Bygga baslådor med Wigo Acustic 10"?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Bygga baslådor med Wigo Acustic 10"?

Inläggav Zeeall » 2014-02-08 22:31

Har två Wigo acoustic pmt 245 37 105 som ligger och skräpar.

Har sökt runt på och det finns knappt nån information om dom men lyckades hitta en på ett franskt forum som har mätt upp.

Fo: 29 Hz
QTs: 0.26
Qes: 0.29
Qme: 2.15
Vas: 41 liters (about)
Re: 2.5 Ohms
Mms: 45 grams (that is strong for a 25cm but the coil is actually 37 mm)


Äre nått som det går att använda tro? Hade väl tänkt mig en portad låda runt 50 liter.

Bild

Bild
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Inläggav JB » 2014-02-10 00:49

35 hz avstämning vore nog lagom om du ska använda dom till musiklyssning, finns säkert någon vänlig person här som kan hjälpa dig att räkna ut en lämplig port :)

Användarvisningsbild
Zeeall
 
Inlägg: 1551
Blev medlem: 2007-11-29
Ort: Arboga

Inläggav Zeeall » 2014-02-11 20:11

JB skrev:35 hz avstämning vore nog lagom om du ska använda dom till musiklyssning, finns säkert någon vänlig person här som kan hjälpa dig att räkna ut en lämplig port :)


Ja, det vore trevligt! Tog en titt på Basta! och ögonen stod i kors efter en stund :?
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
JanA Igen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2016-02-05

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav JanA Igen » 2018-02-15 17:20

Hur gick det blev det något bygge?
Det tar sig sa bagar'n och sket i ugnen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav Perfector » 2018-02-15 17:25

Zeeall skrev:Har två Wigo acoustic pmt 245 37 105 som ligger och skräpar.

Har sökt runt på och det finns knappt nån information om dom men lyckades hitta en på ett franskt forum som har mätt upp.

Fo: 29 Hz
QTs: 0.26
Qes: 0.29
Qme: 2.15
Vas: 41 liters (about)
Re: 2.5 Ohms
Mms: 45 grams (that is strong for a 25cm but the coil is actually 37 mm)


Äre nått som det går att använda tro? Hade väl tänkt mig en portad låda runt 50 liter.

[ Bild ]

[ Bild ]

av tygramen att döma är det Isophonbaserade element
Är det så då är allt från 38 liter och uppåt mycket acceptabelt.
Absolut kanonljud har jag fått med 10" i 60 liter basreflex.
då kan man flytta möbler med basdraget, och det låter väldigt vackert.
Bygg och ha roligt.
Edit:
Kan tillägga att röret är enkelt om man struntar i att stämma och i stället belastar konen med luftfjädern i röret.
Korgens ytterdiameter genom Pi x 2.36 ger innerdiameter och längd i 60, men även 50 liter.
då rör sig konen allt mindre ned mot lägre frekvenser och den styrningen ökar elementets effekttålighet som är den mekaniska tåligheten
Talspolen tål uppemot 3 ggr. så mycket effekt innan den brinner upp.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav Fostex » 2018-02-16 19:30

...vilket är ett (på faktiskt.io) omdebatterat sätt att konstruera högtalarlådor på, jag föreslår att vänta in en riktigt simulering från någon som har tid att göra en sådan.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav Perfector » 2018-02-16 19:43

Fostex skrev:...vilket är ett (på faktiskt.io) omdebatterat sätt att konstruera högtalarlådor på, jag föreslår att vänta in en riktigt simulering från någon som har tid att göra en sådan.

Simulera, det gör man arbete.
Här redovisas faktiska bygganvisningar.
Lådans volym och rörberäkning är provad flera gånger fast med Isophon PSL 245/60 och då detta element ser ut att vara isophon baserat på filtkanten (vilket det bara var isophon som gjorde) så kan jag lova att det inte blir dåligt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav Cortado » 2018-02-16 19:51

Perfector skrev:
Fostex skrev:...vilket är ett (på faktiskt.io) omdebatterat sätt att konstruera högtalarlådor på, jag föreslår att vänta in en riktigt simulering från någon som har tid att göra en sådan.

Simulera, det gör man arbete.
Här redovisas faktiska bygganvisningar.
Lådans volym och rörberäkning är provad flera gånger fast med Isophon PSL 245/60 och då detta element ser ut att vara isophon baserat på filtkanten (vilket det bara var isophon som gjorde) så kan jag lova att det inte blir dåligt.


Simulera gör man så man slipper arbeta utifrån gissningar från någon som inte är bekant med Helmholtz.

Tycker inte du ska lova så mycket, för tidigare simuleringar från andra trådar visar att din metod ger väldigt varierande resultat. Om man är ute efter en överraskning så är din metod bra men om man vill ha någon säkerhet i att det blir bra så använder man sig av etablerade metoder.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav Perfector » 2018-02-16 19:56

Cortado skrev:
Perfector skrev:
Fostex skrev:...vilket är ett (på faktiskt.io) omdebatterat sätt att konstruera högtalarlådor på, jag föreslår att vänta in en riktigt simulering från någon som har tid att göra en sådan.

Simulera, det gör man arbete.
Här redovisas faktiska bygganvisningar.
Lådans volym och rörberäkning är provad flera gånger fast med Isophon PSL 245/60 och då detta element ser ut att vara isophon baserat på filtkanten (vilket det bara var isophon som gjorde) så kan jag lova att det inte blir dåligt.


Simulera gör man så man slipper arbeta utifrån gissningar från någon som inte är bekant med Helmholtz.

Tycker inte du ska lova så mycket, för tidigare simuleringar från andra trådar visar att din metod ger väldigt varierande resultat. Om man är ute efter en överraskning så är din metod bra men om man vill ha någon säkerhet i att det blir bra så använder man sig av etablerade metoder.

Det kan precis lika gärna vara så att simuleringen inte återspeglar verkligheten som tvärtom.
Jag liter blint på praktiska prov.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav Cortado » 2018-02-16 20:00

Zeeall skrev:Har två Wigo acoustic pmt 245 37 105 som ligger och skräpar.

Har sökt runt på och det finns knappt nån information om dom men lyckades hitta en på ett franskt forum som har mätt upp.

Fo: 29 Hz
QTs: 0.26
Qes: 0.29
Qme: 2.15
Vas: 41 liters (about)
Re: 2.5 Ohms
Mms: 45 grams (that is strong for a 25cm but the coil is actually 37 mm)


Äre nått som det går att använda tro? Hade väl tänkt mig en portad låda runt 50 liter.


Tycker det saknas lite data för att man ska kunna simulera en basreflex, kanske finns någon som vet exakt vad det där är här på forumet. rolfzetterberg kanske?

Man skulle ju kunna mäta diametern på centrum av upphängningen t.ex. och sen gissa på ett Xmax. Kan du mäta diametern på upphängningen? (centrum av bullen)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav Cortado » 2018-02-16 20:09

Perfector skrev:Det kan precis lika gärna vara så att simuleringen inte återspeglar verkligheten som tvärtom.
Jag liter blint på praktiska prov.


Om vi jämför simuleringar gjorda i Basta! och färdiga recept efter din metod så är resultaten garanterat mer konsekventa med simuleringarna.

Att lita blint på saker är en dålig princip, tycker jag.

Användarvisningsbild
JanA Igen
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2016-02-05

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav JanA Igen » 2018-02-16 20:32

Borde ju finnas papper på elementen Wigo tillverkade ju högtalare mellan 1950-1986 och höll ju skaplig nivå.

Ljudex 5 byggdes på denna Wigo PMT 245/37/105 + Peerless KO 40 MRF + LK10DT
Det tar sig sa bagar'n och sket i ugnen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav Perfector » 2018-02-16 20:39

Cortado skrev:
Perfector skrev:Det kan precis lika gärna vara så att simuleringen inte återspeglar verkligheten som tvärtom.
Jag liter blint på praktiska prov.


Om vi jämför simuleringar gjorda i Basta! och färdiga recept efter din metod så är resultaten garanterat mer konsekventa med simuleringarna.

Att lita blint på saker är en dålig princip, tycker jag.

Så att lita på sina öron och erfarenheten därav är enligt dig sämre än att titta på en graf i ett program som "simulerar"?
Märkligt sätt att förhålla sig då det är öronen som slutgiltigt ska samtycka till musiken.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav Cortado » 2018-02-16 21:34

Perfector skrev:Så att lita på sina öron och erfarenheten därav är enligt dig sämre än att titta på en graf i ett program som "simulerar"?
Märkligt sätt att förhålla sig då det är öronen som slutgiltigt ska samtycka till musiken.


Tycker du att det var det jag sa?..

Att "lita blint" är ju precis det omvända av "Det tror jag inte på förrän jag ser det med mina egna ögon!".. typ "Det tror jag på utan att behöva se det med mina egna ögon!".

Det är ett vanligt missförstånd att de som pratar simuleringar och mätningar inte alls bryr sig om "hur det låter" - det är precis tvärtom! Det ju superviktigt vad ett par friska normalfungerande öron tycker om "ljudet", mätningarna viktiga för att vi ska få objektiv data som förklarar och beskriver den subjektiva statistiken från åsikterna människor har. Vi kan alltså med objektiv data förutsäga med ganska god säkerhet säga vad som kommer att "låta bra". Simuleringen är ju en slags baklängsmätning.. typ, så den är ju viktigt den med, så man slipper leta i mörkret.

Dvs, man är ute efter är ju att förstå vad öronen gillar, så att man kan göra högtalare och varje gång kunna göra en högtalare som alla orön gillar. Tro det eller ej, det har forskats mycket på vad människor gillar när det kommer till högtalare. Jag kan tipsa om Floyd Tooles bok "Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms", den kan öppna en helt ny värld även för dig som hållt på länge.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav Perfector » 2018-02-16 22:10

Cortado skrev:
Perfector skrev:Så att lita på sina öron och erfarenheten därav är enligt dig sämre än att titta på en graf i ett program som "simulerar"?
Märkligt sätt att förhålla sig då det är öronen som slutgiltigt ska samtycka till musiken.


Tycker du att det var det jag sa?..

Att "lita blint" är ju precis det omvända av "Det tror jag inte på förrän jag ser det med mina egna ögon!".. typ "Det tror jag på utan att behöva se det med mina egna ögon!".

Det är ett vanligt missförstånd att de som pratar simuleringar och mätningar inte alls bryr sig om "hur det låter" - det är precis tvärtom! Det ju superviktigt vad ett par friska normalfungerande öron tycker om "ljudet", mätningarna viktiga för att vi ska få objektiv data som förklarar och beskriver den subjektiva statistiken från åsikterna människor har. Vi kan alltså med objektiv data förutsäga med ganska god säkerhet säga vad som kommer att "låta bra". Simuleringen är ju en slags baklängsmätning.. typ, så den är ju viktigt den med, så man slipper leta i mörkret.

Dvs, man är ute efter är ju att förstå vad öronen gillar, så att man kan göra högtalare och varje gång kunna göra en högtalare som alla orön gillar. Tro det eller ej, det har forskats mycket på vad människor gillar när det kommer till högtalare. Jag kan tipsa om Floyd Tooles bok "Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms", den kan öppna en helt ny värld även för dig som hållt på länge.

jag har aldrig simulerat utan bara mätt färdiga produkter med hjälp av kunnigt folk.
Jag har under de 25 år som jag byggt aldrig stött på några öron som inte gillat det dom hört av allt jag byggt.
Erfarenheter under denna tid och samlande av dessa ger mig en god bild av vad man kan bygga med olika element.
Och i detta fall med Wigo-elementen så känner jag igen Isophons element som är de enda jag nånsin mött som har en tätlist av filt runt korgen som bilden visar, och dessa element kan jag på mina 5 fingrar samt har fått högsta omdöme av Wikström som körde och tror jag fortfarande kör Isophon element i Sverige.
Det finns ingen anledning att tvivla på mina kunskaper (för mig) baserat på det jag skrivit ovan trots att jag slutade bygga 2002.
Kunskapen tappar man inte så lätt.
Det är som att lära sig cykla. Har man en gång lärt sig sitter det i.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav jonasp » 2018-02-16 22:29

Således argumentum ad verecundiam. Som tur är funkar auktoritetsargument väldigt dåligt på faktiskt.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav Perfector » 2018-02-16 22:34

jonasp skrev:Således argumentum ad verecundiam. Som tur är funkar auktoritetsargument väldigt dåligt på faktiskt.

Va bra att jag bara talar om vad jag haft för mig och överlåter det auktoritära till andra som gillar det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav Cortado » 2018-02-17 00:40

Perfector skrev:jag har aldrig simulerat utan bara mätt färdiga produkter med hjälp av kunnigt folk.


Jag har simulerat och mätt, både med hjälp av och utan hjälp av kunnigt folk, både färdiga och ofärdiga produkter.

Perfector skrev:Jag har under de 25 år som jag byggt aldrig stött på några öron som inte gillat det dom hört av allt jag byggt.


Under mina 39år har jag aldrig stött på någon som gillat något av det du byggt. Eftersom 39 är mer än 25 så måste det vara fler som inte gillar det du byggt än de som gillat det du byggt. Logiskt.

Perfector skrev:Och i detta fall med Wigo-elementen så känner jag igen Isophons element som är de enda jag nånsin mött som har en tätlist av filt runt korgen som bilden visar, och dessa element kan jag på mina 5 fingrar samt har fått högsta omdöme av Wikström som körde och tror jag fortfarande kör Isophon element i Sverige.


Jag kan på mina tio fingrar räkna alla mina tio tår, samt alla andra saker jag har som är färre än 10. Frågan är hur många fingrar Isophon-elementen fick av Wikström?

( Vet inte vem Wikström är/var men jag är rätt säker på att det egentligen inte har så stor relevans i en faktabaserad diskussion eftersom det omdöme du pratar om troligen endast bygger på subjektiva intryck, helt utan kalla och tråkiga mätningar. )

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav Perfector » 2018-02-17 00:51

Cortado skrev:
Perfector skrev:jag har aldrig simulerat utan bara mätt färdiga produkter med hjälp av kunnigt folk.


Jag har simulerat och mätt, både med hjälp av och utan hjälp av kunnigt folk, både färdiga och ofärdiga produkter.

Perfector skrev:Jag har under de 25 år som jag byggt aldrig stött på några öron som inte gillat det dom hört av allt jag byggt.


Under mina 39år har jag aldrig stött på någon som gillat något av det du byggt. Eftersom 39 är mer än 25 så måste det vara fler som inte gillar det du byggt än de som gillat det du byggt. Logiskt.

Perfector skrev:Och i detta fall med Wigo-elementen så känner jag igen Isophons element som är de enda jag nånsin mött som har en tätlist av filt runt korgen som bilden visar, och dessa element kan jag på mina 5 fingrar samt har fått högsta omdöme av Wikström som körde och tror jag fortfarande kör Isophon element i Sverige.


Jag kan på mina tio fingrar räkna alla mina tio tår, samt alla andra saker jag har som är färre än 10. Frågan är hur många fingrar Isophon-elementen fick av Wikström?

( Vet inte vem Wikström är/var men jag är rätt säker på att det egentligen inte har så stor relevans i en faktabaserad diskussion eftersom det omdöme du pratar om troligen endast bygger på subjektiva intryck, helt utan kalla och tråkiga mätningar. )

Akrediterad Generalåterförsäljare av Isophon Tyskland och med ett unikt kunnande om deras element.
Mycket av det jag kan om Isophon har jag lärt mig av honom.
Därtill har jag kommit på en del alldeles själv och fått hans godkännande.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav darkg » 2018-02-17 01:14

Ungefär här bjuder traditionen att någon suckar lite och att Perfector irriterat föreslår att frågaren själv ska få ta ställning till förslagen. Sen kan vi nog sätta en bakre parentes. För denna gång. :)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare
 
Inlägg: 14496
Blev medlem: 2013-03-20
Ort: Trosa

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav Perfector » 2018-02-17 01:41

darkg skrev:Ungefär här bjuder traditionen att någon suckar lite och att Perfector irriterat föreslår att frågaren själv ska få ta ställning till förslagen. Sen kan vi nog sätta en bakre parentes. För denna gång. :)

Yes boss.
:P :P
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bygga baslådor med Wigo Acustic 10

Inläggav jonasp » 2018-02-19 10:06

Zeeall skrev:Har två Wigo acoustic pmt 245 37 105 som ligger och skräpar.

Har sökt runt på och det finns knappt nån information om dom men lyckades hitta en på ett franskt forum som har mätt upp.

Fo: 29 Hz
QTs: 0.26
Qes: 0.29
Qme: 2.15
Vas: 41 liters (about)
Re: 2.5 Ohms
Mms: 45 grams (that is strong for a 25cm but the coil is actually 37 mm)



Jag har roat mig med att titta lite på möjliga dimensioneringar. Ett problem är att parametrarna som anges ovan inte är riktigt samstämmiga. Minst en av dem är fel. Sedan saknas det ju en hel del data också (induktans (relativt oviktigt här), x-max, effekttålighet). Om vi gissar att Vas snarare är 100 liter finns det hyfsade förutsättningar. "Problemet" är dock att du använder LTS F1, som i sig själva är förvånansvärt djupbaskapabla. Jag är inte säker på att det blir så mycket bättre med att bygga basmoduler med detta element.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster