Här kommer mitt premiärinlägg efter att ha smugit runt i kulisserna länge och läst.

Har följt många spännande projekt och byggen och byggt lite själv men har inte så stort kunnande utan har gått på hyffsat säkra kort och/eller färdigt recept.

Nu till själva problemet!

Jag har läst (ganska) mycket ang subbar och efter en del velande valde jag att bygga 2x 55L sluten låda (får enligt WinISD en avstämning på 37,5hz och ett q-värde på 0,517,) med 1st L26Roy vardera, dessa drivs av varsin SAM-300D http://www.eluxson.se/inbyggnadsslutsteg/2034-sam-300d.html
De är ju specade till 300W (max 420W) och L26Roy har rms250w så min värld känns det som en bra matcning... ?
Jag tycker att outputen inte riktigt lever upp till mina förhoppningar, mitt vardagsrum är förvisso ganska stort (4x7m) och har två öppningar i (från lyssningsplats sett) bortre högra hörnet dessa leder mot hall (ca 1m bred) och kök (90cm bred).
Så det är kanske inte helt optimalt för att bygga upp nåt större bastryck.

Apropå tryck så är lådorna täta och byggda i 19mm mdf med flaggstag vilket får mig att tro att de är stumma nog. Måtten på dom är b35h50d45
Rummet är obehandlat i dagsläget bortsett från normal möblering och två panelabsorbenter bakom frontarna.
Jag har petat in en minidsp 2x4 mellan stärkaren (HK 3890) och basarna. Provat att köra en eq med justering via REW med hyffsat resultat, provade tidigare att göra en Linkwitz i minidsp via spreadsheetet på Minidsp's hemsidas men tyckte mig inte märka nån skillnad....
Skumt men mätte dock inte efteråt utan då jag inte hade RA II vid tillfället....
Förstår såklart att 2st 10'' har en begränsad mängd bas som de kan leverera men jag ligger smärtsamt nära gränsen för vad som toleras rent estetiskt och vill inte samla minuspoäng.
Frågan är om jag skulle tjäna avsevärt på att köra mina element i portade lådor ist?
Utan att vara säker på att jag gör rätt så har jag kollat i WinISD gällande både mina slutna och ev portade lådor med detta element men har svårt att förstå hur stor skillnaden är i verkligheten.
Jag har byggt mina frontar efter ett färdigt recept al'a Troels Gravesen, Nomex164 http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830875.htm och dessa är ganska baskapabla.
Vad är era spontana reflektioner? Har jag mycket på att vinna med en portad låda med tanke på förutsättningarna?