Tips på DIY högtalare i 10-15kkr klassen

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Tips på DIY högtalare i 10-15kkr klassen

Inläggav JockScott » 2005-04-01 13:14

Vill ha in tips på DIY högtalare som går in i budgeten som ligger på 10-15kkr.

Det finns givetvis lite krav, de ska vara hyffsat lättbyggda dvs. man måste inte äga en hel snickeriverkstad för att få ihop dem. Sen underlättar det om elementen är lättillgängliga och gärna bra med dokumentation om bygget. Den högtalare jag söker ska helst vara en golvmodell, 3-vägare fullregister.

Tipsa om de ni hört, sett, eller tycker ser intressanta ut och skicka med länkar också var man hittar dem.

Tipset om EALS behövs inte, det är denna högtalare som ligger i byggstart men jag kollar av om det möjligen finns alternativ.

En högtalare jag kollat på för länge sedan är denna:http://members.home.nl/edgar.beers/eveII.htm
En "kopia" av Andromeda(Tony Gee) med Scan speak element istället för Focalelement som skulle bli för dyrt. GeerS eVe II kan möjligen gå att få in i budget.
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-04-01 13:19

LTS 3-vägare i 4-bas-version borde väl passa som en smäck vär det gäller priset i alla fall? Eller? Annars kan den ju byggas med en bas per låda, men då går den under 10kkr, så det går ju bort.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-04-01 13:21

Finns ju inget som säger att det måste kosta 10-15kkr, 9900:- går också bra. Prisspannet säger mer om vad jag är beredd lägga då jag vet att man för 10-15kkr får bättre än för 4-5000:-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-01 14:03

Ett förslag kan ju vara att bygga ett par pi60. De uppfyller alla dina önskemål förutom att de är 2-vägs. De kostar 11000 utan kabinett och 14000 i rå MDF.

edit: har inte hört dem men tycker de verkar intressanta. :)

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-04-01 14:10

Alla ino är också diskvalificerade, det är helt enkelt inte möjligt att köpa dem då det enda sättet att komma åt dem är hämta hos ino själv vilket jag inte anser möjligt, har 100mil dit enkel resa och tycker någon att resan går in i budget så är det så enkelt att jag inte har den minsta lust att åka till Stockholm.

Sen är de så omtalade(på detta forum speciellt) och delade åsikter om dem så dessa är extra viktiga få se och höra själv.

Sen är de ju inte så snygga, även om jag faktiskt sett en och annan som varit helt ok på bild iaf.

Den högtalare jag söker ska vara bättre än de Pro Ac kloner (och även HFLS-1) jag redan har.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-01 14:35

JS: Du behöver inte förklara, jag förstår om de inte känns som ett alternativ. :) Jag är själv rädd för att dessa högtalare är bra på riktigt. :wink:

Den högtalare jag söker ska vara bättre än de Pro Ac kloner (och även HFLS-1) jag redan har.
Har ju varit med lite och simulerat fram ett filter till EALS. Iofs ville nog EA stå för filtret själv, vilket man kan förstå. Tror de skulle kunna välta ett par proac och även HFLS-1.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-04-01 14:41

JS: Du behöver inte förklara, jag förstår om de inte känns som ett alternativ. Jag är själv rädd för att dessa högtalare är bra på riktigt.

De hade kunnat vara alternativ, jag har inte skippat dem godtyckligt för att jag tror de är dåliga utan mest för ovan skrivna anledningar. Hade de varit tillgängliga så hade jag säkert haft med dem också i planerna.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-01 14:43

Martin skrev:Har ju varit med lite och simulerat fram ett filter till EALS. Iofs ville nog EA stå för filtret själv, vilket man kan förstå. Tror de skulle kunna välta ett par proac och även HFLS-1.
Martin - hoppas du tror på mig när jag säger att jag ändå starkt uppskattar dina filterbidrag! Dom fungerar i peppande/sporrande syfte och som idespruta.

Varken HFLS-1 eller ProAc klonerna har en chans. Titta bara på diskanten till EALS-3, Scan Speak S2905/9700! Riktigt bra och ett rjält kliv upp från Vifas DX25 (som protesterar så fort man vrider upp lite). I övrigt är känsligheten högre för hela EALS-3 (jmf HFLS-1 och ProAc kloner) samt ett frekvensomfång och max SPL långt bättre.

Hemma hos Amatören körde vi med bra elektronik, om än inte överarbetat: Harman Kardon 1.3 eller nått sånt. 3*120 watt's slutsteg. Var över 105dB i dynamiktopparna på lyssningplats med en trög* analog SPL-mätare vid ett stycke klassisk orkestermusik (Paganini). Lät mycket oansträngt och inget av elementen ansågs ligga nära Xmax.

*) dvs i praktiken än mer än 105 dB
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-04-01 14:54

Varken HFLS-1 eller ProAc klonerna har en chans.

Tvivlar faktiskt inte på detta vad gäller EALS, men kollar av som en sista gång innan bygget börjar i nästa vecka. Ska ju trots allt bli en högtalare jag förhoppningsvis har kvar länge.

Den enda konkurrenten jag har nu som också är med i fundringar är just eVe som jag länkade till ovan. Om ingen annan har tips?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-01 15:56

Thor kanske kunde vara nåt?
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=953

visaton har ju en hel del möjliga byggsatser..
http://www.visaton.com/english/uebersicht/6.html
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Olby

Inläggav Olby » 2005-04-01 17:27

Jag kan rekomendera LTS-3v-f1 http://hifikit.se/show_prod.asp?id=955
är väldigt nöjd med mina.
Byggbeskrivningen är utförlig och består av 30 dubbelsidiga a4 i form av artiklar om högtalaren från molt. Sen om man kan betrakta byggsatsen som så mycket DIY är en annan femma, det enda i verktygs väg som krävs för att få ihop lådorna är ett gäng tvingar, en klubba, skruvmejsel, borrmaskin och lödkolv.
If I had a hi-fi

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-04-01 17:52

ultimon på länksidan tycker jag verkar vara intressant...lite trist kanske med 2 vägare bara?

http://www.audiocomponents.nl/speakers/scanspeak/reference/scanspeak-reference_eng.htm

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-04-01 17:54

Haakan_W skrev:ultimon på länksidan tycker jag verkar vara intressant...lite trist kanske med 2 vägare bara?
http://www.audiocomponents.nl/speakers/scanspeak/reference/scanspeak-reference_eng.htm
Usch och tvi - har du inte lärt dig att tycka illa om Scan Speak's Ring Radiator än, Haakan?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-04-01 18:04

EngelholmAudio skrev:
Haakan_W skrev:ultimon på länksidan tycker jag verkar vara intressant...lite trist kanske med 2 vägare bara?
Usch och tvi - har du inte lärt dig att tycka illa om Scan Speak's Ring Radiator än, Haakan?

hehe nä :D har inte lyssnat på den 8O sen är det ju rätt lätt att byta till softdomen av samma modell

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-04-01 18:38

Kan väl tillägga att jag har INTE kravet att den ska mäta prickfritt på någon neutral punkt som visar att det av någon anledning är en korrekt återgivare enligt någon uppfattning...hmm..

Jag är nöjd om det låter bra 8)

Bra mätkurvor ska det förstås vara på frekvenser och sånt där annat jag ändå inte förstår :roll:

Såna där Hifikit byggsatser ser så tråkiga ut, möjligt någon av dem är bra men tror inte det blir så pass färdigt jag kapar och grejar gärna själv lite också.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-01 18:50

thor byggsatsen är ju framtagen av Dr. Joseph D'Appolito om det nu säger så mycket.. men det är iaf ingen "hifikit"design sas..

http://www.seas.no/thor.htm

har bara lyssnat på dom i förbifarten men de verkar väl lite intressanta iaf.. även om jag nog är mer intresserad av froy i det fallet..

edit:
ser fortfarande tråkig ut?
Bild
Senast redigerad av Kraniet 2005-04-01 18:54, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-04-01 18:54

Kranit: Ok, visst kan detta vara något ska leta lite info om dem på nätet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-01 18:55

men det är ju bara ett förslag finns ju många byggen att prova

edit: tex euforia från Eltek http://www.mamut.com/dynabel
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-04-01 19:04

JockScott, vad var det för fel på LTS-trevägare, som man köper via Hifikit?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-01 19:09

ja det också.. förmodligen något av det bästa man kan få tag i för pengarna. iofs skulle man ju vilja ha 4basmodellen men det blir lite dyrt.. men grundmodellen så klarar du dig ju undan med dryga 10kkr
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-04-01 19:23

just de.. en högtalare som låter väldigt bra är A4-monitor. väldigt låg känslighet så man måste vrida upp rätt ordentligt på stereon men sen händer det grejjor.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-04-01 19:37

Alexi skrev:JockScott, vad var det för fel på LTS-trevägare, som man köper via Hifikit?

Inte vet jag, är det nåt fel med dem?

De kunde mycket väl också vara ett alternativ, den ligger dock på gränsen till det som verkar lite tråkig och då pratar jag inte om ljudkvaliten.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-04-01 19:43

ah, jag förstår precis vad du menar :)
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-04-01 19:45

Morello´s skapelser ser ju intressanta ut, de faller dock tyvärr utom budget. Om jag nu ens hade fått till gång och kunnat tillverka dem.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-04-01 19:52

JockScott skrev:
Alexi skrev:JockScott, vad var det för fel på LTS-trevägare, som man köper via Hifikit?

Inte vet jag, är det nåt fel med dem?

De kunde mycket väl också vara ett alternativ, den ligger dock på gränsen till det som verkar lite tråkig och då pratar jag inte om ljudkvaliten.

Du kan ju köpa dom utan att köpa lådan. Då får du såga och ha dig en massa också. Och kan bygga toppar och basar i egna kabinett, vilket jag nog skulle ha gjort. Det ger utrymmer för framtida expriment, om man skulle få nåt ryck i den vägen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till DIY-forum