Fejkrör

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tony

Fejkrör

Inläggav Tony » 2014-05-07 16:04

Funderar lite på om jag skulle snickra ihop en fejkad rörförstärkare. All elektronik här är snart undangömd, saknas bara en dörr för det. Så en fejkad rörförstärkare som attrapp vore ju en kul grej tycker jag. Antingen gör jag en kopia på nåt mer känt objekt, eller så fejkar jag ihop en hittepåpryl som det står typ Marshall på och som har stora fejkrör och en volymratt som går till 11.
Första funderingen är just runt rören. Var kan man hitta låtsasrör?
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Fejkrör

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-07 16:36

Låter som en skoj idé. Mysfaktorn med glödande rör är inte att underskatta.

Min fråga är dock. Varför låtsasrör? Vore ju helt klart snyggare med riktiga rör. Skall det vara "låtsasrör" som ser ut precis som riktiga så lär de kosta lika mycket iaf tror jag. Eller?

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-05-07 16:43

Bra fråga. Det var nog mest det att jag tänkte att man kan variera intensiteten på hur mycket rören lyser om de ar fejk. Och att de nog drar mindre ström med LED-rör än riktiga rör. Men riktiga rör kanske funkar lika bra det med.
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-07 16:45

Tony skrev:Bra fråga. Det var nog mest det att jag tänkte att man kan variera intensiteten på hur mycket rören lyser om de ar fejk. Och att de nog drar mindre ström med LED-rör än riktiga rör. Men riktiga rör kanske funkar lika bra det med.

Misstänkta att det var en resursfråga. Ja led-belysta fejkrör drar ju betydligt mindre än om du skall mata riktiga rör med tillräckligt mycket effekt för att de skall glöda. Intensiteten bör du nog kunna justera i bägge fallen. Hur mycket effekt kräver beror ju på vilka typer av rör det är och hur mycket du vill att de skall glöda. Dessa siffror är inget som jag kan så här får någon annan fylla in.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-05-07 18:30

Sån skulle jag också vilja ha. Har varit inne på det men har aldrig fått ur tummen... :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2014-05-07 21:38

Novalsocklar med hål i mitten och en lysdiod underifrån kan ge ett rätt trivsamt ljus.

Köp ett gäng billiga småsignalrör på tradera eller ebay så har du din stämmning :)

De större Rören brukar inte ha hål i socklarna, men ska de ändå inte användas så kanske man kan borra hål i socklarna och göra samma procedur som med småsignalrören!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-05-08 08:22

Jag har 3 kasserade E88CC/6922 som du kan få. Tror glöden funkar. Det behövs typ 6V/300mA per rör. Växelström går bra. Batterieliminator kan funka. Det kan bli ett enkelt bygge till mycket lågt pris.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2014-05-08 22:14

Det var någon firma i Australien som sålde (kinesisk) rörförstärkare med EL84-SE, vilken skulle ge 18W/kanal. FEJK!

En variant är ju att köra med en hybrid - rör på ingången och trissor/IC på utgången. Eller varför inte köra med indikatorrör som VU-metrar??

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-05-09 09:40

AndersP skrev:Jag har 3 kasserade E88CC/6922 som du kan få. Tror glöden funkar. Det behövs typ 6V/300mA per rör. Växelström går bra. Batterieliminator kan funka. Det kan bli ett enkelt bygge till mycket lågt pris.

Tack det var vänligt av dig. Men jag har en lokal rörleverantör ordnad redan. :P
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-05-09 09:42

soundbrigade skrev:Det var någon firma i Australien som sålde (kinesisk) rörförstärkare med EL84-SE, vilken skulle ge 18W/kanal. FEJK!

En variant är ju att köra med en hybrid - rör på ingången och trissor/IC på utgången. Eller varför inte köra med indikatorrör som VU-metrar??

Bild

Jag gillar iden, men jag tror det blir lite för mycket julgransfaktor istället för mysfaktor.
__
/ony

Återgå till DIY-forum