PekkaJohansson skrev:Mina sex EPS-W bakkanalhögtalare kommer av nödvändighet att synas vid musiklyssning när draperierna är fråndragna. De ska för maximal diskretion målas i samma grå nyans som projektorhus, panelvägg och basmoduler. Efter visst velande (och konsultation med sambon!) blir det, trots ljudkvalitetsförlust, någon slags front för att dölja elementen. Nämnas kan att lådorna är tårtbitsformade och att elementen inte är försänkta, vilket utesluter tanken på någon slags strumplösning.
Visst kan det väl bli det. Även om högtalartyg med nödvändighet är flimsigt kan man väl sy något slags kuddvar av högtalartyg som man bara kränger över högtalarna? Sätt öppingen i bakkant på kortsidan så syns den inte så mycket.
PekkaJohansson skrev:Vilket är det minst ljudkvalitetspåverkande sättet att dölja elementen? Tacksam för tips på:
- Genomsläppligt svart, mörkgrått eller mörkblått tyg
- Montering - någon slags ram av metall, kanske?
- Frontskum som ser rimligt propert ut
- Annan lösning?
Med vänlig hälsning
Pekka
Jag har sett en annan gör-det-själv lösning nånstans på Internet som var otroligt snygg, egentligen för mycket jobb för ett par gråmurriga surroundhögtalare, men hur som. Killen hade fräst ur hål i fronten på högtalarna runt kanten på baffeln och limmat dit magneter. Sedan hade han fanerat över magneterna och slipat ner så mycket att magneterna funkade genom faneret men inte syntes. Otroligt läckert, men onödigt bra finish för surroundhögtalare. Runt kanten på baffeln var det nerfräst så att ramen passade i urfräsningen och inte stack ut. Ungefär som på amerikanska Thiels modeller.
Eftersom högtalarna redan är byggda kanske det också får hoppas över, men fräsa in några magneter och limma tyget på en tunn metallram borde väl ändå inte vara omöjligt.
Själv har jag ett par Ino A2, vars ljudåtergivning jag är mkt nöjd med, men vars utseende har en viss UFO-karaktär enligt flertalet personer som är mig närstående. Vilket t.ex är ett hinder för att köpa fler.
Jag har funderat lite på någon sorts huvar till dem a la Carlsson OA-58 eller Vandersteen.
Någon som vet hur de är gjorda eller har några bra närbilder?
mvh
Magnus Söderberg