Vad skulle passa nu då?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Vad skulle passa nu då?

Inläggav Emanuelgbg » 2014-03-06 08:51

Kommer om en dryg månad att flytta till radhus. Tanken längre fram är att göra i ordning ett rum i källaren men då det kommer vara många år fram tills dess behöver det finnas lite musik i vardagsrummet!

Här börjar bryderierna! Rumsmåtten är ett rektangulärt rum på totalt ca 7*4m, 2,45m i takhöjd. Rummet är "delat" på mitten i och med att altandörren är på mitten på ena långsidan och mitt på andra långsidan är öppning (ingen dörr ca 1m bred) mot hall/trappa/kök osv.
För att kunna möblera med nuvarande soffa (som inte kommer bytas) kommer den stå med ryggen mot ena kortsidan och blickfånget ut mot resten av rummet. De tänkta högtalarna kommer alltså stå mitt i rummet ungefär (inget stöd från bak/fram-vägg) och står de 50cm ut från sidoväggen är det max 3m emellan och ca 3m från lyssnaren.

Vad har detta med DIY att göra då?

Nja inte helt självklart men tanken är att bygga en högtalare som passar att spela ok under förutsättningarna och här behöver jag hjälp med tips och tankar. Fritt att spåna... under förutsättningarna nedan.

Budget - max 10000:-
Spl - nja, inte så viktigt
Frekvensspann - från 35-40Hz och uppåt tror jag räcker men nosar det på 30 gråter jag inte.

Helst en "fullrange" högtalare dvs inte basmoduler men kan omvärdera detta ifall det är ett bättre alternativ.

Helst under 90cm på höjden då en Tv kommer att behöva vinklas ut från ena sidoväggen.

Har idag ett par stativare (Troels Gravelsen med CA18RLY + 22TAF/G men sluten låda) samt ett extra par av diskanterna.

Tanken om Skruttens lilla skapelse finns i bakhuvudet men då behövs nog ett par basmoduler till och helst undviks det..

Köpealternativ jag funderat på är JBL monitorer, Tannoy dc/d men även ESL63, Larsen 6, OA 50/52 osv så jag är öppen för det mesta! :)

Vad säger ni? Hur skall jag tänka?

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2014-03-08 22:57

Om du är nöjd med dina nuvarande högtalare, men inte har möjlighet att komplettera med basmoduler för tillfället hade jag byggt nya temporära lådor enl Gravesen. 16 eller 24 liter.

När du sen fixat källaren kan du flytta tillbaka element o filter (antar det är samma som på länken) till de gamla lådorna och komplettera med basmoduler.

Sen tar du de 9500 som blev över och gör något helt annat istället. :)

Återgå till DIY-forum