Minst skadliga högtalarfronten?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Minst skadliga högtalarfronten?

Inläggav PekkaJohansson » 2005-04-05 15:47

Mina sex EPS-W bakkanalhögtalare kommer av nödvändighet att synas vid musiklyssning när draperierna är fråndragna. De ska för maximal diskretion målas i samma grå nyans som projektorhus, panelvägg och basmoduler. Efter visst velande (och konsultation med sambon!) blir det, trots ljudkvalitetsförlust, någon slags front för att dölja elementen. Nämnas kan att lådorna är tårtbitsformade och att elementen inte är försänkta, vilket utesluter tanken på någon slags strumplösning.

Vilket är det minst ljudkvalitetspåverkande sättet att dölja elementen? Tacksam för tips på:

- Genomsläppligt svart, mörkgrått eller mörkblått tyg
- Montering - någon slags ram av metall, kanske?
- Frontskum som ser rimligt propert ut
- Annan lösning?

Med vänlig hälsning

Pekka

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-05 16:35

Jag fick just en idé. Skulle man kunna använda tillräckligt tjockt frontskum och skära ut för elementen så att de försänks och sedan klä fronten eller högtalaren med fronttyg utanpå?

Det borde väl funka? Utskärningen runt diskanten borde kunna göras på bästa möjliga sätt för att minska diffraktion från skumkanten.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-04-05 17:04

Intressant tanke som gav mig själv idén att ta två lager tunnare skum och klippa ur rektanglar för elementen ur det inre! Däremot riskerar kanske tyg ovanpå skum att se ut som en stoppad kudde. Med snyggt och välskuret skum kanske man kan leva utan tyg? Skummet borde kunna limmas på plats med transparent lim.

Mvh

Pekka

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-05 17:53

Svarta damstrumpor? De är väl tunna och bra? :)

Jag har själv funderat på snygga och välljudande fronter. Annars verkar Martins ide vara schysst. Fler tips?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Draken

Inläggav Draken » 2005-04-05 18:22

Japp,
"jag har en plan" med fronten :wink:
Men den visar jag om ca 4 vk när mina Morello's är klara!? :roll:

Draken

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-05 18:25

Damstrumpor? Tunna? Svarta? De är snygga.. på damer då! ... äsch

Jag föreslår skumfront, med urtag "bakifrån" för elementen. Kan fästas med kardborre som limmas mot baffeln.

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-04-06 09:36

markih skrev:Svarta damstrumpor? De är väl tunna och bra? :)

Jag har själv funderat på snygga och välljudande fronter. Annars verkar Martins ide vara schysst. Fler tips?

Nätstrumpor, kanske? 0.75 mm^2?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-04-06 10:09

Med nylonstrumpor får man färgat ljud.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-04-06 10:12

Johan_Lindroos skrev:Med nylonstrumpor får man färgat ljud.

Färgat som i färgteve? :wink:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-04-06 10:15

Johan_Lindroos skrev:Med nylonstrumpor får man färgat ljud.

Men svarta eller vita strumpor färgar väl inte nämnvärt. Max några tusen decitessla per oktavsekund eller så.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-04-07 11:29

Belker: OBS!
Glöm inte att dela med programmaterialets kvalitetsfaktor (pQf)!!!
Annars får du fel resultat! :D

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-04-07 12:21

bästa är väl att försänka magneter före man fanerar för att sen bara ha ett tyg på när man inte spelar...enkelt å bra

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-07 13:33

Man skulle kunna ha elektromagneter som stängs av när man sätter på förstärkaren. 12V trigger. Och låta fronttygen hänga i två snören. :)

Nä allvarligt, nog är det för jobbigt att plocka bort fronttygen när man ska spela, det händer ju liksom inte.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-04-07 13:35

Martin skrev:Man skulle kunna ha elektromagneter som stängs av när man sätter på förstärkaren. 12V trigger. Och låta fronttygen hänga i två snören. :)

Nä allvarligt, nog är det för jobbigt att plocka bort fronttygen när man ska spela, det händer ju liksom inte.

sant fast du menar väl att det är för jobbigt å sätta på tyget igen efter man spelat inte tvärtom :lol: :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-04-07 13:36

Haakan_W skrev:
Martin skrev:Man skulle kunna ha elektromagneter som stängs av när man sätter på förstärkaren. 12V trigger. Och låta fronttygen hänga i två snören. :)

sant fast du menar väl att det är för jobbigt å sätta på tyget igen efter man spelat inte tvärtom :lol: :wink:
Precis, det var så jag menade. :D

Användarvisningsbild
soderberg

Re: Minst skadliga högtalarfronten?

Inläggav soderberg » 2005-04-08 22:08

PekkaJohansson skrev:Mina sex EPS-W bakkanalhögtalare kommer av nödvändighet att synas vid musiklyssning när draperierna är fråndragna. De ska för maximal diskretion målas i samma grå nyans som projektorhus, panelvägg och basmoduler. Efter visst velande (och konsultation med sambon!) blir det, trots ljudkvalitetsförlust, någon slags front för att dölja elementen. Nämnas kan att lådorna är tårtbitsformade och att elementen inte är försänkta, vilket utesluter tanken på någon slags strumplösning.

Visst kan det väl bli det. Även om högtalartyg med nödvändighet är flimsigt kan man väl sy något slags kuddvar av högtalartyg som man bara kränger över högtalarna? Sätt öppingen i bakkant på kortsidan så syns den inte så mycket.
PekkaJohansson skrev:Vilket är det minst ljudkvalitetspåverkande sättet att dölja elementen? Tacksam för tips på:

- Genomsläppligt svart, mörkgrått eller mörkblått tyg
- Montering - någon slags ram av metall, kanske?
- Frontskum som ser rimligt propert ut
- Annan lösning?

Med vänlig hälsning

Pekka

Jag har sett en annan gör-det-själv lösning nånstans på Internet som var otroligt snygg, egentligen för mycket jobb för ett par gråmurriga surroundhögtalare, men hur som. Killen hade fräst ur hål i fronten på högtalarna runt kanten på baffeln och limmat dit magneter. Sedan hade han fanerat över magneterna och slipat ner så mycket att magneterna funkade genom faneret men inte syntes. Otroligt läckert, men onödigt bra finish för surroundhögtalare. Runt kanten på baffeln var det nerfräst så att ramen passade i urfräsningen och inte stack ut. Ungefär som på amerikanska Thiels modeller.
Eftersom högtalarna redan är byggda kanske det också får hoppas över, men fräsa in några magneter och limma tyget på en tunn metallram borde väl ändå inte vara omöjligt.

Själv har jag ett par Ino A2, vars ljudåtergivning jag är mkt nöjd med, men vars utseende har en viss UFO-karaktär enligt flertalet personer som är mig närstående. Vilket t.ex är ett hinder för att köpa fler.
Jag har funderat lite på någon sorts huvar till dem a la Carlsson OA-58 eller Vandersteen.
Någon som vet hur de är gjorda eller har några bra närbilder?

mvh

Magnus Söderberg

Återgå till DIY-forum