borr som man kan fräsa hål med.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hm2

borr som man kan fräsa hål med.

Inläggav hm2 » 2014-03-14 20:34

idag köpte jag ett trepack fräsborr på klas ohlson, 3 olika storlekar. titannitrerade (ser det ut som iaf), okänt hss (troligtvis dåligt). noname brandat. det är alltså borr med tänder på sidorna en bit bort från spetsen.

har ni testat dom? är dom bra? jag tyckte det såg bra ut, tillräckligt bra för att fräsa ur hål till element iaf. det står att man kan fräsa metall med dom, men det ska jag nog inte göra känner jag. jag har även en fin orange cotech :) borrmaskin som jag har tänkt att offra lagren på för det här momentet. nåt ska den ju vara bra till iaf.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-03-14 21:09

Till att fräsa ut hål för högtalarelement är nog en handöverfräs att föredra. Kan nog inte bli någon större precision med såna där fräsborr. Inte kan man göra försänkningar för elementet heller. Men till lite mindre precisionsbetonade urfräsningar duger dom säkert.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-03-14 21:43

jag tänkte bygga mina nästa burkar enbart med dessa borr, cotechen, en rostig såg och skummande polyurethanlim (så jag slipper såga så rakt). jag håller hög nivå liksom :lol: jag har 2 tvingar också kom jag på.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-03-14 22:05

Lycka till. :)
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-14 23:08

hm2 skrev:jag tänkte bygga mina nästa burkar enbart med dessa borr, cotechen, en rostig såg och skummande polyurethanlim (så jag slipper såga så rakt). jag håller hög nivå liksom :lol: jag har 2 tvingar också kom jag på.

På antiken byggde dom perfekta fantastiska möbler bara med handsåg, kniv, yxa, handborr, handhyvel, sandpapper osv.
Power tools är bara ett hinder i sökandet efter perfektion.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-03-14 23:48

Lyx med järn, pyramiderna bearbetades av kopparverktyg 8O
Shatterer of words

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-03-14 23:58

paa skrev:
hm2 skrev:jag tänkte bygga mina nästa burkar enbart med dessa borr, cotechen, en rostig såg och skummande polyurethanlim (så jag slipper såga så rakt). jag håller hög nivå liksom :lol: jag har 2 tvingar också kom jag på.

På antiken byggde dom perfekta fantastiska möbler bara med handsåg, kniv, yxa, handborr, handhyvel, sandpapper osv.
Power tools är bara ett hinder i sökandet efter perfektion.

ja just det här projektet blir nog inte direkt perfektion. 8) snarare den exakta motsatsen.
så billigt som möjligt, så fort som möjligt bara. inga krav alls.

jag har varit möbelsnickare ett tag och programmerat cncmaskinerna, och vill jag ha nåt gjort bra, fort och rel billigt så lämnar jag bort just fräsning till nåt snickeri. det är inte värt tiden att göra det själv för den lilla kostnaden tycker jag. det tar ca 30 sek att fräsa en frontbaffel.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-15 00:00

Shut up and do it är ett skönt koncept. Själv tog jag hål för element med grövsta träborret jag hittade i garaget, ett vanligt träborr. Elementets kant täckte fint :-)

Och så finns ju tjusiga halvfärdiga lådor, t ex IKEAs Variera i bambu, för den som vill lyxa till det.

Kör hårt hm2!

Användarvisningsbild
hm2

Inläggav hm2 » 2014-03-15 00:13

ikea säger du.

ja det blir nog en bra materialkälla när spånplattorna som var ett kök förut tar slut.

Återgå till DIY-forum