Mäta högtalare och rum - diy mätutrustning frågor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Mäta högtalare och rum - diy mätutrustning frågor

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-30 13:49

Jag har ett datablad för några Primo mätkapslar av elektrettyp och där står angivet åldringsdata.

Linnar
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2005-05-16

Re: Mäta högtalare och rum - diy mätutrustning frågor

Inläggav Linnar » 2019-12-30 19:39

jansch skrev:
Linnar skrev:
rikkitikkitavi skrev:Just åldrandet har jag fudnerat på dessa elektretmikkar.

Jag hr en från IBF som jag köpte 2008. Frågan är hur den står sig idag?

När man tittar på standarden är det inte konstigt att den specar som den gör med +- 1dB eller värre, beroende på frekvens osv , enligt IEC standarden


Jag frågade faktiskt Wolfgang på IBF hur länge en kalibrering håller innan de faller för åldersstrecket.
Han svarade att om jag är måttfull med mätningarna kommer den överleva oss båda och jag kan använda samma kalibrering till just den mikrofonen hela tiden. Den kommer att avvika vid varje mätning beroende på omständigheter men tiden ingår inte i omständigheterna.


Lite underligt svar från Wolfgang.... undrar om han menar att en spänningssatt mikrofon åldras fortare? Hur då? Ljudtryck kan ju knappast åldra mikrofonen?
Någon som vet? Jag "killgissar" att han har fel.

Jag TROR att åldringen av elektretkapslar (typ Panasonicc kapseln) beror på att plasten i membranet åldras (även om mic:en inte används), membranet består ju av en metallbelagd plast om jag minns rätt.
Bruel&Kjaers mic:ar har ett metallmembran, oftast av nickel/nickellegering, som är hårt spänt över en ram. Åldring sker genom att membranet blir lite uttöjt.
Genom att värmebehandla i produktionen "åldrar" man innan kalibrering.

B&K:s kalibreringar anses vara nöjaktiga i ca 2 år. Vissa applikationer kräver oftare kalibrering. För amatörbruk behöver man aldrig omkalibrera, det finns en testfunktion som heter TEDS som konstaterar om mikrofonen är oskadad.

Nu skrev jag ur minnet, har inte mejlen kvar. Vad jag menar med måttfull (mitt ordval) är att man inte skall mäta för mycket i för hög ljudvolym för länge och för ofta. Det han varnade för var att mätning i för hög volym kan påverka åldrandet negativt. Men upp till 115db är inga problem.
Mäter man högtalare räcker en kalibrering i många år. Naturligtvis finns det mätarbeten som kräver noggrannhet på mindre än decimaler av db. I sådana fall måste man förmodligen kalibrera inför varje mätning.

jansch
 
Inlägg: 3675
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Mäta högtalare och rum - diy mätutrustning frågor

Inläggav jansch » 2019-12-31 00:05

RogerGustavsson skrev:Jag har ett datablad för några Primo mätkapslar av elektrettyp och där står angivet åldringsdata.


Intressant!
Hur definieras den? Ålder eller driftstimmar?

Jag tror definitivt inte på att ljud/judnivå kan påverka, framförallt inte vid "beskedliga" ljudnivåer som 115dB. Ett membrans rörelse vid den nivån måste nog vara i 1000-dels millimeter nivån....

B&K specar bara tid (år) och påverkan av temperatur.
Detta trots att många mikrofontyper i sortimentet kan användas vid extremt höga ljudtryck, t.ex. 4941 som tål 184dB(SPL). Då är ju 115dB en fjärt i rymden.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Mäta högtalare och rum - diy mätutrustning frågor

Inläggav Michael » 2019-12-31 00:35

Radioaktiv strålning påverkar livslängden. I en apparat som jag gjorde lite till, så var micken en förbrukningsvara. Nivån blev lägre och lägre. Jag vet inte om olika mickar påverkas olika.

//Michael

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster