Rörförsteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gastone

Rörförsteg

Inläggav Gastone » 2014-04-07 20:38

Håller på med ett försteg med 12ax7:or, och har redan fixat korten, och har även skissat lite på att implementera en AKTIV "Baxandall" tonkontroll, den också med 12ax7. Rörvalet för båda är dock inte huggit i sten, så det kan lika gärna bli ett gäng ecc83 eller 6n6p då de senare låter bättre i mina öron.
Användandet av en PASSIV dito är vad jag förstår väldans kritiskt för kapacitanser var den sitter mellan stegen.
Sätter jag tonkontrollen efter volymen, som är passiv och därmed har hög kapacitans, så bör det funka...

Rätta mig om jag är ute och cyklar... :?
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Fostex

Re: Rörförsteg

Inläggav Fostex » 2014-04-08 11:14

Spännande!

Baxandall, visst är det en sådan man stryper volymen med helt om man vrider ned både bas och diskant?
Byggde en sån tonstack i en gitarrstärkare en gång, gillar verkligen "svepet" man får med den. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2014-04-08 12:33

Just det vet jag inte, men har fått lite mer respons på andra forum om det här projektet, vet inte ens om det ligger i rätt forum..ska kanske vara i Teknikdelen, då får admin flytta det...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-04-09 10:15

DET HÄR är ju en byggtråd, alltså ska den ligga i DIY-delen.

DIY betyder ju Do It Yourself (Gör det själv) och inte hit förpassas allmänna teknikdiskussioner.

Vi följer ditt projekt med stor spänning (300V, kanske??) :mrgreen:
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2014-04-09 13:05

Japp, med ett EZ90 i PSU:n

Jag pratar alltså om en modifierad Jadis JP200 PreAmp.

Original matas glöden med 12,6V för 12AX7 eller europa varianten ECC83, och jag vill gärna kunna ha en blandning av ECC81, 82, 83 men samtidigt kunna köra den med 6N6P,eller andra 6,3V, så jag kommer att mata med 6,3V och ha en omkopplare för att strappa ben 4 & 5, och sen ben 9 till jord.

O.B.S detta är enbart en idé och diskussionstråd där synpunkter ventileras, en projekttråd skapas när jag sjösätter idéerna.
/Anders

Återgå till DIY-forum