Material i högtalarlådor.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
30Hzbone

Material i högtalarlådor.

Inläggav 30Hzbone » 2014-05-09 09:44

Har ställt frågan i ett grannforum också men hoppas på ytterligare synpunkter härifrån.
Både tillverkare och DIY-are använder oftast MDF (+fanér och/eller lack/färg) som material till lådorna.
Vilka är nackdelarna med att använda limfogs-skivor som den här i stället?
Bild
Då krävs det ju inte så stor insats för att få till ett trevligt yttre.

Ber samtidigt att få utfärda lyssningsvarning på soundbrigades Sonido högtalare
vilka lätt kan framkalla ett DIY-återfall. :)

Detta är bygget som kan bli aktuellt: http://www.sonido.hu/adat_pdf/diy-sfr145-box.pdf
efter nästan 40 års avhållsamhet.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Re: Material i högtalarlådor.

Inläggav Fjonkalicious » 2014-05-09 09:55

Skulle vilja säga att det går alldeles utmärkt att använda beskriven skiva, så kör du på det Alve! :D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-09 09:59

Den skivan är säkert rätt bra. Jag tror det skiljer ytterst marginellt mot att använda t.ex. MDF.

Är den behandlad med något? (vax, olja osv).
Då kan det kanske bli vissa problem med att limma ...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-05-09 11:08

30Hzbone skrev:Har ställt frågan i ett grannforum också men hoppas på ytterligare synpunkter härifrån.
Både tillverkare och DIY-are använder oftast MDF (+fanér och/eller lack/färg) som material till lådorna.
Bild

Detta är bygget som kan bli aktuellt: http://www.sonido.hu/adat_pdf/diy-sfr145-box.pdf

Som gammal snickare kan jag säga att ribblimmat trä är bättre än en hel planka då limmet styvar upp bitarna i förhållande till varandra. Enda jag råkat ut för är att trä kan svänga rätt illa i fiberns längdriktning. försök med 40 Liter (60 cm hög baffel) var att lådan skapade resonanser. Fler ribbor som är smalare kan lösa det. Annars är väl en låda i trä så nära Segovia man kan komma utan att spela gitarr själv :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-05-09 14:43

30Hzbone skrev:Har ställt frågan i ett grannforum också men hoppas på ytterligare synpunkter härifrån.
http://media2.bauhaus.se/media/catalog/ ... 09496A.jpg

Nackdelen är att stavlimmat trä kan slå sig, speciellt om dom är ytbehandlade på utsidan men inte på insidan, och då spricker det i kantfogarna eller t.o.m i träet om kanterna är ordentligt pluggade eller kexade.
Om stavarna är vända varannan med kärnsidan upp och varannan med kärnsidan ner så är risken mindre att det slår sig, men om det är osymmetrisk ytbehandling så har man problem i alla fall, och knappast någon snickerifabrik lägger ner den omsorgen att vända stavarna rätt.
Jag limmade ihop några högtalare av stavlimmad ek, och fick lösa problemen med att såga upp ett grunt spår längs fogarna och fylla det med gummibaserad nåtmassa. Det blev ju bra till slut men visar ändå att det inte är problemfritt med stavlimmade skivor.

Fördelen med stavlimmat trä är att man kan få till ytan riktigt fint med hjälp av hårdvaxolja. Även en amatör kan lyckas med en sådan ytbehandling, vilket kan vara nästan omöjligt med en lackering.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2014-05-09 14:51

Jag har använt stavlimmad ek, 18mm tjock, i mina 4 sista byggen och kan konstatera att det går alldeles utmärkt.
De finns i flera olika bredder så man kan komma undan med att bara tvärsåga.

Däremot måste man se upp med hur de är inojlade, alla har lite olja en del har mycket.
Yngste sonen ville ha högtalare och jag hade några element liggande så varför inte så mycket budget som möjligt.
Så jag köpte stavlimmade hyllplan på Jula, det skulle jag inte gjort. De badade i olja, och måtten var som en "bocksbeutel".
Det slutade med att jag köpte nya ekskivor och återanvände sidorna.

Henrik

Användarvisningsbild
Thump

Inläggav Thump » 2014-05-10 09:06

De stavlimmade ekhyllplanen på Bauhaus är inte oljade eller vaxade. I alla fall inte för 1 år sedan när jag behövde en hel del av dem. Åk och kolla . :)

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-05-10 10:56

Att få stavlimmat styvt tvärs fiberriktning går genom att fräsa in laxspår och limma in stavar (massa jobb dock).

Annars håller jag med föregående om att lika ytbehandling på båda sidor höjer chansen att det inte skall slå sig,

Lite limmad stagning är ju bra för att hålla skivan rak också.

Se till att skivan har samma fuktighet när du arbetar med den som platsen den ska användas på har så ökar chansen att det går bra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-10 12:46

Stavlimmat är fint, men det är hygroskopiskt och är det dessutom asymmetriskt (expanderar mycket
lite på längden men mera på tvären). Det behöver inte vara något problem i normal hemmiljö, men kan
vara det. Det beror på hur stora fuktsvingningar man har.

Problemet löses helt genom att använda stavlimmat material runt om, men MDF (kanske lackad i en
svart blank kulör?) i baffel och bakstycke. Det enda som händer då är lådans djup påverkas av luftfuktig-
heten, det vill säga att lådans volym blir något lite större på sommaren. :)

Ett större problem kan vara tendensen att resonera. Stavlimmad ek har mycket lägre intrinsisk dämp-
ning än t ex MDF. Men dämpning kan man ju tillföra på annat sätt. Asfaltsmatta på insidan är ett enkelt
fix på problemet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-05-10 13:29

En låda av en solid planka Pockenholtz borde vara idealet då denna är så kompakt att den sjunker i vatten och egentligen bara kan bearbetas efter att ha kokat i vatten tills den är mjuk. När den sedan torkar är den nästan omöjlig att bearbeta. :-)
Tom. Min rikthyvel som jag hade då det begav sig fick knivarna förstörda av en "knivrest" från en fanerkniv.
Men kan man lösa det så där är den hårdaste träsorten som finns.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-05-10 13:31

Finns ju ekfanerade skivor till baffeln om man så vill också.

Det är ju jobbet att limma på kantlister på fanerade skivor som är det tråkiga med dom.

Så IngÖhmans recept med stavlimmad yttersida och fanerad baffel är nog en bra kompromiss ur snickarsynpunkt också.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-05-10 13:33

Perfector skrev:En låda av en solid planka Pockenholtz borde vara idealet då denna är så kompakt att den sjunker i vatten och egentligen bara kan bearbetas efter att ha kokat i vatten tills den är mjuk. När den sedan torkar är den nästan omöjlig att bearbeta. :-)
Tom. Min rikthyvel som jag hade då det begav sig fick knivarna förstörda av en "knivrest" från en fanerkniv.

Hårt eller mjukt är ju inte liktydigt med akustiskt dött ???

Gäller att hitta en bra kompromiss mellan styvt och dämpande.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-05-10 13:36

flathead skrev:
Perfector skrev:En låda av en solid planka Pockenholtz borde vara idealet då denna är så kompakt att den sjunker i vatten och egentligen bara kan bearbetas efter att ha kokat i vatten tills den är mjuk. När den sedan torkar är den nästan omöjlig att bearbeta. :-)

Hårt eller mjukt är ju inte liktydigt med akustiskt dött ???

Gäller att hitta en bra kompromiss mellan styvt och dämpande.

Absolut, men med en stenhård låda kan man själv bestämma hur mycket man vill påverka ljudet.
Döddämpning av väggarna är ju en smaksak.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-10 13:50

Pockenholtz är nog något av det sämsta material man kan bygga högtalare av. Det är extremt resonant. Om man
vill bygga en marimba och saknar en eller rosenträ (eller dalbergia heter det väl på riktigt) till tangenterna kan
det däremot vara ett tänkbart alternativ.

Att det inte är hygroskopiskt (det tar inte upp vatten) är dock en bra egenskap.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-05-10 13:53, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-05-10 13:52

IngOehman skrev:

Pockenholtz är nog något av det sämsta material man kan bygga högtalare av. Det är extremt resonant. Om man
vill bygga en marimba och saknar en eller rosenträ (eller dalbergia heter det väl på riktigt) till tangenterna kan

Vh, iö

Resonansbegivenheten är väl frekvensberoende?
Så styvt som träet är så berör det väl knappast basen som ju ska använda lådans volym.
Rätta mig om jag har fel

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-05-10 14:22

flathead skrev:Finns ju ekfanerade skivor till baffeln om man så vill också.

Det är ju jobbet att limma på kantlister på fanerade skivor som är det tråkiga med dom.

Så IngÖhmans recept med stavlimmad yttersida och fanerad baffel är nog en bra kompromiss ur snickarsynpunkt också.

Mmm, det är inte alls dumt tänkt.
Men problemet lär väl snarast då bli att finna någon slags ekfanerad skiva och stavlimmad ek som ser tillräckligt lika ut varandra, map kulör, ljushet, ådring osv.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-05-10 14:29

Det lär ju inte bli helt lika om du inte får någon att stavskära faneret innan dom fanerar skivan :D .

Men om man kör skivor med trä från samma världsdel borde det väl matcha ådrings och färgmässigt.

Svensk och Amerikansk ek är ju natt och dag skillnad på tex.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-05-10 14:35

Perfector skrev:
IngOehman skrev:

Vh, iö

Resonansbegivenheten är väl frekvensberoende?
Så styvt som träet är så berör det väl knappast basen som ju ska använda lådans volym.
Rätta mig om jag har fel

Mja, det beror förstås på vad det är för låda, men här avhandlades nog högtalarlådor i allmänhet. Och i allmnhet används nog baselement ofta upp till c:a 2 kHz och därunder lär du få många resonanser hur styvt träet än är i en normal högtalarlåda.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-05-10 14:37

Mja, det beror förstås på vad det är för låda, men här avhandlades nog högtalarlådor i allmänhet. Och i allmnhet används nog baselement ofta upp till c:a 2 kHz och därunder lär du få många resonanser hur styvt träet än är i en normal högtalarlåda.[/quote]

då missade jag nog det, för jag tänkte mer på en 3-vägare där basen knappast ska över 800 Hz.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-05-10 20:09

Perfector skrev:
Svante skrev:Mja, det beror förstås på vad det är för låda, men här avhandlades nog högtalarlådor i allmänhet. Och i allmnhet används nog baselement ofta upp till c:a 2 kHz och därunder lär du få många resonanser hur styvt träet än är i en normal högtalarlåda.

då missade jag nog det, för jag tänkte mer på en 3-vägare där basen knappast ska över 800 Hz.

Det är illa nog, jag skulle säga att det är svårt att få upp alla resonanser tillräckligt långt över 800 Hz. Delningsfilter är ju inte "ideala" i den meningen att allt över delningsfrekvensen helt försvinner. Ett tredje ordningens kokboksfilter vid 800 Hz har tex bara dämpat ~18 dB vid 1600 Hz. Finns där en resonanstopp blir inte bidraget försumbart. Kanske.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-05-10 22:55

Wolframkarbid kanske är ett bra material och en godstjocklek på 10 cm.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-05-10 23:21

petersteindl skrev:Wolframkarbid kanske är ett bra material och en godstjocklek på 10 cm.

Men ska man köra 11 på volymen så behövs nog 11 cm tjocklek!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2014-05-10 23:29

Kräver hårdmetallsverktyg för bearbetning :lol: .

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-05-11 07:39

Kul med alla inlägg.
Man lär sig, vilket var syftet med min fråga.
Är nog läge att åka till Hornbach och botanisera lite.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-05-11 12:15

Mina 9LEAH i stavlimmad ek har inte rört sig en millimeter.
Mina pK i stavlimmat noname (minns inte men det är rätt och oljigt och jättemjukt) tropiskt träslag har rört sig en hel del, det är inte en tät låda längre. Lite lim och slipspån löste det problemet dock

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2014-05-11 19:19

@rikkitikkitavi
Dina 9LEAH, som både låter bra och ser bra ut, är en bidragande orsak till min funderingar kring
att bygga lådor med limfogs-skivor i ek.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-05-11 19:57

Tack! Fyi , jag fick leta ibland ett tiotal innan jag hittade som jag var nöjd med, men det var normalt hyllinventarie på bauhaus.

Återgå till DIY-forum