Problem med bas

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

KimB

Problem med bas

Inläggav KimB » 2014-05-29 17:57

Hej.

Har nu byggt ihop en tham15 bestyckad med ett B&C 15PS100. Denna drivs sedan av ett ep4000.

Till en början var tanken att köra försteg--minidsp--rotel--ep4000, toppar på rotel och basen på ep steget.
Efter att ha fått hjälp med att få allt på sin rätta plats och grundinställningar så märkte jag att basen spelar väldigt lågt mot topparna,
händer inte mycket men den spelar och låter i alla fall. En tankte från en annan medlem var att minidspn klippte för tidigt för ep steget.

Jag provade att köra thamen försteg--ep4000-tham15 och spela lite sinustoner men det händer inte så värst mycket så heller. imponeras inte alls.
Visst så skorrade rutorna till lite när man öste på men finns liksom inget tryck i det. Började fundera på rummet om det tog död på all bas som finns.
Testade sen att köra basen till rotelsteget men det var samma visa där.

Provade även att spela basen open air, och låter som väntat, trycklöst men den rör sig.
har inte koll på hur långt en PA bas slår som mest men var uppe i någon cm när det började slå igenom.
Har även här provat med både rotel och ep steget med samma resultat.

Testade att koppla in en pioneer 10" bilsub till båda stegen för att se hur det lät. men det är i princip samma ljud där, dock förstår jag om det låter kasst från en lite portad låda anpassad för bil som inte var spciellt väluträknad ens där. Även mycket slag på basen
så finns det inget tryck. har provat 10an i ett mindre rum där jag upplevde samma trycklöshet, hörnet diagonal mot basen brummade det dock mer.

Kan det vara rummet som tar död på allt ljud eller är det fel på grejerna? går det mäta sig till något?
Har kört med rotel försteg som sitter efter ipaden som spelar genom spotify. Denna kombo med Rotel rc972 och rb980x har tidigare gjort en rätt kass kombo; basväg
Att kombinera en gammal 80-tal NAD och låta den agera försteg till RB980x slutsteget har gett bas så sjukt mycket mer tryck i basen.

Hade det i bakhuvudet och provade därför att köra utan försteget och rakt från ipaden men det blev samma fattiga ljud av det.

Skulle bli så glad av den som löser denna soppa. utan att ha stenkoll köpte jag bas, steg och minidsp för att jag har blivit så sugen på att bygga låda själv.
Är så ledsen när jag inte får det att gå ihop sig, ville bara spela på och få höra hur thamlådan kan låta och vara glad!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Problem med bas

Inläggav Nattlorden » 2014-05-29 19:11

Varför inte fortsätta med NADen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

KimB

Inläggav KimB » 2014-05-29 19:31

Nattlorden skrev:Varför inte fortsätta med NADen?

Blev utlånad, ett felkopplat eluttag brände det illa kvickt + 2 till innan han fattade vad som var fel.

Tycker ändå det inte borde göra sådan grym skillnad på vilket försteg man använder eller har jag fel?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2014-05-29 19:37

Antagligen är nivån till steget för låg, utsignalen ifrån försteget alltså.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2014-05-29 20:54

Hur har du gainpottarna ställda på ep4000 steget?
Låter som om du inte får tillräcklig nivå på insignalen till steget.

Låter nästan som det jag upplevde när jag först kopplade in mina nybyggda basar till inuke 3000 steget.
Steget skulle lämna runt 600w per bas i det läget, alldeles för mycket tänkte jag, kommer bottna dem direkt så jag vred ner gainpottarna på slutsteget.
Trodde nu att slutsteget eller recieverns pre-out utgångar var trasiga, fick ingen nivå alls ut ur basarna :roll:
Blev sur och funderade en stund, kom fram till att skiten kanske inte är sönder.
Kom sedan på ( 8) ) att det är ju faktiskt inte förrens recieverns volym står på nollan som det blir riktigt stark nivå på signalen ut ur pre-out.
Vred på gainpottarna fullt åt höger och vipps kunde jag snabbt ratta in lagom basnivå relativt topparna med kanalbalansen i recievern :)

Så ifall du har vridit ner gainpottarna på ep4000 kan du ha svaret där

om jag inte minns kan väl minisdp inte lämna mer än runt 0,9Vrms ut, eller var det 0,7Vrms?
Hursom skall det räcka för att kanske driva EP4000 steget till kanske -6dB, så du bör ändå få rätt rejält ljudtryck av de effekterna...

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2014-05-30 07:41

Hur har du filtrerat?
Medskyldig till No Frills Audio

KimB

Inläggav KimB » 2014-05-30 12:04

PetterPersson skrev:Hur har du filtrerat?

från 35-120hz på basen just nu.
den spelar ju och låter rätt bra men går ju inte höja upp alls så mycket som det går antar jag innan dspn klipper.
Men jag är ju inte ensam om att köra med ep4000 och minidsp och den obalanserade modellen? verkar ju inte som
någon annan har samma problem med det.

Provade nu att köra med en nätadapter till dspn istället för usb till datorn. Då fick inte EP steget någon signal. basen spelade inget men rotelsteget gick som vanligt..
vad kan detta bero på nu då? lampan på signal lampan på EP't blinkade inte ens...

MattiasBGD

Inläggav MattiasBGD » 2014-05-31 23:22

Mätte du vilken tråd som är plus från nätadaptern?

KimB

Inläggav KimB » 2014-06-01 16:33

MattiasBGD skrev:Mätte du vilken tråd som är plus från nätadaptern?

Ja, var noga med att markera den som plus också. Det konstiga är ju att det bara är 1 utav 2 steg som går, hade det varit felkopplat borde inget fungera?

Återgå till DIY-forum