Komorok skrev:Mitt råd är att du kontaktar en akustiker som kan hjälpa dig. Jag tycker att Ingvar Öhman är duktig och gillar de rum han har ritat. Men det finns fler.
Absolut är det tanken att ta in hjälp, var mer intresserad om det fanns något konkret allmänt känt som jag skulle kunna ha nytta av i detta stadiet

Mich skrev:Finns det minsta antydan till fukt, mögel eller annan påväxt: Ta bort allt och sätt inte dit något nytt trä mot betongen. Även om det ser torrt och fint ut, så rekommenderar jag att inte montera trä eller liknande mot betongen. Det sker alltid en fuktvandring. Golvet kanske måste ventileras med typ platon matta eller liknande.
Behöver väggarna isoleras?
Gör det utifrån. Måste/vill du sätta isolering inne så finns t.ex. Ytong Multipor. Det är nästan lättbetong, men väldigt lätt sådan. Finns inte många som gör denna sort. Den är mer isolering än lättbetong. Det finns ingen styrka i den och putsen som läggs på skall armeras (glasfibernät). Jag satte sådant i mitt rum, på ytterväggarna.
Om du bygger absorbent eller liknande, så tänk till om det är en yttervägg. Du kan kyla ner väggen och kanske få fukt bakom. Lite värme och luftspalt, är bra.
Vad du sedan gör i rummer beror på. Du kommer nog få en hel del tips på detta forum om du frågar, eller läser andra trådar. Vill du ha topp resulat, så anlita en akustiker. Även om det kostar flera tusen, så är det värt det.
//Michael
Det blir troligen platon på både golv väggar med luftspalt OM det blir så att jag bestämmer mig för att regla upp igen! Dräneringen är OK

Rummet är uppreglat någon gång på 90 talet och det är faktiskt ingen antydan till mögel eller lukt. Även ändträet som haft golvkontakt är purfärskt, trots att reglar och isolering vart inplastad rakt mot yttervägg! Det sitter till och med gamla tidningspapper och tapeter rätt på betongen som är helt torra

Nattlorden skrev:Behöver du ljuddämpa?
Har du redan högtaleri/förstärkare... ställ in och blås på och gå runt och hör hur mycket det stör.
Har två bashorn än så länge. Har provspelat i rummet med provisoriska frontar. Det enda som stör är när takpannorna trillar ner, men det är nog svårt att dämpa bort