L26Roy-funderingar

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ippo

L26Roy-funderingar

Inläggav Ippo » 2014-05-13 11:46

Hej alla!
Här kommer mitt premiärinlägg efter att ha smugit runt i kulisserna länge och läst. :D
Har följt många spännande projekt och byggen och byggt lite själv men har inte så stort kunnande utan har gått på hyffsat säkra kort och/eller färdigt recept. :wink:

Nu till själva problemet! :|

Jag har läst (ganska) mycket ang subbar och efter en del velande valde jag att bygga 2x 55L sluten låda (får enligt WinISD en avstämning på 37,5hz och ett q-värde på 0,517,) med 1st L26Roy vardera, dessa drivs av varsin SAM-300D http://www.eluxson.se/inbyggnadsslutsteg/2034-sam-300d.html
De är ju specade till 300W (max 420W) och L26Roy har rms250w så min värld känns det som en bra matcning... ?

Jag tycker att outputen inte riktigt lever upp till mina förhoppningar, mitt vardagsrum är förvisso ganska stort (4x7m) och har två öppningar i (från lyssningsplats sett) bortre högra hörnet dessa leder mot hall (ca 1m bred) och kök (90cm bred).
Så det är kanske inte helt optimalt för att bygga upp nåt större bastryck. :?
Apropå tryck så är lådorna täta och byggda i 19mm mdf med flaggstag vilket får mig att tro att de är stumma nog. Måtten på dom är b35h50d45
Rummet är obehandlat i dagsläget bortsett från normal möblering och två panelabsorbenter bakom frontarna.

Jag har petat in en minidsp 2x4 mellan stärkaren (HK 3890) och basarna. Provat att köra en eq med justering via REW med hyffsat resultat, provade tidigare att göra en Linkwitz i minidsp via spreadsheetet på Minidsp's hemsidas men tyckte mig inte märka nån skillnad....
Skumt men mätte dock inte efteråt utan då jag inte hade RA II vid tillfället....

Förstår såklart att 2st 10'' har en begränsad mängd bas som de kan leverera men jag ligger smärtsamt nära gränsen för vad som toleras rent estetiskt och vill inte samla minuspoäng.
Frågan är om jag skulle tjäna avsevärt på att köra mina element i portade lådor ist?
Utan att vara säker på att jag gör rätt så har jag kollat i WinISD gällande både mina slutna och ev portade lådor med detta element men har svårt att förstå hur stor skillnaden är i verkligheten.

Jag har byggt mina frontar efter ett färdigt recept al'a Troels Gravesen, Nomex164 http://www.troelsgravesen.dk/Peerless_HDS830875.htm och dessa är ganska baskapabla.

Vad är era spontana reflektioner? Har jag mycket på att vinna med en portad låda med tanke på förutsättningarna?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-05-13 12:23

Ippo skrev:Frågan är om jag skulle tjäna avsevärt på att köra mina element i portade lådor ist?

L26ROY fungerar inte i portade lådor. Rören blir typ en meter långa eftersom lådvolymen måste vara liten för att passa elementet samtidigt som elementets kapacitet kräver en port med stor diameter (ca 100 mm). Enda sättet att lösa det praktiskt är att använda en slavbas. Seas gör en matchande sådan. För att få plats med mer basar kan man gömma dem i möbler, t.ex. en specialsnickrad bänk eller pall.

Och så har jag en fråga. Jag vill absolut inte vara oförskämd, men har du dubbel-kollat fasen på basarna?

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Ippo

Re: L26Roy-funderingar

Inläggav Ippo » 2014-05-13 12:38

Ingen fara, är bara tacksam för all hjälp jag kan få! 8)

Är som sagt rätt ny på detta och om du menar att elementen är rätt kopplade från slutsteget så är svaret ja, de är kopplade korrekt. Tydligt uppmärkt på elementen vilken som är pluspol.
Om du syftar på om jag provat att korrigera fasen på basarna antingen via vridpot på steget eller i Minidsp'n så är svaret typ nej...

Så du ger inte mycket för SEAS egna portade förslag?:

In the case of a bass-reflex enclosure of the same
cabinet size, a port with an ID of 7cm would
have to be 38cm long in order to achieve a
Helmholtz resonance at 25Hz. This leaves only
1cm to the back wall if a straight tube is used,
so we don’t recommend this.

Instead, we recommend increasing the cabinet
size to 50 liters. With a port diameter of 7cm,
the length should be 30cm in order to have a
Helmholtz resonance at 25Hz.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-05-13 13:23

Jag landade på en portad lösning i min basbänk.

viewtopic.php?f=3&t=52581

I den tråden kanske du kan hitta lite matnyttigt.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-05-13 13:41

Välkommen ombord, Ippo! :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-05-13 16:03

För att svara på din fråga:

Ja, det tror jag verkligen. Köp ett par portar på hifikit, stoppa in dem och testa! Allra helst flera små, tre eller fyra, som motsvarar samma portarea som den större.
Märk väl att basreflexportarna sväljer en hel del volym och detta bör tas med i beräkningarna. När du stoppat in ett rör i 55 liter, så har du kanske bara 50 liter kvar och det höjer resonansfrekvensen ytterligare eftersom röret behöver vara ännu längre ju mindre lådan blir..

Jag har gjort ett gäng lådor med slitsport. Mätningarna visar att det är mer eller mindre spikrakt en bit under 20 Hz.
Huruvida jag verkligen fått till en KORREKT slitsport vet jag egentligen inte, jag är glad ändå. Kanske fungerar de inte alls och jag har slutna lådor egentligen.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Ippo

Inläggav Ippo » 2014-05-13 17:10

Har läst igenom tråden igen, senaste gången hade du nog inte gått från twinholdrarna mot br....
Verkar onekligen lovande! :D
Jag överväger att bygga en testlåda i spån iaf... Fast åandrasidan kostar en 19mm MDF-skiva 299kr så det vore kanske dumsnålt att behöva bygga 2ggr vid lyckad utgång!
Jag lider ju oxå lite av MiniDsp'n akilleshäl, känsligheten. Just nu kör jag frontarna genom denna oxå, annars känns basarna klena i volym...

Tackar så hjärtligast! :D

Ja, det tror jag verkligen.

Trodde jag skulle nöja mig med 2x10'' slutet i mitt rum men jag kanske är alldeles för basdiggande.... Är redigt sugen på att bygga mig en (1) basreflex låda för att utvärdera och jämföra med min slutna variant..

Har även en Dayton RSS390HO som ligger och väntar på en (sluten) låda och ett litet (13kvm) rum, biorummet är snart i startgroparna. Men här planeras oxå för 2 st....
Bakvänt kan det tyckas med 2st 10'' i ett rum på 28kvm och sen 2st 15'' i ett på 13kvm men allt hänger på WAF'en, har fria händer i mitt lekrum när det beger sig! :twisted:
Men först måste man tydligen måla och fixa hallen... :lol:

Frågan som jag ställer mig och hoppas att nån kan gissa svaret på är ju om det inte finns mer att hämta i den slutna konstruktionen.... Kanske ska försöka mig på en närfältsmätning och lägga upp resultatet... Måste bara läsa på lite först! ;D
Har XTZ RA II och får micken att funka i REW, frågan är bara hur pass väl det stämmer... :?:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-05-14 07:48

Ippo skrev:

Har läst igenom tråden igen, senaste gången hade du nog inte gått från twinholdrarna mot br....
Verkar onekligen lovande! :D
Jag överväger att bygga en testlåda i spån iaf... Fast åandrasidan kostar en 19mm MDF-skiva 299kr så det vore kanske dumsnålt att behöva bygga 2ggr vid lyckad utgång!
Jag lider ju oxå lite av MiniDsp'n akilleshäl, känsligheten. Just nu kör jag frontarna genom denna oxå, annars känns basarna klena i volym...

Tackar så hjärtligast! :D

Ja, det tror jag verkligen.

Trodde jag skulle nöja mig med 2x10'' slutet i mitt rum men jag kanske är alldeles för basdiggande.... Är redigt sugen på att bygga mig en (1) basreflex låda för att utvärdera och jämföra med min slutna variant..

Har även en Dayton RSS390HO som ligger och väntar på en (sluten) låda och ett litet (13kvm) rum, biorummet är snart i startgroparna. Men här planeras oxå för 2 st....
Bakvänt kan det tyckas med 2st 10'' i ett rum på 28kvm och sen 2st 15'' i ett på 13kvm men allt hänger på WAF'en, har fria händer i mitt lekrum när det beger sig! :twisted:
Men först måste man tydligen måla och fixa hallen... :lol:

Frågan som jag ställer mig och hoppas att nån kan gissa svaret på är ju om det inte finns mer att hämta i den slutna konstruktionen.... Kanske ska försöka mig på en närfältsmätning och lägga upp resultatet... Måste bara läsa på lite först! ;D
Har XTZ RA II och får micken att funka i REW, frågan är bara hur pass väl det stämmer... :?:

Jag vill bara understryka att jag är svuren ärkefiende till "L26ROY i portad låda". Tänk Stålmannen och Lex Luthor. Oförsonlig. Här lade jag ut texten lite när det begav sig:

viewtopic.php?f=3&t=51022&p=1404777&hilit=L26ROY#p1404777

Men man får fråga sig vad man vill ha ut. Vill man fixa tonkurvan utan att behöva tillgripa EQ? Vill man få till en "optimal" lösning? Behöver man ljudtryck framför tonkurva? bomellberg verkar ju vara nöjd med sin lösning i sitt rum men jag misstänker starkt att portarna ger upp en bra bit före elementet, även med tre portar inkopplade på två element. Dels är tvärsnittarean något låg, dels är de inte strömningoptimerade. L26ROY är väldigt pumpkapabelt vilket gör att ETT element chokar en 70 mm port som ingenting. Den låga impedansen och verkninggraden gör också att man bör ha ganska kraftiga förstärkare till hands med en kanal per element. L26ROY tycker jag dock verkar vara ett utmärkt element i en 40-50-liters sluten låda med ull av får eller glasfiber + EQ. Stornivåegenskaperna är finfina och elementet "tål" en liten låda utan att Fb och Qts ändrar sig särskilt mycket "eftersom" Vas är liten (om man ser världen ur ett TS-perspektiv). Fördelen med en sluten låda är också att man kan göra lådans form lite hursomhelst.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-05-14 08:02

Några snabba, generella. Jag kör själv med 4 st Peerless XLS-10 och fått till det riktigt bra trots mycket små lådor (<25 liter). Två st i basreflex och två st med original 10" slavbas.

Jag har märkt att det blir stor skillnad på output beroende på var man placerar lådorna. Har man dessutom "bara" två moduler minskar ju möjligheten att jämna ut basnivån i rummet. Så mitt första tips är alltså att flytta runt basarna i rummet och se vad som händer. Generellt ger ju oftast hörnplacering störst rumsstöd. Hos mig är det ett burspråk som ger bäst basrespons i mitt rum (>30m2 med ryggåstak).

Tyvärr kostar ju slavbasar en slant, men annars är jag mycket imponerad över hur bra de funkar. SEAS rekommenderar ca 40 liter med ROY och slav så dina lådor kanske är lite i största laget.

Tidigare hade jag också slutna lådor och EQ. Funkade riktigt bra, även om jag hela tiden kände att lådorna nog var lite för små så jag ändrade till br/slav. Men ROY i 55 liter borde väl gå att få till med lite EQ, eller är det helt enkelt för stora lådor?? Ett q på 0,5 är kanske lite för lågt...

Och slutligen; har du provat att ändra dämpningen i lådan? Prova att knöka lådan full med dämp och jämför med en tom - det kan bli stor skillnad.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-05-14 08:41

Kalejdokom skrev:Men ROY i 55 liter borde väl gå att få till med lite EQ, eller är det helt enkelt för stora lådor?? Ett q på 0,5 är kanske lite för lågt...

Om man skall köra EQ, LT eller Öhmans "auto-LT" så är ett lågt q-värde en BRA sak. Man vill ha så mycket EMK-kontroll som möjligt på elementet under resonansfrekvensen. Det får man om man har ett lågt q-värde, dvs. hög elektromekanisk dämpning.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Ippo

Inläggav Ippo » 2014-05-14 11:34

Tack för fortsatt input! :D

Jag försökte läsa på så gott jag kunde (efter förmåga och förståelse) och kom fram till att ett Ql-värde på ca 0,5 verkade som en bra kombination med LT.
Låter som om jag var på rätt väg.

Jag vet inte om det beror på stort odämpat rum, minidspns låga utnivå eller för få/små element som gör att jag inte är helt tillfreds.
Ska se om jag kan låna en samson sconvert, tror att en polare har en sån.... bra/anus?

Vad gäller placering så kan jag testa att flytta runt lite men är lite begränsad av Waf'en återigen. Nu står båda lådorna bredvid på utsidan om frontarna men tanken är att ha en fram och en bredvid soffan vid bakväggen. Har ingen lång nog kabel att testa detta i nuläget men är nyfiken på hur det påverkar.

Helt klart är att jag har en del rumsresonanser att ta tag i, en runt 47hz som är som att ha en tanks rullande genom vardagsrummet! 8O
Funderar på SCC och Hertz från Sofsci, har två hörn som blivit godkända för akustikfix...
Nackdelen med att vardagsrummet ska vara luftigt och ljust möblerat!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-14 12:07

Ippo skrev:Helt klart är att jag har en del rumsresonanser att ta tag i, en runt 47hz som är som att ha en tanks rullande genom vardagsrummet! 8O
Funderar på SCC och Hertz från Sofsci, har två hörn som blivit godkända för akustikfix...

Har de lösningarna från Sofsci någon större effekt vid 47 Hz? Längre upp i frekvens verkar de ha det och om lägre frekvenser förblir obehandlade blir det väl lite knas?

Användarvisningsbild
Ippo

Inläggav Ippo » 2014-05-14 12:12

Helt korrekt, jag var kanske väl otydlig när jag skrev det sista. Vad jag har läst så rår man ju inte på 47hz med nåt annat än rediga basfällor och det blir svårt i det här rummet... Så det har jag inga förhoppningar om.
Dock är det väldigt jobbig efterklang (rätt ord?) och akustik i stort så det kan bli avsevärt mkt bättre med lite dämpning.
Peaken vid 47hz får nog bli en Peq-fråga istället... Har ju Minidsp'n som får greja detta. Borde ju duga.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-05-14 16:57

Ta ner peaken med PEQ bara..
Testa dämpning, det brukar bli behagligt. Antagligen bättre än ingenting alls.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-05-15 02:00

Jag har testat SOFSCI SCC:er. 4st i mitt rum på 21m2 monterade i främre hörnet. De var verksamma ned till 60Hz kanske, men då var det inte mycket till "verkan" heller vid de frekvenserna ;).

Om det räcker med PEQ eller inte beror ju helt på vilken efterklangstid man har, och vad man kan leva med. Jag hade drygt 1 sekund vid exakt samma frekvens innan åtgärder i min biogrotta, och det var inte roligt.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-05-15 06:09

Ippo skrev:Tack för fortsatt input! :D

Jag försökte läsa på så gott jag kunde (efter förmåga och förståelse) och kom fram till att ett Ql-värde på ca 0,5 verkade som en bra kombination med LT.

Varför köra med LT om du har en låda som ger 0.5 I Q värde här är du nere på kritiskt dämpad låda.Hade du haft en låda med högre Q värde så hade det varit helt okej men eftersom du siktar på 0.5 så behöver du bara lite eq i botten.
Fo ligger med 65 liter på 30.23hz och Q värdet 0.5033 men som sagt det är bara simulering vad det ligger i verkligheten det får man mäta sig till.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-05-15 09:03

boom skrev:

Varför köra med LT om du har en låda som ger 0.5 I Q värde här är du nere på kritiskt dämpad låda.Hade du haft en låda med högre Q värde så hade det varit helt okej men eftersom du siktar på 0.5 så behöver du bara lite eq i botten.
Fo ligger med 65 liter på 30.23hz och Q värdet 0.5033 men som sagt det är bara simulering vad det ligger i verkligheten det får man mäta sig till.

Jag får inte riktigt samma siffror (högre resonans, lägre relativt q). Men iallafall. Ett Q-värde på 0,5 gör att tonkurvan börjar falla tidigare och man skulle därför kunna tänka sig att applicera mild EQ även ÖVER resonansfrekvensen. Man bör också tänka på att när man moffar moff i lådan tillför man inte bara isotermisering (som gör lådan akustiskt större) utan även dämpning, vilket minska q-värdet ytterligare. Det kan nog handla om storleksordning 0,1-0,2 på q-värdet i lådan beroende på element och material. I Basta har jag för mig att man kan prova att mecka med den mekaniska dämpningen på element så att den matchar den uppmätta impedanskurvan i färdigmoffad låda och på så sätt skatta vilken mekanisk dämpning om moffet tillför. På så sätt blir simuleringarna mer anpassade till verkligheten. Om jag får gissa kan man nog för en låda på 65 liter helt fylld med moff (där Q sannolikt dyker under 0,5) vilja lägga på EQ redan ovanför resonansen. IÖ har ju nämnt detta i en tråd. Jag tror man kan söka på "auto-LT", dvs. att man på ett element med q-värde på max 0,5 i lådan lägger ett lyft på 6 dB/oktav symmetriskt både över och under resonansfrekvensen. Observera att jag inte har någon personlig praktiskt erfarenhet av elementet utan jag för ett resonemang utifrån de uppmätta parametrarna. Om jag själv skulle använda element skulle jag nog vilja ha minst 6 stycken i slutna lådor + EQ. 8)

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-05-15 15:46

DQ-20 skrev:
boom skrev:

Jag får inte riktigt samma siffror (högre resonans, lägre relativt q). Men iallafall. Ett Q-värde på 0,5 gör att tonkurvan börjar falla tidigare och man skulle därför kunna tänka sig att applicera mild EQ även ÖVER resonansfrekvensen. Man bör också tänka på att när man moffar moff i lådan tillför man inte bara isotermisering (som gör lådan akustiskt större) utan även dämpning, vilket minska q-värdet ytterligare. Det kan nog handla om storleksordning 0,1-0,2 på q-värdet i lådan beroende på element och material. I Basta har jag för mig att man kan prova att mecka med den mekaniska dämpningen på element så att den matchar den uppmätta impedanskurvan i färdigmoffad låda och på så sätt skatta vilken mekanisk dämpning om moffet tillför. På så sätt blir simuleringarna mer anpassade till verkligheten. Om jag får gissa kan man nog för en låda på 65 liter helt fylld med moff (där Q sannolikt dyker under 0,5) vilja lägga på EQ redan ovanför resonansen. IÖ har ju nämnt detta i en tråd. Jag tror man kan söka på "auto-LT", dvs. att man på ett element med q-värde på max 0,5 i lådan lägger ett lyft på 6 dB/oktav symmetriskt både över och under resonansfrekvensen. Observera att jag inte har någon personlig praktiskt erfarenhet av elementet utan jag för ett resonemang utifrån de uppmätta parametrarna. Om jag själv skulle använda element skulle jag nog vilja ha minst 6 stycken i slutna lådor + EQ. 8)

/DQ-20

Har du simulerat med ökad talspoletempratur .Jag brukar göra det och jämför man kall och varm talspole så blir det skillnad i Q värdet.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2014-05-15 22:16

boom skrev:Har du simulerat med ökad talspoletempratur. Jag brukar göra det och jämför man kall och varm talspole så blir det skillnad i Q värdet.

Nej, jag gjorde det bara för hand. Det förklarar också varför vi fick olika resultat i kvoten fs/Q. Men det är nog en god poäng att kolla det, isynnerhet om man bara har två element som dessutom har låg verkningsgrad: man får nog mosa på rätt bra med effekt på elementen för att det skall hända något. Det är ju mest kring resonansfrekvens det händer grejor när talspoletemperaturen stiger - lite mer output kring 30 Hz eller så borde väl vara att vänta.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Ippo

Inläggav Ippo » 2014-05-16 21:46

Faen va härligt det er med all denna kunskap! :)
Jag försöker hänga med och ska se vad jag kan få till med det jag har.

Ska testa att eq'a lite mer. Körde en eq kalibrering genom rew som importerades till minidsp-pluginet.
Har dock inte hunnit mäta igen efter det, ska göra ett ryck imorrn.
Tror att mina största problem är rumsakustiken. Bor i villa, ett rätt kalt rum med gipsväggar...
Återkopplar när frågorna hopar sig eller jag känner framgångens sötma! :D

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-05-17 22:01

Verkligen.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-05-23 07:50

Hej,

Jag hade två lådor med dubbla slavar (Seas egna). Jättebra output. Har byggt om till 4 lådor slutet nu istället då jag fick lite för mycket bas. Slavarna ligger i garaget. Hör av dig om det är intressant. Finns även en byggtråd på dem i min presentation. Så får du alla mått och vikter så kommer du igång snabbt.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-05-23 08:13

För mycket bas? Hur menar du då? :)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-05-23 08:39

JonasW skrev:För mycket bas? Hur menar du då? :)

Ja asså... Fel forum att skriva så på kanske :-)

Men i mitt fall så skaka jag sönder glasen i köket (bokstavligen) plus att projjen inte kunde sitta still. Sånt går ju att lösa med att gjuta betongrum, styva upp väggar, akustikdesign osv men jag är inte på den nivån (ännu). Sen ville jag testa bygga slutna plus att jag behövde en ny stereobänk så det blev som det blev. Slavlådorna hade mycket mer output i de låga registren.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2014-05-23 08:46

Ok, tänkte att annars hade ju en lösning varit att sänka nivån på basen eller filtrera bort den djupaste basen.
Lättare än att bygga nya lådor ;)

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2014-05-23 08:59

Jojo, såklart

Jag brukar bygga lite grejjer som terapi. Det är lika mycket avkoppling som att åka på semester för mig. Senaste exemplet var när jag byggde tak över grillen för att fåglarna sket på den. En vanlig människa kanske hade flyttat på grillen istället för att bygga trädäck, yttertak, innertak och staket. Det fyller ingen annan funktion än att skydda grillen från fågelskit alltså... :-)

Så visst, jag kunde ju ha "skruvat ner basen" - men hur kul är det?

//Björn

Återgå till DIY-forum