Bygge av topp m SEOS12

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav paa » 2015-06-05 08:00

landa skrev:Inga utomhusmtningar ännu?

Inte riktigt än, det blåser ju och regnar mest för övrigt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav ante_77 » 2016-02-25 19:55

Hur har det gått?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav paa » 2016-02-25 20:44

Jag var på HiFi-mässorna i Stockholm i helgen och hämtade inspiration.
Det står klart att de högtalare som har riktigt bra linjäritet får ett tydligare ljud. Och det vill ju jag också ha! Hoppas inspirationen inte droppar av bara.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav Martin » 2016-02-26 10:00

Linjäritet är viktigt, allt ska vara med i lika delar. Om du är i krokarna fler gånger så kom hit ner och mät på högtalarna så kanske vi kan justera filtret om det skulle behövas. Jag har precis i går kväll monterat upp ringklockan vid ytterdörren. :)
MEK - MetallElementKlubben

lillgunde
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2015-05-05

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav lillgunde » 2016-02-28 10:59

Underbart bygge, otroligt snyggt.
Vet inte om det bara är jag som är blind, men vad valde du tillslut för avstämning ?

Verkar som att det var ett val mellan en 29 liters låda avstämd till antingen 45hz eller 60hz
och utifrån detta hur gjordes beräkningarna kring slitsporten?

Återigen mycket snyggt, bra jobbat.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav paa » 2016-02-28 18:51

Volymen som basen sitter i är ca 29 liter.
När det gäller en böjd slitsport, så har jag erfarit att om man räknar med minsta arean på mitten av porten så kommer man närmare verklig avstämning än om man räknar på en medelarea efter hela portens längd.
Lådans och portens mått gav en avstämning på ca 55 Hz med mittfiskar på plats. Vid tonkurvemätningarna så såg det emellertid ut som att det skulle vara bra att höja portavstämningen lite grann för att få lite mer output runt 80 Hz. Mittfiskarna togs då bort, och det gav önskat resultat.
Tyvärr gjordes ingen ny impedansmätning efter detta så det finns ingen exakt siffra på nuvarande avstämning. Men om jag lägger in den större portarean i simuleringsprogrammet så ger det ca 62 Hz portavstämning.
Vi gjorde även en tonkurvemätning med pluggade portar, och då föll nivån med ca 5 dB vid 80 Hz jämfört med port utan mittfiskar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk
 
Inlägg: 2832
Blev medlem: 2013-04-23

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav rajapruk » 2017-02-17 11:56

Fint bygge!
SEOS ser ut att sprida väldigt fint i kombination med din driver. Hur stort mebran är det i drivern, och hur stort utgångshål?
Har du mätningar att visa på hur det ser ut nu, med filter?

Användarvisningsbild
markusA
 
Inlägg: 665
Blev medlem: 2009-12-21

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav markusA » 2017-02-25 11:46

SEOS är najs, jag är sjukt nöjd med mina, speciellt nu när högtalarna börjar ha spelat in sig ordentligt. Jag anar att de mäter snyggt, delar man på rätt ställe så får man en väldigt kontrollerad spridning.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav jonasp » 2018-02-18 09:07

Vad hände sen? Blev du nöjd? Spelar du på dessa? Subjektiv ljudskillnad mellan dessa och t ex LTS S2? Varför valde du DE250 som driver? Massa frågor, jag vet!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav paa » 2018-02-18 11:16

Man brukar säga att man ska måla eller fanera högtalaren innan man monterar ihop den, annars blir det aldrig gjort.
Jag gjorde det, men det blev inte tid att färdigtesta delningsfiltret som byggdes som ett första utkast, så det gick som det gick...
Det blev dock så pass bra att det aldrig hamnat på prio ett att fixa filtret, fast jag gärna skulle vilja jämna ut frekvensgången så bra som möjligt.
S2 har jag inga som helst planer att återgå till.
DE250 valdes efter noggrant övervägande, så här skrev jag om DE250 i en gammal tråd:
Vi lyssnade på DE250 i Geddes-hornen hos Allram, och min fru gav tummen upp för ljudet från dom, det är inte alla drivers och horn som fått det ska du tro, så bara det väger ju hur tungt som helst. Sen kan man hitta många nöjda ägare av DE250 både på faktiskt och på andra forum där man skriver om Geddes och SEOS-hornen.
Här finns en ingående test på några olika drivers:
http://perso.orange.fr/francis.audio2/C ... 1pouce.pdf
Red Spade Audio har skrivit en hel del om drivern också:
http://redspade-audio.blogspot.se/2011/ ... oking.html

Ska du bygga något kul?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav jonasp » 2018-02-18 13:59

Haha det där med måla fanera känner jag till. :)

Jag tänkte bygga något biffigt med ett par SEOS15 som jag har liggande. Tänkte mig DE250, för att jag hört så mycket bra om den, bl a från Earl Geddes. Länken du hade var ju väldigt bra (franska kan jag inte men kurvorna talar för sig själv).

Jag har funderat på både MT, MMT och MTM-konfigurationer. Har kollat på Faital 15FH520, B&C 15NA100 och några Beyma-element. Jag förstår att du kollade på Beyma 12G40, frekvensgången ser exceptionellt användbar ut jämfört med många andra element i samma storleks- och känslighetsklass. Har inte kollat så mycket på AE eller JBL men det finns säkert många bra alternativ där.

Vad har du för lyssningsavstånd på ett ungefär? Vad kör du för basmoduler till dessa?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav paa » 2018-02-18 16:14

Jag har inte sett någon annan som använt samma 12" bas mot SEOS-horn, vilket kanske är lite konstigt, men Beyma är väl inte så populära i USA, så det är väl därför.
Lyssningsavståndet är ca 2.5 m.
Subben är en konstruktion från R&T med två st Fostex 15" push pull i 100 liters låda. Lådan är dock gjord med betongsidor som är ca 25 mm tjocka, gjutna var för sig och armerade med kycklingnät.
Den skulle säkert kunna förbättras med nytt långslagigt element, men det har heller aldrig varit prio ett, och den är inte så hemskt dålig faktiskt.
En till och med moderna element, kanske 12" i stället, vore nog en bra ide.
Lyssningsavståndet är ca 2.5 m.

Jag tror MTM kan bli svårt att få till med så stora avstånd mellan elementen som du kommer att få. Egentligen ska ju elementen sitta nära varann och använda första ordningens filter för att det ska bli bra, men det går nog inte med sådana element. Men när behöver man två parallellkopplade 15" element per kanal i vardagsrummet i topplådorna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav jonasp » 2018-02-18 17:51

Jag var otydlig (eller rent av felaktig). Har inte bestämt mig om det är något mer fullregistrigt eller en renodlad topp som byggs. Förebilder kan ju vara t ex Everest D660000. Även om man gör en MTM måste kanske inte båda baselementen spela exakt samma register, man kan ju välja en MTM av utstrålningskäl även för en tvåkommafemvägare.

Får nog säga att det är mest sannolikt att det blir något i stil med JBL M2, dvs MT med 15" under vågguiden, "fullregistrig". Eller så blir det något annat. Innan jag valt baselement är det ju rätt lösa boliner liksom.

Du har helt rätt i att dubbla 15" är vansinnigt av ljudtrycksskäl. Men det kan ju finnas andra skäl, som trevligt utstrålningsmönster och enkelt delningsfilter. Effekttåligheten och dynamiken blir då bara en bonus.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav paa » 2023-01-31 16:55

Nu har jag äntligen kommit mig för att göra en mätning på dessa toppar.
De är fortfarande försedda med prototyp-filtret som jag svängde ihop till träffen i Alunda, men nu tänkte jag det var dags med en närmare koll på saken.
Mätningen är gjord på 42 cm avstånd, mitt framför diskanten.
Det ser väl i stort sett skapligt ut för att vara konstruerat med PA-element, men diskanten skulle kanske helst dämpas med ytterligare ett par dB, eller vad säger ni?

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav Maarten » 2023-01-31 17:08

Vad kul Paa!
Ja lite mer dämpning kanske, så blir det lite mer rakt.
Spridning?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3251
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav Calleberg » 2023-01-31 19:44

Det ser ut som du har lite mycket överlapp i filtren med.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Ronnie
 
Inlägg: 2987
Blev medlem: 2006-05-26
Ort: Gustavsberg, Stockholm

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav Ronnie » 2023-01-31 19:53

paa skrev:Nu har jag äntligen kommit mig för att göra en mätning på dessa toppar.
De är fortfarande försedda med prototyp-filtret som jag svängde ihop till träffen i Alunda, men nu tänkte jag det var dags med en närmare koll på saken.
Mätningen är gjord på 42 cm avstånd, mitt framför diskanten.
Det ser väl i stort sett skapligt ut för att vara konstruerat med PA-element, men diskanten skulle kanske helst dämpas med ytterligare ett par dB, eller vad säger ni?

[ Bild ]


Roligt!
Prova att backa en halvmeter till och se vad det gör med tonkurvan.
Jag leker just nu med koniska horn i olika längder.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav paa » 2023-01-31 21:38

Tyvärr la min gamla Weller lödstation ner när jag skulle börja byta några motstånd i filtret, så nu blir det paus igen. :(
F.ö. ska jag mäta lite mer i olika vinklar, innan jag ändrar något överlapp.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav paa » 2023-02-04 18:52

Nu har jag fått låna en lödstation, så nu är vi på banan igen.
Så här ser det ut efter att jag sänkt diskanten med ett lite större motstånd. Dessutom är det gjort en mätning 30 grader uppåt som gröna kurvan visar.

Bild

På 1m avstånd så syns det för mycket resonanser från rummet som gör att det inte går att bedöma högtalarnas frekvensgång, så jag visar inget sådant. Rumsmätningar måste säkert riggas på annat sätt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav paa » 2023-02-04 23:22

Nu har jag justerat en konding på ett annat ställe i filtret och lagt till 0.5uF, och nu ser det ut så här:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav sammel » 2023-02-05 00:11

Ssnyggt PAA!
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav paa » 2023-02-05 19:27

Så här ser det ut nu med kurvorna för 0 grader på 42 cm avstånd,
rakt framför diskanten (blå)
30 grader horisontellt (röd)
30 grader vertikalt uppåt (grön)
Mätningen är begränsad under 100 Hz så det är inget att bry sig om där under, men den går inte riktigt ner till 80 Hz i vilket fall.

Bild

Så här ser filtret ut:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav juanth » 2023-02-05 22:12

Tjusigt. Hur tycker du förändringen med lägre diskant låter?
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav paa » 2023-02-06 17:57

Höger/vänster högtalare, mätta på sina respektive platser i rummet, vilket kanske kan förklara en del av skillnaden.

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav paa » 2023-02-06 23:37

juanth skrev:Tjusigt. Hur tycker du förändringen med lägre diskant låter?

Ljudet får liksom mer kropp, och det blir tydligare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
juanth
 
Inlägg: 3575
Blev medlem: 2012-04-18
Ort: Sthlm

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav juanth » 2023-02-07 00:49

paa skrev:
juanth skrev:Tjusigt. Hur tycker du förändringen med lägre diskant låter?

Ljudet får liksom mer kropp, och det blir tydligare.


Kul. Bättre klangbalans då helt enkelt.
Mvh Johan


Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Maarten
 
Inlägg: 3819
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Re: Bygge av topp m SEOS12

Inläggav Maarten » 2023-02-07 09:56

Ser bra ut Paa, fint och balanserat! Spridningen verkar vara mycket kontrollerad och är väl syftet med SEOS.
Om jag inte valt att bygga konventionella högtalare ser ditt upplägg ut som en stark kandidat. I synnerhet för de som vill kunna spela starkt.
sb17nbac till alla!

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster