Modifiera köpehögtalare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NB

Modifiera köpehögtalare

Inläggav NB » 2014-07-31 11:17

Tänkte testa att sänka diskantnivån på mina frontar och center. På bra material låter de fantastiskt men jag uppskattar Hög volym för både film och musik och allt material är tyvärr inte av högsta kvalité. Vill därför prova och se vad som händer om man sänker diskanten med 2dB.

Har fått ett schema över filtret och chefsdesignern skriver så här,

“If you wish to reduce the tweeter output level by around 2dB then you can replace 1R5 with a higher resistance value of 3R3.
……
The circuit is the same for both models.
……
If it’s not reduced enough for you, then move up to 3R9 or if too much, then reduce to 2R7”

Tips på vart jag kan köpa ovan av högsta möjliga kvalité?

Internkablaget är rena silverkablar och utan att ha tittat på filtret så kan jag tänka mig att det är silverlödning. Ställer det högre krav på lödkolven?

Vad skulle en dålig lödning innebära, risk att bränna någon komponent även om jag bara testar vid lägre volymer? Jag har nämligen väldigt lite erfarenhet från att löda.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Re: Modifiera köpehögtalare

Inläggav Emanuelgbg » 2014-07-31 12:07

Hej!
För motstånd funkar nog Hifikit utmärkt.

http://www.hifikit.se/tillbehor/delning ... idmotstand

Ang silverlod har jag ingen åsikt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-07-31 15:32

NB, kul att du fick så trevlig vögledning av konstruktören! Angående löd ing skulle jag föreslå att du berättar var du bor och ber om hjälp här. Om du inte bor alltför eländigt till finns det säkert någon som kan hjälpa till!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-07-31 21:48

Tänk också på att du lika gärna kan passa på att prova olika värden på resistorerna, när du ändå är inne liksom. Så överväg att först göra en koppling som är lätt att ändra, sen ändrar du och lyssnar, lyssnar ändrar, och sen när vet vad du tycker bäst om kan du löda in "ordentligt".

Kanske rentav en omkopplare?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-02 14:20

darkg skrev:Tänk också på att du lika gärna kan passa på att prova olika värden på resistorerna, när du ändå är inne liksom. Så överväg att först göra en koppling som är lätt att ändra, sen ändrar du och lyssnar, lyssnar ändrar, och sen när vet vad du tycker bäst om kan du löda in "ordentligt".

Kanske rentav en omkopplare?

Kan kanske dämplistan för 4 resp 8 ohm vara av intresse?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2014-08-02 17:13

vad är det för högtalare?
Mvh
Magnus

Återgå till DIY-forum