Sitter med högtalarelement och filter från ett par gamla Dali 104 (2 x 6 1/2" och 1" tweeter från vifa per låda), men har ingen låda att stoppa dom i. Jag har alla mått som gällde för dom gamla lådorna och funderar nu på att ta tag i det här med att bygga nya lådor. Orginallådorna var byggda i 16 eller 19 mm spånplatta och dessutom lätt internt stagade. Ljudet, som jag minns det, var till full belåtenhet för en partyhögtalare när det begav sig.
Då jag har tillgång till ett större parti 38mm MDF, så är mina planer nu dessa... Jag har tänkt mig att bygga lådorna i detta material, med exakt samma innervolym som orginallådorna, men jag tänker dock göra lådans yttermått lite annorlunda. Dels blir innervolymen smalare men djupare, detta för att kunna behålla orginallådans baffelbredd med detta dubbelt så tjocka lådmaterial. Sedan är min tanke att bygga lådan något högre än orginal, för att få plats med en liten kammare i botten på lådan att sandfylla. Höjden på lådan kommer enligt planen att bli sådan, att diskanterna hamnar i öronhöjd. För att sedan ge mig på lite extra overkill så är tanken att använda dubbla skivor till baffeln, dvs 76 mm MDF.
NU till det som jag funderar på, kring detta bygge..... Kan det BARA BLI BÄTTRE än det var, med tänkta lådor, eller kan det bli blaha blaha också ???