Subbar till Dynaudio DM 2/7 *Nu byggtråd*

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
variosboy

Subbar till Dynaudio DM 2/7 *Nu byggtråd*

Inläggav variosboy » 2014-02-24 16:02

Hej!

Köpte mig i helgen ett par DM 2/7 och ska nu dra igång ett projekt för att få till ett bra basstöd till dessa.

Tanken är att bygga en 2400mm lång bänk vid lyssningsväggen som inrymmer baslådorna längst ner vid golvet och med en hylla ovanför där alla elektronik ska husera.

Spelar på tvären i ena änden av ett 4,5x8 meter långt rum, takhöjd 2,7m.

Är dock lite fundersam på vad som kan vara lämpligt och vettigt när det kommer till elementval.
Första tanken var att bygga in 6st slutna lådor på 50 liter vardera och placera en SLS 12 i varje och driva dessa basar med ett EP4000 + miniDSP.

Borde jag satsa på en annan lösning och i så fall vad? Andra basar (färre men bättre)? Andra lådor? Vad tror ni?

Förstår att det inte är den bästa lösningen att ha basarna på detta viset, men kravet för att WAF ska vara uppfyld är att inget får finnas utanför bänkens område så att säga, så det är inbyggt i bänken som gäller.. :wink:

Har mina stativare några särskilda egenskaper man bör tänka på att matcha när man väljer basarna? Så att det blir så homogent som möjligt..

Skall användas till film och musik.

Edit: rubriken..
Senast redigerad av variosboy 2014-03-22 21:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2014-02-27 22:26

Förstår att första inlägget är lite rörigt och har flera lite halvvimsiga frågor i sig...

Nu har jag hur som helst tänkt lite till och läst lite trådar här och fastnat lite för Scan speak 30W/4558T00.

Testade lite i Basta och skulle nu vilja veta om jag är på rätt väg.

Volym: 80 liter, Q = 0,56

Bild

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-27 23:44

Hej Variosboy!

Jag har liknande funderingar, och är inte så kunnig ännu. Men här har du lite spontana funderingar från mig. Ber om ursäkt på förhand ifall jag skriver något galet.

Rummet är hyfsat stort, och därav gissar jag grovt att rumsförstärkningen är ganska liten, och subbar som har flack avrullning och gräver djupt kan passa bra. Ännu mer så om rummet är ganska otätt (bild-googla på öhman room gain så hittar du ett diagram, jag gissar att du hamnar nära lägsta kurvan). Motsatsen vore en liten tät bilkupé, där jag gissar att en brantare avrullning som börjar högre upp passa bättre. Ifall du ska köra slutna lådor råder jag dig att simulera något element som jag tror gräver ännu djupare i sluten låda än de du nämnt. T ex Dayton RSS390HF-4. *ajajaj, hoppas inte vår militante SLS-kramare Fjonkalicious ser detta :D*

Vad gäller att matcha karaktären i dina DM 2/7 så tror jag att det delvis beror på hur högt och brant du delar, och om du alls delar. Låter du dina DM spela fullt ut nedåt så är det nog viktigare med matchande karaktär. Delar du vid t ex 80-100 Hz och inte alltför flackt så har du nog skurit bort det mesta som har med basreflexen att göra i dina DM, då blir matchning mindre viktig tror jag.

I övrigt så har du nog bra förutsättningar i och med att du ska ha en DSP med i systemet. Då kan säkert dela och fasa ihop dina DM med subbarna optimalt, och justera frekvensresponsen ordentligt mot peakar från rummet.

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2014-02-28 07:43

Tack för ditt svar!

Ja, rummet är ganska stort och med en öppning som inte har någon dörr man kan stänga. Jag har för avsikt att dela topparna och eventuellt stoppa i de pluggar som finns till basreflexportarna beroende på hur det påverkar ljudet.. kan tyvärr inte ha dom så långt från bakre väggen som jag gissar är optimalt, så det borde vara rätt att ha i pluggarna då!?

Ska ta en titt på elementet du hänvisar till.
Är som sagt öppen för alla förslag!

Något bra tips på vart man hittar de elementen till "rätt" pengar?

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2014-02-28 07:46

Aj aj aj, ser nu att det 15" och tyvärr får det inte plats på höjden. Har max 34 centimeter att tillgå! Vilken av 12":arna i samma serie ska man kika på?

Edit: stavning.
Senast redigerad av variosboy 2014-02-28 17:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-02-28 07:57

8)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-02-28 08:56

Tror 10-12" funkar utmärkt till DM 2/7 som spelar snällt och fint men inte så starkt. Hade samma högtalare ihopparade med 2st sls10:or ett kort tag och det fungerade bra.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-28 13:37

variosboy skrev:Aj aj aj, ser du att det 15" och tyvärr får det inte plats på höjden. Har max 34 centimeter att tillgå! Vilken av 12":arna i samma serie ska man kika på?

Synd, så liiite som saknades. Du kan ju fundera på Tangband W-1858.
Citerar mig själv från en anna tråd här, simulerat i WinISD (enkel simulering utan room-gain, vet inte hur tillförlitlig jämfört med Basta!):
"Tang-band W-1858 (12", Xmax 13mm). 110 liter sluten låda ger -3dB@31Hz, -8dB@20Hz, Qtc 0,67. Och det funkar att sätta in ett element till i den volymen om jag nu någon gång vill det.
219EUR (2090SEK) på Lautsprecher shop,
184USD (1285SEK) hos Parts-Express."

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2014-02-28 17:27

Verkar som många ifrågasätter datat på det elementet om man googlar lite snabbt..
Kan med min kunskap inte säga något om det, men känns sådär.. dessutom skulle den volymen innebära att det inte får plats i bänken..

Hmm..

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-28 17:49

variosboy skrev:Verkar som många ifrågasätter datat på det elementet om man googlar lite snabbt..
Kan med min kunskap inte säga något om det, men känns sådär.. dessutom skulle den volymen innebära att det inte får plats i bänken..

Hmm..

Ok, visste inte att det var ifrågasatt - bra att du såg det. Ja volymen funkar ju inte om du tvunget ska ha 6 st av denna storlek. Jag är dock lite tveksam till behovet av 6 st, men jag har ingen koll på kapaciteten i DM 2/7. 3 st Tangband ser ju ut att funka på din totala volym (300 liter). Ifall du har fibervadd i lådorna så ökar dessutom "virtuella volymen", så du kanske t o m kan ha 4 st Tangband. Kolla upp begreppet isotermisering i subwoofer-sammanhang.

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2014-02-28 18:19

När jag räknade på Scan speak så räknade jag på fyra.
Anledningen till att jag med SLS räknade på 6 element var att det fick plats mer än att jag trodde jag behövde dom.

I händelse av större toppar i framtiden så är det ju inte fel med väl tilltagen (med mina mått mätt) bas , än att behöva göra om det om ett tag.

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2014-02-28 18:40

Jag har byggt fyra slutna med 30W/4558T00 på 90L vardera. Det blev kanon och låter riktigt bra. Var sjuk skillnad jämfört med en ensam Velodyne spl1200.

Bild

Som lite kuriosa så spelar jag i ett rum som är ca 40kvm och öppet upp till nock. Och jag mätte upp F3 vid 17Hz utan något lyft med dsp, tillräckligt djupt för mig :)

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-02-28 19:17

17hz grymt! Har du ngt fluff i lådorna? Placering av basar o mic vid mätningen?

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2014-02-28 19:27

Xiro skrev:17hz grymt! Har du ngt fluff i lådorna? Placering av basar o mic vid mätningen?

Ja dom är luftigt fulla med stenull. Jag har för mig jag simulerade Q 0,6 med 70 graders talspole. Placerade två och två med 1m mellanrum vid tv-väggen. Lyssningsplats är vid motstående vägg, micen placerad vid lyssningsposition ca 1-1,5m från bakväggen

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2014-02-28 21:56

Det var faktiskt din tråd som fick mig sugen på dom elementen! :)
Nä, nu får jag ta å göra som jag säger till andra som vacklar, köpa och testa!

Vart köpte du dina? (Kanske står i din tråd?!)

Användarvisningsbild
twotackter

Inläggav twotackter » 2014-02-28 23:00

variosboy skrev:Det var faktiskt din tråd som fick mig sugen på dom elementen! :)
Nä, nu får jag ta å göra som jag säger till andra som vacklar, köpa och testa!

Vart köpte du dina? (Kanske står i din tråd?!)

Skoj! :) Jag handlade av Jonas på byggdinbas.se. Trevlig prick som beställde hem element åt mig innan jag la en beställning (han hade bara två i lager vid det tillfället)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-01 04:37

Hur mycket headroom har ni innan basarna protesterar?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2014-03-22 21:55

Efter några tankevändor fram och tillbaka slutade det såhär:

Först en trave MDF-bitar

Bild

Efter lite kapande var det dags att passa in alla bitar:

Bild

Lite lim kexning och tryck:

Bild

Mer limning kex och här fick tre gamla högtalare göra lite nytta också:

Bild

Sen var det dags för för lite hål:

Bild

Sen det tråkigaste av alla byggen enligt min mening, färgen....
Tur man är gift så man slipper vissa saker :)

Bild
Bild

Sen blev det dags för lite fredagsmys, och här kommer avslöjandet gällande valet av element: (SLS10 för dom som inte är trogna faktisktianer) :)

Bild

Några element monterade:

Bild

Såhär blev det med luckorna:

Bild

Fredagskvälls bild från lyssningsplats

Bild

Sen upp tidigt i morse för att göra en front, och det blev såhär:

Bild

Lite fasning av överkanten så inte luckorna krockar med fronten:

Bild

Radiefräsning runt hålen för högtalarna så inte kanten mot tyget skulle bli så vass:

Bild

Och såhär blev det på plats:

Bild

Sen var det dags att få på lite tyg. Valet föll på ett ganska luftigt linnetyg, hoppas och tror inte att det ska bli något problem då det som sagt är såpass luftigt som det är:

Bild

Efter ca 58 miljoner "häftningar" blev det såhär:

Bild

Sen måste det ju sitta fast på något vis, och valet föll på självhäftande kardborre-remsor som också häftades fast:

Bild

Väl på plats blev det såhär:

Bild

Och lite längre ifrån blev slutresultatet såhär:

Bild

Nu väntas bara EP4000-leveransen som väntas komma på onsdag!
Funderar på att gå å lägga mig och inte ställa klockan fören just på onsdag, för fy sjutton va jobbigt det är att vänta när man väl bestämt sig för och beställt något!! :D

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-22 22:41

Bra jobbat, ser jättefint ut! Liksom schysst blandning av vitt "modernt" och tyg med lite vintagekänsla.

Är lådorna slutna? Volym? Är det filter vi ser på bilden med lösa element?

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2014-03-22 22:48

Tack!
Det blev 50 liter slutna lådor med ca 60-70 dämpning.
Det som syns på bilden är terminalerna, egentligen avsedda för bi-wiring.
Sitter en per bas så man kan använda dom för hopkoppling av basarna lite smidigare.

Syns lite dåligt på bilden, men bänken är ljust turkos. :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-03-23 10:16

Synd att dom ger så höga Q värden .

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2014-03-23 15:47

Ja, det återstår att se vad LT:n kan göra på den fronten, sett ur ett systemperspektiv alltså..

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-03-24 08:12

Ser jättebra ut.

Q blir väl runt 0.7 eller så och det är väl helt ok?

Användarvisningsbild
variosboy

Inläggav variosboy » 2014-03-24 09:42

Tack!

Fyllda med stoppning så simulerar basta 0.74. Siktar på 0.5 med LT:n, så helt illa blir det nog inte, förhoppningsvis..

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-03-24 21:20

Emanuelgbg skrev:Ser jättebra ut.

Q blir väl runt 0.7 eller så och det är väl helt ok?

Snarare runt 0.8.

Återgå till DIY-forum