Stadig Högtalarlåda.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

HiFimasen

Stadig Högtalarlåda.

Inläggav HiFimasen » 2014-04-11 12:46

Mycket som rör sig i huvudet på en Mas :?

Sitter med högtalarelement och filter från ett par gamla Dali 104 (2 x 6 1/2" och 1" tweeter från vifa per låda), men har ingen låda att stoppa dom i. Jag har alla mått som gällde för dom gamla lådorna och funderar nu på att ta tag i det här med att bygga nya lådor. Orginallådorna var byggda i 16 eller 19 mm spånplatta och dessutom lätt internt stagade. Ljudet, som jag minns det, var till full belåtenhet för en partyhögtalare när det begav sig.
Då jag har tillgång till ett större parti 38mm MDF, så är mina planer nu dessa... Jag har tänkt mig att bygga lådorna i detta material, med exakt samma innervolym som orginallådorna, men jag tänker dock göra lådans yttermått lite annorlunda. Dels blir innervolymen smalare men djupare, detta för att kunna behålla orginallådans baffelbredd med detta dubbelt så tjocka lådmaterial. Sedan är min tanke att bygga lådan något högre än orginal, för att få plats med en liten kammare i botten på lådan att sandfylla. Höjden på lådan kommer enligt planen att bli sådan, att diskanterna hamnar i öronhöjd. För att sedan ge mig på lite extra overkill så är tanken att använda dubbla skivor till baffeln, dvs 76 mm MDF.

NU till det som jag funderar på, kring detta bygge..... Kan det BARA BLI BÄTTRE än det var, med tänkta lådor, eller kan det bli blaha blaha också ??? :?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Stadig Högtalarlåda.

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-11 18:47

Du lär nog inte få så många gilla-tryckningar på din fråga. Att bygga med så tjocka skivor kommer inte att tillföra någon förbättring. Bättre att använda materialet till en eller ett par rediga subbar som kan må väl av lite tjockare väggar. Att dessutom överväga dubbla tjockleken i baffeln är inte ens coolt; det är tyvärr bara dumdristigt. Detta sagt i all välmening.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-11 20:02

104 var en partyhögtalare för massorna med en hiskelig badkarskurva. Det är definitivt inte uppstyvande av lådan som är viktigaste momentet om det skall gå att göra något vettigt av elementen... Antingen annan låda helt och hållet eller helt nytt filter eller bådadera. Risken finns att ingetdera räcker. Men får du till det finns det nog tiotusentals till att bygga om - tror det är en av de två mest sålda Dalimodellera genom tiderna. Möjligen sålde bokhyllemodellen 102 mer...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

HiFimasen

Inläggav HiFimasen » 2014-04-11 20:04

Men en låda i så kraftig MDF, måste väl bli så nära resonansdöd en trälåda kan bli ?? Är inte resonansdött bra i en högtalare? Och varför är en extremt tjock baffel dumdristigt?

Den som inget frågar, får inget veta :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-11 20:09

Jovisst, men det är som att sätta kjolar och bakvinge på en Volvo 240 utan att göra något annat med den... Det är inte där problemet finns.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-11 21:50

Här är Isidors klassiska inlägg om vad som behövs och hur man gör en tillräckligt bra högtalarlåda:

Korta versionen:
viewtopic.php?p=19090#p19090
och den lite längre:
viewtopic.php?p=47468#p47468

När det gäller den extremt tjocka baffeln av dubbla 38 mm tjocka skivor, så får man akta sig så inte elementet hamnar liksom i en "tunnel". Det är bäst i så fall att ta ut ett kanske fyrkantigt eller stjärnformigt hål i den inre baffeln, som når fram till skruvhålen men i övrigt ligger lite längre ifrån så det inte täpper till luftflödet runt öppningarna i elementets korg. Hålen kan behöva fasas lite också i alla fall där det inte sitter några skruvar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till DIY-forum