Nya högtalare....

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Castor_inaktiv

Nya högtalare....

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-03-31 11:08

Har fått hem lite komponenter till mina blivande högtalare "MIDA". de ska bli ett par golvhögtalare, cirka 36 cm höga. Vifa 6,5 bas ihop med en Seas excel diskant. elementen spelas rakt uppåt medans basreflexen har sin öppning neråt. påminner mycker om Carlsson högtalare men blir absolut ingen kopia.

filtret satte jag ihop igår på en 19 mm Spånplatta.

Bild

spolen till basen ärstor

Bild

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-31 11:12

Spännande och kul med lite nybygge - något det är lite dåligt med på Faktiskt.se.

Berätta gärna mer; vilket filter, hur, varför, tankar och ideer.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-03-31 11:26

EngelholmAudio skrev:Spännande och kul med lite nybygge - något det är lite dåligt med på Faktiskt.se.

Berätta gärna mer; vilket filter, hur, varför, tankar och ideer.

tanken är att spela med väggar och tak. ska tilta högtalarna innåt rummet med hjälp av spikes. väggarna blir 16 mm x 2 MDF och topp o botten blir 16 mm x 3 MDF.

Basen som används är en Vifa P17 WJ-00-08 och diskant en Seas T25CF001 Excel. Delning 2700 hz. 12 db på basen och 18 db på diskanten. basens filter är justerat med en 1,5 mH spole.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-03-31 11:28

tänkte att den skulle se ut något såhär från sidan....

Bild

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-31 13:37

Kul. Iden med carlssons högtalare är såvitt jag förstått det att begränsa destruktiva reflexer mot väggarna genom att rikta högre frekvenser mera och låta de lägre frekvenserna dra nytta av konstruktiva reflexer genom placering nära väggar och golv.

Risken är annars att man får kamfiltereffekter mot väggarna, men det är alltid intressant att prova hur det blir. :)

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-03-31 15:14

Martin skrev:Kul. Iden med carlssons högtalare är såvitt jag förstått det att begränsa destruktiva reflexer mot väggarna genom att rikta högre frekvenser mera och låta de lägre frekvenserna dra nytta av konstruktiva reflexer genom placering nära väggar och golv.

Risken är annars att man får kamfiltereffekter mot väggarna, men det är alltid intressant att prova hur det blir. :)

DIY är alltid kul :!: :!: har provat de flesta typer av högtalare o bygga men aldrig denna typen. ska bli intressant vilken ljudbild man lyckas måla upp. tror att diskanten kommer bli laidback medans basen kommer fram lite mer. inte fel tycker jag då diskant kan låta vasst när man höjer mycket. basen är kapabel o ge mycket ljud (har själv testat 8) )

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-31 15:23

Har byggt med P17WJ00-08 själv och det blev bra. Ett schysst element helt enkelt. :)

Lyssna efter definitionen i ljudbilden(om frekvenser flyger hit och dit), jag tror att det är här man kommer uppleva störst skillnad (antagligen till det sämre) jämfört med vanliga högtalare pga kamfiltereffekterna mot vägg/golv.

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-03-31 15:47

Martin skrev:Lyssna efter definitionen i ljudbilden(om frekvenser flyger hit och dit), jag tror att det är här man kommer uppleva störst skillnad (antagligen till det sämre) jämfört med vanliga högtalare pga kamfiltereffekterna mot vägg/golv.

har lagt ner ett par av mina finare stativhögtalare för att höra hur det lär i jämförelse med "vanliga" högtalare. både jag och min sambo tyckte det lät bättre när den låg ner. ljudet blev inte så punktformat utan ljudet spred sig mer i rummet. tror mycket att det är en individuell smaksak. det som jag tycker om behöver inte alla andra tycka om. men självklart får man lyssna hur det låter och justera spiksen till den lutning där det låter bäst..... :)

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-04 10:27

Har börjat sätta ihop lådorna nu. blev 19 mm MDF ist för 16. mycket skruv o mycket lim, allt för att det verkligen ska sitta där... 8) 8)

Bild

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2005-04-05 00:09

Cool hogtalare. Paminner lite om OD 11 fast den var vinklad snett inat pa na vanster.
Audio Pro har kommit med en liknande hogtalare som ocksa spelar snett uppat med konventionell delning for diskanten.
Jag har sjalv ett bygge (har lador men inte element) som ska bestyckas med bredbandare som spelar uppat och bas som spelar framat. Basen delas da vid 200 hz ungefar da den ar rundstralande.
Vet inte riktigt vad som ar enklast for att undvika kamfiltereffekter i diskanten. Bredbandare sprider ganska daligt i diskanten. Den ar alltsa valdigt riktad. Fragan ar om det hall den ar riktad ar at helvete. Troligtvis hjalper att tilta hogtalaren med en puck i ena hornet. Men kan ocksa montera dit en superdiskant men det ar oklart vad den tillfor.
:wink:
Let forever be

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-05 12:54

jag kommer luta mina högtalare innåt rummet med spikes. väldigt kraftiga spikes för utseendets skull oxå.

en bild på hur de kommer se ut från sidan (genomskärning)

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-05 19:25

Coolt sätt att bygga delningsfilter på!
Håller själv på med ombygge av Carlsson OA-14 och tänker ha externa delningsfilter. Dels för att kunna labba med dom utan att behöva skruva isär lådan hela tiden, dels för att enkelt kunna prova med aktiv drift.

Och nu vet jag hur jag rent praktiskt bygger delningsfiltren, tack för inspirationen!

/ B

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-06 07:28

Bill50x skrev:Coolt sätt att bygga delningsfilter på!
Håller själv på med ombygge av Carlsson OA-14 och tänker ha externa delningsfilter. Dels för att kunna labba med dom utan att behöva skruva isär lådan hela tiden, dels för att enkelt kunna prova med aktiv drift.

Och nu vet jag hur jag rent praktiskt bygger delningsfiltren, tack för inspirationen!

/ B

var själv inne på att ha delningsfiltren i en s k "brainbox" men tyckte att eftersom vi har 3 hundar så ser dom väl det som leksak o tugga sönder... :? :?

på vilket sätt fick du inspiration?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-06 08:41

Castor skrev:på vilket sätt fick du inspiration?

Genom bilden på hur du har gjort. Dvs träplatta med hål i och buntband. Superenkelt ju.

/ B

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-06 11:08

Bill50x skrev:Genom bilden på hur du har gjort. Dvs träplatta med hål i och buntband. Superenkelt ju.
/ B

hur har du byggt / gjort dina filter förut då? jag har alltid kört "hardwirat" på mina filter

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-06 18:48

Castor skrev:
Bill50x skrev:Genom bilden på hur du har gjort. Dvs träplatta med hål i och buntband. Superenkelt ju.
/ B

hur har du byggt / gjort dina filter förut då? jag har alltid kört "hardwirat" på mina filter

Jag har knappast byggt några filter tidigare.... Bortsett från bas-delen till mina Dahlqvist-högtalare (som fortfarande efter några år befinner sig tillfälligt uppbyggda i ett par IKEA kökslådor) och filter till Boston A40 (som trycktes in i en svart plastlåda).

Men nu när jag renoverar mina Carlsson-lådor tänkte jag ha lite prydligare bygge som ändå kan moddas med. Med en snygg träplatta i homogent trä och buntband i någon cool färg så kan det bli ganska snyggt även utan låda, tror jag.

Så här ser bygget ut hittills http://www.armeka.se/oa14.jpg

/ B

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-04-06 19:20

Ursäkta OT

Bill50x,
Jag bara undrar hur du monterat diskanterna, egentligen..?
Har gjutit fast dom? (har 4st OA14 för renovering hemma)
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-06 19:46

skrutten skrev:Ursäkta OT

Bill50x,
Jag bara undrar hur du monterat diskanterna, egentligen..?
Har gjutit fast dom? (har 4st OA14 för renovering hemma)

Jag har försänkt diskanterna genom att först fräsa ur plasten i baffeln och sedan använda ett tejpat diskantelement som jigg när jag fyllt på med plastic padding. I och med att elementen är nersänkta så kan jag skruva dom direkt i baffeln sedan. Ganska jobbigt, men det blir prydligare än med träklossar och liknande stöd, dessutom får jag bättre rum med de större diskanterna. Ett alternativ hade annars varit att höja gallret lite, men det kände jag inte för...

/ B

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-06 23:53

Bill50x skrev:Jag har knappast byggt några filter tidigare.... Bortsett från bas-delen till mina Dahlqvist-högtalare (som fortfarande efter några år befinner sig tillfälligt uppbyggda i ett par IKEA kökslådor) och filter till Boston A40 (som trycktes in i en svart plastlåda).

Men nu när jag renoverar mina Carlsson-lådor tänkte jag ha lite prydligare bygge som ändå kan moddas med. Med en snygg träplatta i homogent trä och buntband i någon cool färg så kan det bli ganska snyggt även utan låda, tror jag.

Så här ser bygget ut hittills http://www.armeka.se/oa14.jpg

/ B

själv tycker jag att det ser snyggare ut och mer stilrent med filtret sittandes innuti lådan. visst, det kanske e mer praktiskt med filtret liggandes i en "brainbox" men då blir det extra jobb o göra den lådan snygg... man är ju lite av en perfektionist 8)
utan låda alls tror jag inte på, det kommer se alldeles för "hemmameckat" ut... 8O 8O

högtalarna på din länk ser ju riktigt schyssta ut, har du provspelat de ännu??

mina stativare som jag gjorde innan dessa påbörjades finns på http://mickediy.tripod.com (heter MN-01). bilder på mina andra byggen kommer oxå inom kort

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-04-07 18:38

Castor skrev:högtalarna på din länk ser ju riktigt schyssta ut, har du provspelat de ännu??

Nix. Bara ena högtalaren är i det visade skicket och delningsfiltren är inte monterade ännu. Tänkte göra ett ryck under någon vårhelg, får väl skicka min dam på någon släktträff eller nåt under tiden 8)

/ B

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-07 22:39

Bill50x skrev:Tänkte göra ett ryck under någon vårhelg, får väl skicka min dam på någon släktträff eller nåt under tiden 8)

/ B

*L*...... där har ju faktiskt jag lite mer tur i saken, min sambo börjar tycka om min hobby :lol: :lol: tur är väl det eftersom det blir fler o fler högtalare

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-09 00:53

nu har jag nästan satt ihop hela ena lådan, bara en sida kvar. sen ska den slipas innan faneren ska på.

toppen, där elementen ska sitta, är tjock!! 19 mm MDF x 3 är ganska maffigt. och tungt!!

bilder kommer i början på veckan

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-10 12:40

ena högtalaren klar förslipning innan faneren ska på...... härligt o se när bygget börjar ta form
Själv är bäste dräng....!

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-12 07:22

vägde högtalaren igår...... 20 kg innan dämpning, filter och element sitter på -de blir tunga :!:

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-19 09:42

nu är äntligen mina skyltar klara och hämtade. blev mycket snyggare än väntat med WBT-terminalerna på plats

8) 8)

Bild

Användarvisningsbild
StefanB

Inläggav StefanB » 2005-04-20 07:39

Ursnyggt :P Ser framemot att få se högtaalrna också.... Du sätter ribban högt för resten av bygget med så snygga skyltar :wink:

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-04-20 09:09

StefanB skrev:Ursnyggt :P Ser framemot att få se högtaalrna också.... Du sätter ribban högt för resten av bygget med så snygga skyltar :wink:

tackar :lol:
samtidigt som jag vill ha högtalarna klara nu så vill jag inte stressbygga o riskera att ngt blir fel. ska färdiställa båda lådorna nu i veckan så långt att jag kan börja hyvla o slipa den jämn innan faneren ska på.

att ribban ligger högt med skyltarna vet jag mycket väl om :wink: , men å andra sidan kommer resten av bygget oxå bli väldigt snyggt :lol:

har föresten fått hem spiksen från svalander nu oxå. riktigt fina med hög kvalitet (bilder kommer)

Castor_inaktiv

Inläggav Castor_inaktiv » 2005-05-16 07:21

då var ena högtalaren färdig för provspelning! 8) har inga bilder på den färdiga högtalaren ännu så denna får duga för tillfället;

Bild
bilden visar hur tjock baffeln är.

mangs

Inläggav mangs » 2005-05-16 09:14

Intressant bygge! Lite annorlunda med det man i vanliga fall ser här och på andra ställen. Hur har du kommit fram till det filter du tänkt använda utan att ha byggt och mätt?

Ett litet tips kan vara att fasa av hålet invändigt kring basen då den kan få lite svårt att "andas iom 3*19 mm. jag ahr själv missat det en gång och mellanregistret blev lite konstigt och bumligt. Lycka till!

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-05-16 09:33

du tänker inte ha nån sorts vinkling på elementen?

Nästa

Återgå till DIY-forum