funka ens i basreflex.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2014-01-21 00:36

Jag har bara ett hi-pass filter som delar vid ca 4 kHz. Borde kanske haft ett hp filter eftersom jag använder högtalarna i min hemmabio.
Jag har inte direkt tänkt använda skithögtalare. Har tänkt mig 6,5 tums element av Peerless kvalite. Jag är snarare ute efter att minska slaglängden så att högtalaren nästan kan återge fyrkantvågor.
Vet inte om jag tänker fel om jag utgår från att ett högtalarelement låter bättre vid låga nivåer och att ljudet blir sämre vid höga ljudnivåer eftersom talspolen vid längre slaglängd kommer att röra sig i ett svagare magnetfält.

Användarvisningsbild
phazer

Inläggav phazer » 2014-01-21 09:17

Det tror jag stämmer att disten ökar med större slaglängd på ett givet element, men man kan ju inte generellt säga att bara för att ett element har mindre konutslag så har det mindre dist än ett annan element. Det beror på många faktorer och måste jämföras med mätning vid samma SPL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-21 09:41

Helmut (och faktiskt alla andra som skrivit i tråden också): Det är lite
svårt att kommentera det du (ni) säger då du (ni) ser ut att underför-
stå en massa saker som är skapligt eller till och med helt felaktiga.

Det där att det är svårt att lära sig det man redan vet, du (ni) vet.

Tror du (ni) måste börja med att olära dig (er) allt det som du (ni) ut-
går ifrån är riktigt nu.

- - -

Här kommer några frågor kan ni börja med att ta till er, ställ dem till er
själva och fråga er varifrån ni fått det att svaren på dem alla är ja. När
ni vet varifrån ni fått dessa ideer, så stryk allt ni lärt er från samma håll:

Går fyra 8-tummare mindre djupt i basen?

Är det svårare att hålla spolen i gapet om slaglängden är kort?

Tål fina element extra mycket effekt?

Är Peerless en kvalitet?

Ger kortare slaglängd bättre fyrkantsåtergivning?

Svaret på alla dessa frågor är "nej", eller "det finns inget sådant sam-
band", eller "det beror på och det beror på mycket".

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
phazer

Inläggav phazer » 2014-01-23 09:29

IngOehman skrev:Ger kortare slaglängd bättre fyrkantsåtergivning?

Om jag tolkar dig rätt menar du att större slaglängd på ett givet element inte ger större dist? Rent fysikaliskt känns det som ett givet element borde ha ett eller flera punkter på konutslaget där insignalen påverkar konen närmast det optimala och utanför dessa borde disten öka med avståndet från punkten. Sen är det kanske inte helt självklart att denna punkten är på origo (på samma sätt som att en förbränningsmotor har ett optimalt varvtal).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 09:33

Kan det vara så att Ingvar syftar på elementets maximala slaglängd som en indikation på återgivningskvalité?
Dvs att bara för att ett element klarar av att slå 25mm så betyder inte detta att den behöver återge varken bättre eller sämre på 5mm använd slaglängd jämfört med ett annat element som har en maximal slaglängd på 10mm och använder 5mm av dessa.

Att elementets återgivningen blir (oftast)sämre vid xmax jämfört med när konen knappt rör sig tror jag inte någon har några invändningar mot, men att ett elements maximala slaglängd inte indikerar välljud på något sätt. Dvs man kan inte dra en slutsats om att ett element kommer låta bättre/återge korrektare bara för att den har en kortare slaglängd; det behövs mer information än så.

Återgå till DIY-forum