Moderator: Redaktörer
swenko skrev:Någon som har koll på vilken volym som elementet upptar?
Satt och försökte simulera i winisd men får inte parametrarna att stämma i programmet mot seas värden.
Någon som orkar och vill simulera någon trevlig volym och storlek på rör samt längd så blir jag glad.
Finns det någon gräns på hur lång man kan göra portar förutom platsbrist?
Elfsberg skrev:Jag tycker nog att du ska börja med att göra enkla, kubiska, lådor först för att testa funktion.
swenko skrev:Jag har snöat in lite på seas L26RO4Y eller L26ROY. Jag har inte kommit underfund med vilken som är lämpligast men RO4Y har ju mindre vas och verkar gilla mindre lådor och det känns som ett plus.
Alternative box design:
In the case of a bass-reflex enclosure of the same cabinet size, a port with an ID of 7cm
would have to be 38cm long in order to achieve a Helmholtz resonance at 25Hz. This
leaves only 1cm to the back wall if a straight tube is used, so we don’t recommend this.
Instead, we recommend increasing the cabinet size to 50 liters.
With a port diameter of 7cm, the length should be 30cm in order to have a Helmholtz
resonance at 25Hz.
In a sealed box application the L26ROY could be used in a 20 liter box to have a Qtc of
0.707. The -3 dB point would be 54Hz, and the -10 dB point is at 30 Hz.
paa skrev:Däri finns denna passus om basreflexlösning med ROY:Alternative box design:
In the case of a bass-reflex enclosure of the same cabinet size, a port with an ID of 7cm
would have to be 38cm long in order to achieve a Helmholtz resonance at 25Hz. This
leaves only 1cm to the back wall if a straight tube is used, so we don’t recommend this.
Instead, we recommend increasing the cabinet size to 50 liters.
With a port diameter of 7cm, the length should be 30cm in order to have a Helmholtz
resonance at 25Hz.
In a sealed box application the L26ROY could be used in a 20 liter box to have a Qtc of
0.707. The -3 dB point would be 54Hz, and the -10 dB point is at 30 Hz.
DQ-20 skrev:Och här kommer det obligatoriska DQ-20-inlägget när L26ROY kommer på tal: elementet är inte lämpligt för portade lösningar. VAS är för liten samtidigt som Q-värdet är lågt. Det ger en liten låda, vilket gör att avstämningen måste ske via ett jättelångt rör som inte får plats i lådan. En port med 70 mm diameter är för liten.
/DQ-20
Cortado skrev:Ikea verkar ha hajjat galoppen!
swenko skrev:Ja man verkar få plocka hem själv om man vill ha den modellen.
Daytons övriga modeller? Titta lite på ultimate serien men den verka hamna liknande som l26royen..Verkar vettigt men i slutändan mer frågetecken.
Nä jag får nog ta och läsa högtalar kokboken ikväll och fundera vidare.
Får se när mattias flikar in med portstorleken på sina simuleringar så jag kan prova rita lite igen.
Någon som vet vilken volym dayton dvc310-88 12 tar i lådan?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster