Vän av el? se hit :)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ladan

Vän av el? se hit :)

Inläggav Ladan » 2014-07-03 06:05

Eftersöker råd ang el från er, jag försöker få till en funktion på min dac som gör att jag med en brytare kan välja input: cox/tox/usb, i nuläget behöver jag flytta jumpers och det orkar man ju inte riktigt med efter ett tag. Jag har därför beställt följande brytare: http://www.dx.com/p/154874

Dacens layout finns i bifogade jpg-en, där visas de olika jumperalternativen beroende på vilken input som är vald. jag har skissat lite på hur det ska kopplas och kommer då fram till att det behövs en 10-pinnars brytare? Eller kan man lösa det på något annat sätt? Med reläer kanske?

Förslag och kommentarer tages tacksamt emot
Bilagor
Untitled.jpg
Untitled.jpg (200.95 KiB) Visad 628 gånger

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Vän av el? se hit :)

Inläggav aisopos » 2014-07-03 08:21

Stiftlisten med jumpers är en binärt avkodad ingång, troligen rakt in på kretslogik, så jag tänker spontant på att använda en räknare + tryckknapp.
Så här skulle det kunna kopplas med en 74HC93 4-bit binary counter.
74hc93.jpg
74hc93.jpg (16.87 KiB) Visad 602 gånger

Tror jag i alla fall, men jag hoppas att andra kan kontrollgranska det hela.

När countern räknat till 4 så resettas den iom hög på Q0 + Q1 som går in på de internt nand-kopplade reset-ingångarna.
Q0-> CP1 beror på att den kopplingen inte finns internt.

Sen kan det behövas någon kontaktstudsrensare på ingången. En 1pol växlande strömbrytare kan ju styra en RS-vippa bestående av en 74HC11 och ett par motstånd som sköter uppdraget 100% perfekt. En ej växlande strömbrytare får använda en annan approach, kanske ett LP-filter (kondensator + motstånd) men det genererar kanske nya problem iom den (för logikkretsar) långsamma flanken, vid problem får det väl kompletteras med en schmitt-trigger.

Slutligen behöver ingångarna på ditt kort undersökas lite, är jumpersarna kopplade som pull-up eller pull-down. Beroende på kan det ev behövas en hex-inverter mellan.

Kretsarna kostar tillsammans typ en tia på Elfa eller electro-kit. Frakten blir alltså det värsta. :)

Återgå till DIY-forum