Moderator: Redaktörer
rikkitikkitavi skrev:Tunnare limfog av högre tryck. Syftet är inte att maximera hållfastheten.
bakerman22 skrev:Skarven blir fan starkare än skivorna..
ratata skrev:bakerman22 skrev:Skarven blir fan starkare än skivorna..
- Precis som jag också upplever det. Men jag har sista tiden även upptäckt att den blir lika stark utan skruvarna med bara medelmåttigt tryck. Det verkar som dagens trälim närapå skulle kunna täta Fukushima.
Aerob skrev:Högt tryck skulle jag vilja påstå är ett substitut, om än sämre, för en god passform. När det gäller mdf så bör man slipa på ytan då den är behandlad med något vaxliknande. Ett tips är att ta två spillbitar, plana ytorna och lägga på ett jämnt tunt lager lim. Lägg ihop, pressa samt rör den ena biten i små cirklar tills den inte längre rör sig lätt. Håll sedan ihop bitarna med enbart handkraft i en minut, lägg ifrån dig biten och låt limmet härda. Försök sedan dela på bitarna..
En vis man sa en gång att allt lim som pressas ur en fog är lim som inte skulle ha varit där från första början...
Lagom mängd lim, vilket är mindre än vad gemene man tycks använda, jämnt tryck och en god passform är nyckeln till en bra limning.
njoak skrev:Kan tipsa om den här videon för lite tester på hur olika limningar beter sig i praktiken:
http://www.youtube.com/watch?v=14Mkc63EpMQ
Aerob skrev:Det är inte alltid så enkelt när man jobbar med massivträ, använder man en fuktig trasa eller svamp och torkar med så kommer man samtidigt som man torkar bort lim även göra limmet tunnare och massera ner lim i porerna som sedan kan ställa till problem vid ytbehandling. Då är det bättre att när limmat börjat härda och få en gummilik konsistens skära bort överflöd med ett stämjärn. För mdf-byggen som ska lackas så fungerar det ju duglig, varför man vill få ett överflöd av lim för att sedan lägga tid på att ta bort det igen förstår jag dock inte..
Som sagt, allt lim som pressas ur en fog är lim som aldrig skulle ha varit där från första början, utanför fogen gör det ju liksom ingen nytta!
bakerman22 skrev:
Fast om man inte är möbelsnickare så tar man ju hellre det säkre före det osäkra och vräker på massor.![]()
Visst blir det mer efterarbete, men det blir tätt.![]()
sky_eye skrev:bakerman22 skrev:
Fast om man inte är möbelsnickare så tar man ju hellre det säkre före det osäkra och vräker på massor.![]()
Nej det gör "man" verkligen inte.
Jag har itne riktigt förstått det där med att lägga på oerhörda mängder lim.
Det blir inte bättre, bara fulare.
eksund skrev:Om man vill undvika limfrossa vid stora limningar kan man
ABSOLUT SPÄ VITLIMMET med LITE vatten, så får man
mer tid att montera sina alster.
Lite längre presstid och det blir lika hållfast som utan spädning.
sky_eye skrev:bakerman22 skrev:
Nej det gör "man" verkligen inte.
Jag har itne riktigt förstått det där med att lägga på oerhörda mängder lim.
Det blir inte bättre, bara fulare.
ratata skrev:bakerman22 skrev:Skarven blir fan starkare än skivorna..
- Precis som jag också upplever det. Men jag har sista tiden även upptäckt att den blir lika stark utan skruvarna med bara medelmåttigt tryck. Det verkar som dagens trälim närapå skulle kunna täta Fukushima.
sky_eye skrev:Vi säger väl så då.
bakerman22 skrev:sky_eye skrev:Vi säger väl så då.
Sorry.. Glömde att jag skrev på Faktiskt.se.
Vad använder du för lim förresten? Manuellt tuggat urskogsträbark av tibetanska munkar, blandat med kamelsperma från långhåriga kameler från dom mörkaste dalarna av det obebodda Sahara?
Det är väl inget annat som duger?
På Faktiskt är ju dom flesta i princip odödliga. Att göra en så dum sak som att dra på för mycket lim är väl ingen som gör? Det är ju i vilket fall inget som någon skulle erkänna.
Tänk denna skam...
sky_eye skrev:eksund skrev:Om man vill undvika limfrossa vid stora limningar kan man
ABSOLUT SPÄ VITLIMMET med LITE vatten, så får man
mer tid att montera sina alster.
Lite längre presstid och det blir lika hållfast som utan spädning.
Det kanske håller tillräckligt, men det blir absolut inte lika hållfast!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster