filtret satte jag ihop igår på en 19 mm Spånplatta.
spolen till basen ärstor

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio skrev:Spännande och kul med lite nybygge - något det är lite dåligt med på Faktiskt.se.
Berätta gärna mer; vilket filter, hur, varför, tankar och ideer.
Martin skrev:Kul. Iden med carlssons högtalare är såvitt jag förstått det att begränsa destruktiva reflexer mot väggarna genom att rikta högre frekvenser mera och låta de lägre frekvenserna dra nytta av konstruktiva reflexer genom placering nära väggar och golv.
Risken är annars att man får kamfiltereffekter mot väggarna, men det är alltid intressant att prova hur det blir.
Martin skrev:Lyssna efter definitionen i ljudbilden(om frekvenser flyger hit och dit), jag tror att det är här man kommer uppleva störst skillnad (antagligen till det sämre) jämfört med vanliga högtalare pga kamfiltereffekterna mot vägg/golv.

Bill50x skrev:Coolt sätt att bygga delningsfilter på!
Håller själv på med ombygge av Carlsson OA-14 och tänker ha externa delningsfilter. Dels för att kunna labba med dom utan att behöva skruva isär lådan hela tiden, dels för att enkelt kunna prova med aktiv drift.
Och nu vet jag hur jag rent praktiskt bygger delningsfiltren, tack för inspirationen!
/ B
Bill50x skrev:Genom bilden på hur du har gjort. Dvs träplatta med hål i och buntband. Superenkelt ju.
/ B
Castor skrev:Bill50x skrev:Genom bilden på hur du har gjort. Dvs träplatta med hål i och buntband. Superenkelt ju.
/ B
hur har du byggt / gjort dina filter förut då? jag har alltid kört "hardwirat" på mina filter
skrutten skrev:Ursäkta OT
Bill50x,
Jag bara undrar hur du monterat diskanterna, egentligen..?
Har gjutit fast dom? (har 4st OA14 för renovering hemma)
Bill50x skrev:Jag har knappast byggt några filter tidigare.... Bortsett från bas-delen till mina Dahlqvist-högtalare (som fortfarande efter några år befinner sig tillfälligt uppbyggda i ett par IKEA kökslådor) och filter till Boston A40 (som trycktes in i en svart plastlåda).
Men nu när jag renoverar mina Carlsson-lådor tänkte jag ha lite prydligare bygge som ändå kan moddas med. Med en snygg träplatta i homogent trä och buntband i någon cool färg så kan det bli ganska snyggt även utan låda, tror jag.
Så här ser bygget ut hittills http://www.armeka.se/oa14.jpg
/ B
Castor skrev:högtalarna på din länk ser ju riktigt schyssta ut, har du provspelat de ännu??
Bill50x skrev:Tänkte göra ett ryck under någon vårhelg, får väl skicka min dam på någon släktträff eller nåt under tiden![]()
/ B

StefanB skrev:UrsnyggtSer framemot att få se högtaalrna också.... Du sätter ribban högt för resten av bygget med så snygga skyltar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster