Festival Stereo a la Budget

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DavidToivonen

Festival Stereo a la Budget

Inläggav DavidToivonen » 2014-02-06 06:15

Tjenare!

Inför dem obligatoriska festivalbesöken så tänkte jag försöka mig på att bygga mig en festival stereo!
Det ända problemet är att jag inte har sådär värst mycket pengar till förfogande! :(
Så då är min fråga, är det någon som kan hjälpa mig med förslag på vad man kan använda för att få ihop en vettig låda med det man har hemma och kanske lite köpta delar! :D
Tänkte mig något liknande bilhögtalare, bilstereo, bilbatteri i en låda på hjul varianten!
Skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få! :D

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2014-02-06 06:45

Kolla på lite olika projekt du hittar genom att googla "diy boombox".

En liten strömsnål men effektstark digitalförstärkare för 12-voltsbruk tillsammans med ett par tolvor i basreflexlåda avstämd runt 45 Hz, och så ett par mellanregister och diskanter placerade för god spridning. Det behöver inte bli så dyrt om man köper ett billigt kit element.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-02-06 11:11

Hej och välkommen...

Frågan är vad du har hemma och som du tänkt använda. Jag tänker särskilt på typ av högtalarelement. En nyckelfaktor vid batteridrivna system är att använda element med (mycket) hög verkningsgrad. Då kan man få ut högre ljudtryck vid relativt låg ineffekt. Därför är det oftast inte så lämpligt att använda biffiga basar med feta gummisurrounder. Bäst blir det nog med typ PA-element som ju dessutom ofta är rätt så bredbandiga, så att man slipper delningsfilter och diskanter.

Användarvisningsbild
RuneStone

Inläggav RuneStone » 2014-02-06 21:52

Ska kolla om jag hittar länk till fulings bygge.. en klass d förstärkare från kina för en hundring och så några begagnade bilhögtalare..drog nästan inge batteri och spelade tillräckligt högt
Kompromiss är aldrig ett alternativ

Användarvisningsbild
Fuling

Inläggav Fuling » 2014-02-06 23:33

Inte ens en hundring, tror jag gav 47:- för förstärkaren fraktat och klart. Otroligt prisvärd tills det började regna, då klappade den ihop av luftfuktigheten men kom igång igen när det torkade upp. Minns inte nån modellbeteckning men det var nån klass D-modul på ca. 2x8W köpt Ebay, säljs av hur många handlare som helst där.

Användarvisningsbild
DavidToivonen

Inläggav DavidToivonen » 2014-02-07 15:46

Tack för tipsen allihopa!
Då kommer jag till nästa fråga, vad är det bästa materialet att bygga själva lådan av? Då den måste ju vara hyfsat stöt, fukt och "svaj"tålig! :)

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2014-02-07 17:28

DavidToivonen skrev:Tack för tipsen allihopa!
Då kommer jag till nästa fråga, vad är det bästa materialet att bygga själva lådan av? Då den måste ju vara hyfsat stöt, fukt och "svaj"tålig! :)

Formplywood/formplyfa kanske?
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Återgå till DIY-forum